طرز تهیه آب مرغ برای استفاده در سوپ ها و غذاها

به گزارش وبلاگ گل یخ، شاید برای شما هم پیش آمده که مرغ را بپزید اما آب آن اضافه آمده باشد. در چنین مواردی می توانید از این مایع مغذی برای تهیه یک سوپ خوشمزه و خوش طعم یا در سایر غذاها بهره ببرید. شما بعلاوه می توانیدآن را به میزان زیاد درست کنید و اضافه آن را در فریزر نگه دارید و هر وقت احتیاج داشتید از آن بهره ببرید. آب مرغ علاوه بر خوش طعم کردن غذاها، خواص بسیاری هم دارد. این مایع مفید و خوشمزه سرشار از املاح معدنی، پروتئین ، کلسیم و ژلاتین بوده که برای استخوان ها و عضلات بسیار موثر است. آب مرغ به صورت آماده هم وجود دارد، اما طعم و مزه خوبی ندارد و قابل قیاس با انواع خانگی آن نیست. بنابراین اگر شما هم می خواهید برای خوشمزه تر شدن سوپ و سایر غذاها آن را در خانه تهیه کنید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به شما طرز تهیه آب مرغ خوشمزه را آموزش دهیم.

طرز تهیه آب مرغ برای استفاده در سوپ ها و غذاها

مواد لازم برای تهیه آب مرغ

  • مرغ دو عدد
  • پیاز دو عدد
  • هویج پنج عدد
  • کرفس چهار ساقه
  • جعفری تازه پنج ساقه
  • نمک دو قاشق سوپ خوری
  • دانه فلفل سیاه دو عدد

طرز تهیه آب مرغ

مرحله اول

مرغ ها را شسته و پوست آن را با یک چاقوی تیز بگیرید. سپس بال و ساق پاهای مرغ را جدا کنید.

مرحله دوم

تمام سبزیجات (هویج، پیاز، کرفس و جعفری) را با آب خنک کاملا بشویید ، پوست هویج و پیاز را بگیرید و همه سبزیجات را به شکل درشت خرد کنید.

مرحله سوم

در یک قابلمه بزرگ، مرغ ها و سبزیجات را به همراه نمک و دانه های فلفل اضافه کنید. سپس حدود شش لیتر آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت میانه گاز بگذارید.

مرحله چهارم

بدون اینکه در قابلمه را بگذارید، اجازه دهید آب با حرارت میانه بجوشد. کف های شکل گرفته را با یک کفگیر بگیرید. سپس حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت 4 ساعت به آرامی بپزد.

مرحله پنجم

پس از گذشت 4 ساعت، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه خنک گردد. به یاری یک کفگیر هویج، پیاز، کرفس و جفعری را از قابلمه خارج نموده و آن ها را در یک صافی که زیر آن یک کاسه است قرار دهید تا آب مرغ گرفته گردد. آب مرغ درون قابلمه را هم در یک صافی که زیر آن یک کاسه بزرگ واقع شده است بریزید. کاسه های حاوی آب مرغ صاف شده را کنار بگذارید و به جای مانده مواد را دور بریزید.

مرحله ششم

آب به دست آمده را در یک ظرف مناسب بدون در بریزید و اجازه دهید به مدت چند ساعت در پخچال کاملا خنک گردد. سپس ظرف را از یخچال خارج نموده و در ظرف را بگذارید و آن را در فریزر قرار دهید و هر وقت احتیاج داشتید از آن بهره ببرید.

نکات

  • آب مرغ را می توانید به مدت دو تا سه ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • زمانی که آب مرغ خنک شد، یک لایه چربی روی آن ایجاد می گردد. اگر بلافاصله پس از آماده سازی آن قصد استفاده از آن را دارید، لایه چربی را به یاری یک قاشق دور بریزید. اما اگر می خواهید آن را فریز نموده و بعدا از آن بهره ببرید، اجازه دهید لایه چربی بماند و بعدا هنگام استفاده آن را دور بریزید.
  • با توجه به غذایی که می خواهید با آب مرغ درست کنید، می توانید زمانی که آن را از فریزر خارج کردید آن را گرم کنید، یا لبه های ظرف را زیر آب گرم بگیرید تا مایع یخ زده از آن جدا گردد، سپس به آرامی آن را دورن قابلمه بریزید.
  • می توانید به دلخواه به سبزیجات آب مرغ، چند حبه سیر و دو عدد ریشه زردچوبه تازه هم اضافه کنید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه آب مرغ برای استفاده در سوپ ها و غذاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آب مرغ برای استفاده در سوپ ها و غذاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید