علت علمی علاقه به غذاهای تند

به گزارش وبلاگ گل یخ، شاید ریختن فلفل قرمز تند در دهان یک فرد تنبیه به نظر برسد. اما بعضی از افراد بنا به دلایلی این کار را دوست دارند. سالیان سال این موضوع دانشمندی را سر در گم نموده، زیرا به نظر می رسد نمی تواند علت تعیین و قانع نماینده ای برای این که افراد فلفل را ترجیح می دهند، پیدا کند. هرچند، طبق آخرین تحقیقات تعیین شده که بعضی افراد دوست دارند لذت را همراه با کمی سختی تجربه نمایند.

علت علمی علاقه به غذاهای تند

1. تنها انسان ها غذاهای تند را دوست دارند

حس لذت غذاهای تند برای انسان ها منحصر به فرد است. وقتی پل رزین (Paul Rozin)، استاد روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا، تحقیق در مورد علت علاقه افراد به غذاهای تند را شروع کرد. ابتدا به مطالعه روی حیوانات در یک روستای مکزیکی پرداخت. خوک ها و سگ های روستای Oaxaca،به شدت بیسکوییت های (شیرینی های کراکر) غیر تند را به نوع تند آن ترجیح دادند. پس از آن پل رزین به استان متحده آمریکا برگشت تا تحقیقات خود را روی موش های صحرایی ادامه دهد. برای این کار ترکیبات بیماری زا را به غذاهای متداول افزود و بچه موش ها را با غذاهای تند پرورش داد و سپس با میان وعده های گرم از موش های مریض مراقبت کرد تا سلامتی خود را بازیابند. مهم نیست که او چه کاری انجام داد، مسئله اینجاست که موش ها، غذاهای بدون فلفل را ترجیح دادند. پل به این نتیجه رسید که این قضیه به بعضی جنبه های فرهنگی و روانشناسی افراد برمی گردد و سبب می گردد که آنها فلفل را ترجیح دهند و ربطی به انطباق تکاملی آنها ندارد.

2. آزمایش روی انسان ها

در مرحله بعد پل آزمایشی را برای مقایسه آستانه تحمل تندی روی آمریکایی ها و مکزیکی ها انجام داد. او به این نتیجه رسید که در هیچ یک از این دو فرهنگ، افراد اندازه فلفل و تندی را که از یک حد تعیینی بگذرد، دوست ندارند. اگرچه مکزیکی ها، اسنک های با تندی بیشتر را دوست داشتند اما تفاوت بین دو گروه بسیار اندک بود. پل به این نتیجه رسید که تجربه هر دو فرهنگ از احساس تندی، به اندازه لذت از اسنک بستگی داشت.

3. اذیت و لذت

آزمایش او روی انسان ها نشان می دهد که اذیت شدن به واسطه خوردن غذاهای تند بخشی از لذت آنها است. در واقع، در مغز بشر، حس لذت و درد، اعصاب دوپامین و منطقه ها مسئول برای دریافت و هوشیاری را فعال می نمایند. به همین ترتیب، منطقه ها بسیاری از مغز که در اعصاب درد و لذت در آن واقع شده اند، لذت را افزایش داده و هنگام استرس هورمون اندورفین (endorphins) آزاد می نمایند. در این حالت، احساس آسودگی ناشی از احساس اولیه درد حاصل از ادویه تند، واقعاً به لذت تبدیل می گردد.

4. مزایای سلامتی

بعضی دانشمندان عقیده دارند که افراد به این علت غذاهای تند را دوست دارند که برای ما مفید است. تحقیقاتی این تئوری را پشتیبانی می نمایند که فلفل ها و غذاهای تند باعث کاهش فشارخون و افزایش ترشح بزاق دهان شده و حتی احساس دیگر دردها را از بین می برند. مطالعات بعلاوه نشان داده است که فرهنگ هایی که غذاهای تندتری مصرف می نمایند، اندازه حمله قلبی و سکته در آنها کمتر است. مواد موجود در فلفل ها و ادویه، به کاهش التهاب و جلوگیری از سرطان نیز یاری می نماید.

5. حس و دریافت طعم

طریقه حس و دریافت طعم فلفل به وسیله افراد ممکن است موضوعی ژنتیکی باشد. در سال 1931، دانشمندی به نام آرتور فاکس (Arthur Fox)، دریافت که بعضی افراد مزه تلخی را در پودر فنیلتیوکاربامید (phenylthiocarbamide) یا PTC تشخیص دادند حال آن که بعضی دیگر اصلاً طعمی را تشخیص ندادند. فاکس بعدها آموخت که دریافت PTC بر اساس ژنی است که TAS2R38 نامیده می گردد و گیرنده های طعم روی زبان را سازماندهی می نماید. نوع دیگری از این ژن در سال 2005 کشف شد که پیش بینی می کرد که بچه، غذاهای با طعم شیرین را ترجیح می دهد. در عمل، یک ژن ساده می تواند مزه غذاهای تند را تشخیص دهد.

6. تقابل محیط زندگی با ذائقه انسانی

اگرچه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ژن ها ممکن است تشخیص دهند که افراد چه غذاهایی را دوست دارند، اما این مسئله نیز وجود دارد که، اولین محیط زندگی هر شخص ممکن است روی طعم های موردعلاقه او تأثیر بگذارد. انجمن بچه ها با استفاده از غذاهای تعیین - مانند کسرول تند (casserole - غذایی متشکل از گوشت و آرد) که مادرتان همواره می پخت - می تواند ترجیح غذایی شما را تشخیص داده یا حتی استعداد غذایی DNA شما را نقض کند.

7. بهینه سازی

تولیدنمایندگان مواد غذایی سعی می نمایند که طعم مواد خوراکی را برای عامه مردم به گونه ای بهبود بخشند که افراد از طعم غذاهای تند لذت ببرند . کارشناسان شرکت ها، مواد غذایی تند را با طعم های دیگر ترکیب می نمایند تا هم طعم غذاها را به حد مطلوب برسانند و هم طریقه ایجاد انواع طعم را آموزش دهند. آنها از مواد معطر برای جذب مشتری استفاده می نمایند، سپس پروتئین را افزوده و با اضافه نموده یک طعم اسیدی مثل آب لیمو یا سرکه کار خود را به سرانجام می رسانند .

در این مقاله در مورد علت علاقه یا عدم علاقه افراد به طعم غذاهای تند بر اساس یافته های دانشمندان صحبت شد. شما چه طعمی از غذاها را بیشتر دوست داشته و ترجیح می دهید که آن را بچشید. لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

منبع: کجارو / allday.com

به "علت علمی علاقه به غذاهای تند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت علمی علاقه به غذاهای تند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید