6 اقدام اشتباهی که خودروسازان بزرگ در سال 2020 مرتکب شدند

به گزارش وبلاگ گل یخ، خودروسازان بزرگ از جمله جنرال موتورز، بی ام و، جیپ، کیا، تسلا و کادیلاک در سال 2020 اشتباهاتی انجام دادند که می تواند در بلندمدت صدمات زیادی به اعتبارشان وارد کند. در این مقاله به 6 اشتباه خودروسازان در سال 2020 می پردازیم.

6 اقدام اشتباهی که خودروسازان بزرگ در سال 2020 مرتکب شدند

به گزارش وبلاگ گل یخ به نقل از زومیت، سال 2020 را می توان یکی از سخت ترین دوره ها برای تمام جهان نامید و شاید هیچ فردی در این زمینه با ما مخالف نباشد. شیوع ویروس کرونا در ماه مارس زندگی روزمره در سراسر جهان را تعطیل و به نوعی منجمد کرد؛ از جمله صنعت خودرو که پیش از آن به خوبی در حال پیشرفت بود. فیات کرایسلر اتومبیلز و گروه پژو سیتروئن اعلام کردند که در یک توافق قصد دارند چهارمین خودروساز بزرگ جهان را با نام استلانتیس راه اندازی کنند. فورد با معرفی برونکو 2021، یکی از نمادین ترین محصولات خود را احیا کرد. جنرال موتورز نیز برند هامر را دوباره احیا کرد و با اضافه کردن نشان GMC به جلوپنجره، آن را به یک خودروی الکتریکی تبدیل کرد.

با این حال حتی سال 2020 نتوانست مانع انجام یک یا دو گام اشتباه توسط برخی خودروسازان شود. ارتباط جنرال موتورز با نیکولا و تمایل بی ام و برای عرضه خدمات اشتراکی به مشتریان از جمله اقدامات اشتباهی بود که در سال 2020 به وقوع پیوست. با توجه به انتها یافتن سال 2020، در این مقاله 6 اقدام اشتباه را در صنعت خودروسازی معرفی می کنیم.

نیکولا؛ انتخاب اشتباه جنرال موتورز

چه کسی می تواند جنرال موتورز را به خاطر تمایل برای نزدیک شدن به یک استارتاپ سازنده خودروی الکتریکی سرزنش کند؟ خودروسازان قدیمی و سازندگان کاملا جدید خودروی برقی، سال جاری هر کدام شریکی برای آینده خود پیدا کردند. فورد و ریوین با هم قرارداد همکاری بستند و به هم نزدیک شدند. هیوندای و ریمک برای افزایش همکاری ها گام هایی برداشتند و شایعاتی در مورد تمایل نیسان به تصاحب یا امضای قرارداد همکاری با هرکول (Hercules) وجود دارد. به دلیلی عجیب، وقتی جنرال موتورز برای یافتن شریکی مطمئن به اطراف خود نگاه می کرد، در نگاه اول به نیکولا تمایل پیدا کرد؛ استارتاپ سازنده خودروی الکتریکی که تبلیغات آن، نوید تولید یک وانت پیک آپ هیدروژنی و الکتریکی و کامیون کشنده برقی را در آینده می دهد. سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری این دو شرکت اعلام و جنرال موتورز به شریک نیکولا برای ساخت وانت آینده بجر (Badger) تبدیل شد.

مسئله ای کوچک در این زمینه به وجود آمد؛ جنرال موتورز پس از انتشار گزارش Hindenburg Research مبنی بر کلاهبرداری نیکولا و تروور میلتون، مدیرعامل آن، فهمید دقت کافی در کار خود نشان نداده است. جنرال موتورز سعی کرد در کنار شریک جدید خود بایستد؛, اما روزهای خوش کمتر از دو ماه طول کشید و مشارکت منتفی شد و بجر به طور ناخواسته در این میان قربانی شد (هرچند شاید هرگز زنده نبود که بخواهد قربانی شود). هر دو شرکت برای آبروداری، توافقنامه جدیدی امضا کردند تا نیکولا پیشرانه های پیل سوختی هیدروژنی برای کامیون کشنده آینده خود تأمین کند.این موضوع احتمالا واقعی نیست؛ اما احتمال رخ دادن آن وجود دارد.

سؤال اساسی این است که چرا جنرال موتورز، نیکولا را انتخاب کرد، درحالی که استارتاپ های معتبر و امیدوارکننده زیادی در زمینه تولید خودروی الکتریکی وجود دارد؟ به عنوان مثال شرکت های مانند لوسید، فیسکر و فارادی فیوچر وجود داشتند که هر خودروساز بزرگی می توانست از میان آن ها انتخاب کند. حتی موارد بیشتری وجود دارد. اما جنرال موتورز تنها به نیکولا چسبید و به خاطر این انتخاب، لطمه بزرگی به اعتبار غول خودروسازی آمریکا وارد شد.

نابود کردن نام تجاری اپتیما توسط کیا

در اوایل سال جاری، این خبر منتشر شد که نسل بعدی کیا اپتیما از نام Optima استفاده نمی کند. در عوض، کیا آن را K5 می نامد و نام Optima را که از زمان معرفی این مدل در ایالات متحده استفاده می شود، بازنشسته می کند. این حرکت عجیب و غریبی بود و باعث از بین رفتن نام تجاری معروفی می شود که این شرکت طی دو دهه برای ساخت و افزایش اعتبار آن زحمت کشید. اما نام K5 با آنچه این شرکت در کشور خود ارائه می دهد، مطابقت بیشتری دارد.

در سال های اخیر، خودروسازان از نام های عددی که طی دهه های زیادی خودروسازان آلمانی از آن استفاده می کنند، دور شده اند. لینکلن یکی از اولین کسانی بود که از چنین طرح هایی دور شد و کادیلاک همین حرکت را در اواخر سال 2019 اعلام کرد. این چیزی است که تغییرات کیا را جالب تر می کند.

تعیین نیست که آیا کیا قصد دارد نام کل محصولات خود را در ایالات متحده تغییر دهد یا خیر؛ اگرچه این شرکت هم اکنون مدل هایی در آمریکا ارائه می دهد که در کره جنوبی نام های بر گرفته از K دارند. به عنوان مثال، کیا فورته، کادنزا و K900 به ترتیب K3 ،K7 و K9 نامیده می شوند.

اشتباه جیپ درباره رانگلر

قانون شماره یک در تجارت می گوید به رقابت پاسخ دهید؛ اما واکنش نشان ندهید. پاسخ در حقیقت به فرآیندی می گویند که خوب درباره آن اندیشیده شده است؛ درحالی که واکنش ها معمولا تند و سریع هستند و به ندرت به نفع شرکت تمام می شوند. این دقیقاً همان چیزی است که جیپ درباره رانگلر روبیکان 392 انجام داد؛ اقدامی که در اصل واکنشی به معرفی فورد برونکو بود و صادقانه بگویم، حرکتی ناامیدکننده است. پیش از این برخی شرکت ها چنین اقدامات شتاب زده ای انجام داده اند و جیپ در این زمینه تنها نیست.

برخی پیشرانه V8 را برای جیپ رانگلر سفارش می دهند و برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش نیز چنین چیزی برای مشتریان عرضه می کنند. این ها مشتریان بسیار خاصی هستند که رانگلر را برای هدفی کاملا خاص، سفارشی می کنند و احتمالاً هیچ ارتباطی با آن چه مخاطبان اصلی رانگلر بیشترین لذت را از آن می برند، ندارد. آفرود و رانندگی در مسیرهای سنگلاخی، فعالیت هایی با سرعت پایین است که تعداد دنده ها ، قدرت مانور، فاصله کف خودرو از زمین و گشتاور اهمیت بیشتری نسبت به سرعت گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت یا توانایی حرکت با سرعت بالا دارند. اوضاع با توجه به گفته های قبلی جیپ درباره مناسب نبودن پیشرانه V8 برای رانگلر ناخوشایندتر شده است.

جدا از بخش کوچکی از متعصبان سخت گیر موپار (Mopar) که درآمد کافی برای خرید جیپ رانگلر روبیکان 392 دارند، این مدل به اندازه رانگلر معمولی محبوب نخواهد بود. علاوه بر این، جیپ رانگلر روبیکان برای افزایش سود جیپ ساخته نشده است. این محصول برای کاهش سرعت هیجان مصرف کنندگان در خرید فورد برونکو ساخته شده است که بیش از 190 هزار رزرو تأییدشده توسط خریداران مشتاق دارد. متأسفانه این طرح شکست خورده است؛ زیرا در انتها سال 2020 هستیم و تقریبا هر روز درباره فورد برونکو صحبت می کنیم؛ درحالی که روبیکان 392 تقریبا جایی در میان اخبار صنعت خودروسازی ندارد.

انصراف دادن کنندگی های کادیلاک

کادیلاک در اواخر سال جاری اقدام جسورانه ای انجام داد و نه تنها به کنندگی ها اجازه داد از انجام به روزرسانی های لازم برای آماده سازی خودروهای الکتریکی آینده این برند انصراف دهند، بلکه به آن ها پیشنهاد خرید داد. تقریبا یک پنجم کنندگی های کادیلاک انصراف دادند که حتی دادن این گزینه به کنندگی ها، حرکتی اشتباه و غی رمنطقی به نظر می رسد.

کادیلاک Lyriq اولین خودروی کاملا الکتریکی این برند خواهد بود که قرار است در سال 2023 وارد بازار شود؛ درحالی که بیشتر محصولات این شرکت یا تقریبا همه آن ها، می توانند تا سال 2030 تمام برقی شوند. اگر کادیلاک بخواهد خود را به عنوان یک برند لوکس در زمینه ساخت خودروی برقی معرفی کند، باید خدمات بی عیب و نقصی به مشتری ارائه دهد و پوشش پراکنده کنندگی های کادیلاک برای این منظور، برعکس به نظر می رسد.

برند GMC در حال آماده سازی هامر تمام برقی است؛ ولی تا به امروز تنها نیمی از کنندگی های GMC موافقت خود را برای فروش خودروی الکتریکی اعلام کرده اند. خودروسازان می توانند خودروهای عالی بسازند؛ اما تجربه فروش ضعیف می تواند مانع موفقیت یک وسیله نقلیه جدید شود.

کشمکش تسلا با کالیفرنیا

با توجه به حرکاتی مانند کوچک جلوه دادن خطر همه گیری بیماری COVID-19 و تأمین ظاهراً نوع اشتباهی از دستگاه های ونتیلاتور به بیمارستان ها، بی اهمیت خواندن پاسخ ایلان ماسک به ویروس کرونا کتمان حقیقت خواهد بود. شاید بدتر از همه، تسلا با وجود دستور عدم انجام این کار، علیه مقامات کالیفرنیا جنگید و کارخانه فریمونت را مجدداً بازگشایی کرد.

آیا می خواهید درباره لجبازی های این شرکت بیشتر بدانید؟ مسئله ای نیست، گزارش واشنگتن پست یادآور می شود این خودروساز به کارگرانی که از بازگشت به محل کار خود احساس راحتی نمی کنند، گفت می توانند در خانه بمانند. حداقل دو کارگر وقتی به سر کار خود باز نگشتند، اخطار انتها قرارداد دریافت کردند.

از دیدگاه تجاری، قابل درک است که چرا تسلا می خواهد کارخانه حیاتی فریمونت را در اسرع وقت دوباره بازگشایی کند. اگرچه این کار در شرایط کنونی تصمیم بسیار وحشتناکی به نظر می رسد. به نظر می رسد تسلا به بخش بهداشت گفته است این شرکت بیش از مقامات پزشکی در مورد کاهش بیماری همه گیر اطلاعات دارد.

بی ام و و آینده ای پرمخاطره

بی ام و در اوایل سال جاری برنامه بلندپروازانه خود را برای ارائه به روزرسانی های بی سیم در محصولات اعلام کرد و آینده ای بسیار دور از ذهن را که هیچ کسی تا به امروز معرفی نکرده است، کلید زد. این خودروساز آلمانی اشاره کرد که می تواند برخی از ویژگی های سخت افزاری را روی وسایل نقلیه خود نصب کند و سپس به مشتریان اجازه می دهد از طریق پرداخت هزینه اشتراک به آن ها دسترسی داشته باشند و دسترسی آن ها را از طریق نرم افزار محدود می کند. این شرکت پیشنهاد داده است که چنین ویژگی هایی می تواند شامل استارت زدن از راه دور خودرو، صندلی های گرم شونده، حافظه صندلی برقی و موارد دیگر باشد.

بی ام و برای اولین بار با قرار دادن اپل کارپلی در پشت یک پی وال (paywall - برنامه پرداخت آنلاین) اضافه کردن اشتراک های داخل خودرو را شروع کرد و از مشتریان خواست که بیش از 80 دلار در سال برای دسترسی به خدمات بپردازند. این شرکت در اواخر سال 2019 از ارائه ی خدمات اشتراکی عقب نشینی کرد؛ اما ظاهراً بی ام و از قصد خود منصرف نشده است و از مکان دیگری برای اضافه کردن اشتراک در خودرو استفاده می کند. با ادامه نفوذ فناوری به خودروها، خودروسازان ممکن است مشتاق کسب درآمد از برخی ویژگی ها از طریق خدمات اشتراکی باشند. جنرال موتورز با OnStar و مشترکان دوره ای موفقیت چشم گیری کسب کرده است.

خدمات اشتراکی در همه جا وجود دارد و در حال تکثیر است؛ بنابراین منطقی به نظر می رسد که خودروسازان سعی در ورود به این حوزه داشته باشند. بااین حال، هزینه های ماهیانه 10 تا 15 دلار می تواند به سرعت افزایش یابد و به آینده ای منجر می شود که ممکن است فرد مجبور باشد بین داشتن Netflix یا صندلی های گرم شونده، به مدت یک ماه تصمیم بگیرد

منبع: جام جم آنلاین

به "6 اقدام اشتباهی که خودروسازان بزرگ در سال 2020 مرتکب شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 اقدام اشتباهی که خودروسازان بزرگ در سال 2020 مرتکب شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید