تحریک نورون ها، از کارافتادگی اندام ها پس از سکته را رفع می نماید!

به گزارش وبلاگ گل یخ، دانشمندان با کاشت الکترود هایی در طناب نخاعی دو فرد آسیب دیده از سکته، توانسته اند کارکرد های حرکتی اندام ها را به آن ها برگردانند.

تحریک نورون ها، از کارافتادگی اندام ها پس از سکته را رفع می نماید!

هدر رندولیک حدود یک دهه پیش بر اثر مجموعه ای از سکته ها در سن 22 سالگی، کارکرد های دست چپ خود را از دست داد. اما حالا دانشمندان با الکترود هایی که در گردن او کار گذاشته اند، یک بار دیگر به این زن جوان اجازه داده اند تا با هر دو دست خود کارد و چنگال را بردارد و غذا بخورد.

به گزارش گاردین، محققان مدعی کشف راهکاری شده اند که به افراد یاری می نماید پس از تجربه سکته دوباره بتوانند کنترل اعضای ازکارافتاده خود را به دست بیاورند. در این روش مجموعه ای از سلول های عصبی در داخل طناب نخاعی تحریک می شوند تا قابلیت تحرک را به اندام ها برگردانند.

دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ و کارنگی ملون می گویند سکته ها می توانند ارتباط میان مغز و نواحی طناب نخاعی را که کنترل نماینده حرکات بازو و دست هاست، مختل نمایند. اگرچه برخی از سیگنال های مغزی همچنان به اندام ها می رسند، اما به مقدار کافی قوی نیستند که فعالیت در نورون های حرکتی را فعال نمایند. این نورون ها حرکت عضلات را کنترل می نمایند.

تحریک نورون ها می تواند ازکارافتادگی اندام ها پس از سکته را رفع کند

پژوهشگران در مطالعه ای که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، می گویند زمانی که نورون های حسی تحریک شوند، نورون های حرکتی برانگیخته تر می شوند و آمادگی بیشتری برای دریافت سیگنال از مغز خواهند داشت. به عبارت دیگر، تحریک نورون های حسی موجب تقویت سیگنال هایی می گردد که به حرکت عضلات یاری می نمایند.

دکتر داگلاس وبر، از دانشگاه کارنگی ملون که نویسنده ارشد این مقاله بوده است، می گوید رویکرد آن ها با حداقل تهاجم، آرایه ای از الکترود ها را به وسیله یک سوزن به نقطه ای وارد می نماید که عصب های حسی اندام ها در آن به طناب نخاعی می رسند.

در این آزمایش، الکترود ها به مدت 29 روز در بدن رها شدند و بعد دو داوطلبی که در این آزمایش شرکت نموده بودند، به مدت چهار هفته، هر هفته 5 روز و هر روز 4 ساعت تست هایی را پشت سر گذاشتند. نتیجه این بود که وقتی محرک فعال می شد، قدرت بازو و دست بیشتر می شد و فرد می توانست اندام خود را بیشتر حرکت دهد.

دکتر الویرا پیروندینی، دیگر محقق این مطالعه می گوید فناوری آن ها از مکانیزم های طبیعی حرکت استفاده می نماید؛ به این معنا که انجام کار های ساده با یاری این روش به آموزش احتیاج ندارد. به علاوه، این سازوکار باعث بهبود عملکرد های حرکتی حتی بدون تحریک عصبی در این دو نفر شده است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "تحریک نورون ها، از کارافتادگی اندام ها پس از سکته را رفع می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریک نورون ها، از کارافتادگی اندام ها پس از سکته را رفع می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید