آنالیز نیسان آریا؛ شگفت انگیز و تمام برقی
به گزارش وبلاگ گل یخ، این هم از نیسان آریا (Ariya) کاملا نو و شگفت انگیز و تمام برقی. اغلب اوقات جلو در خانه ام کنار نیسان اکس-تریل (X-Trail) مفرغی پارک شده بود، انگار که تحت آنالیز تطبیقی رسمی بوده باشد، و این دو کنار یکدیگر انگار دهه ها اختلاف زمانی دارند. این گواهی است بر اینکه خودروسازی های دنیا که شرکت های پیشروی مانند نیسان در راس آن ها قرار دارند، کمر به برقی کردن حمل و نقل شخصی در سراسر زمین بسته اند. 10 سال پیش هیچ خودروی با قابلیت های آریا وجود نداشت.
آریا را باید به چشم خودرو آینده نیسان برای خانواده ها نگاه کنید. این خودرو تکامل یافته خودروهای فعلی اکس-تریل و قشقایی نیمه شاسی بلند (اس یو وی) خانوادگی است اما بسیار خوش ظاهرتر و مجذوب کننده تر. واقعا جانور بسیار زیبایی است، از چراغ های ال ای دی هفتی شکل فوق باریک و قطعه پلاستیک مشکی براق جلو آن تا خطوط دقیق و پررنگ طرح بدنه و پشت کوپه مانندش. نخستین رنگی که به بازار آمده، یعنی مسی آکاتسوکی، بسیار باسلیقه انتخاب شده است. باید بگویم از آخرین باری که پشت یک نیسان اسپورت زمخت جی تی-آر نشستم تا حالا هیچ خودرو دیگری از نیسان اینقدر هیجان زده ام ننموده است. آریا چندان به اندازه آن خودرو مفرح نیست، اما آینده از آن او است.
شاید هم حالا، زیرا وارد بریتانیا شده است (این مدل به جای کارخانه بزرگ نیسان در ساندرلند، اینک در ژاپن فراوری می گردد). آریا به خوبی در جایگاه خودرو نیمه شاسی بلند میانه قرار می گیرد که هم اکنون در اختیار امثال وی دبلیو آی دی.4 (VW ID.4)، اسکودا انیاک (Skoda Enyaq) و کوپرا بورن (Cupra Born) (سه محصول بسیار نزدیک گروه محصولات وی دبلیو)، فورد ماستانگ مچ-ای (Mach-E)، مدل وای (Y) تسلا، سیتروئن ای-سی4 (e-C4)و خودرو پرامکانات کیا ای وی6 (EV6)، هیوندای یونیک5 (Ioniq 5) و بسیاری دیگر است.
برای کسانی که می خواهند خودرو برقی بخرند- و پولش را هم دارند، با حساب کمیاب بودن این خودرو در جاده ها، گزینه های معمول تر بسیاری در مقایسه با گذشته وجود دارد. با این حال، این خودرو در قیاس با سایر خودروهای بنزینی یا برقی حدود 10 هزار پوندی مزیت قیمتی دارد؛ هرچند، خرید اقساطی و ماهانه این مزیت را کمی محو می نماید. در هزینه های مصرفی نیز صرفه جویی می کنید، اما افزایش بهای برق این مزیت را تا حدی خنثی نموده است. البته در خصوص روند حرکت بازار و تغییرات یارانه های دولتی قطعیت چندانی وجود ندارد.
مشخصات نیسان آریا
قیمت: 46 هزار و 365 پوند (قیمت ساده ترین مدل آزمایش شده 43 هزار و 845 پوند)
پیش رانش: تک موتور برقی با باتری 63 کیلووات ساعتی
قدرت (اسب بخار): 217
حدبیشتر سرعت: 100 مایل در ساعت
صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.5 ثانیه
مصرف: 3.7 مایل بر کیلووات ساعت
برد یک باک: 200 تا 250 مایل
اندازه انتشار دی اکسیدکربن: صفر
داخل این خودرو نیسان نیز به اندازه بیرونش تازه است. من مخصوصا شیفته دکمه های لمسی اش شدم که صرفا نشانه هایی چاپی اند روی داشبورد پلاستیکی طرح چوبش، و برعکس دکمه های قدیمی فشاری، با کمترین نوازش فعال می شوند. به سرعت به آن ها عادت می کنید و با نمای داخلی محدود اما بسیار پرفناوری خودرو هم خوانی دارند. می گردد گفت رنگ داخل آریا کمی سنگین تر و تیره تر از وی دبلیو آی دی.4 روشن رنگ است و ابزارهای رانندگی اش بیشتر مطابق عرف و مانند خودروهای اتوماتیک قدیمی است، اما چنانکه از نیسان انتظار می رود، همه چیزش باکیفیت، بادوام و مطمئن حس می گردد.
صفحه لمسی دوقلوی 12 اینچی، طبق مد این روزها از بالای داشبورد به صورت یکنواخت تا صفحه ابزار جلو راننده امتداد دارد و با دگمه گردونه ای به سبک رادیوهای قدیمی، به سادگی می توان با آن کار کرد. راستش را بخواهید، خودم قدری ظرافت بیشتر را، مثل دگمه های صندلی های گرمایشی، ترجیح می دهم، اما در آن صورت پرزرق و برق می شد. مانند سایر مدل های نیسان، آریا سامانه پروپایلوت معرکه ای برای کنترل کروز و رانندگی نیمه اتوماتیک دارد و بر خلاف رقبایش، تنظیمات آن خیلی کمتر دست وپاگیر است.
صندق عقب پهن و به اندازه معقول جادار است و فضای پا و سر در صندلی عقب برای بیشتر مسافران از اندازه کافی هم بیشتر است. وقتی مشتری وفادار نیسان برای ارتقا دادن خودرو خود به سراغ مدل آریا برود، با دو نوع پیشرفته (Advance) و تکاملی (Evolve) این مدل، احساس نخواهد کرد که تغییرات کم بوده است.
مدل پایه دارای مجموعه باتری کوچک تری است که با هر بار شارژ، می توان تا مسافتی حدود 320 کیلومتر با آن سفر کرد. این باتری را با شارژر سریع تجاری می توان در عرض حدود نیم ساعت از حالت نزدیک به خالی به حالت 80 درصد شارژ رساند. با مجموعه باتری بزرگ تر می توان تا مسافت حدود 480 کیلومتر سفر کرد، و گزینه چهارچرخ محرک هم وجود دارد (البته فاصله کف ماشین از زمین چندان زیاد نیست). نکته جالب این است که آریا برخلاف رقیب ژاپنی اش، یعنی چادیمو، به سامانه شارژ سی سی اس استاندارد اروپا مجهز است که اکنون رواج بیشتری یافته است و همین می تواند به ماندگاری آریا در آینده یاری کند.
طبق آنالیز من، برد باتری خودروهای کره ای و چینی (کیا، هیوندای، ام جی) اندکی از بقیه بیشتر است که نشانگر پیکربندی کارآمدتراست، اما آریا در کل رقابتی است، زیرا در مقایسه با چهار مایل [حدود شش و نیم کیلومتر] به ازای هر کیلووات ساعت شارژ باتری که برترین های سایر خودروها دارند، 3.7 مایل [حدود شش کیلومتر] می پیماید که به هر حال معادل حدود 160 مایل [حدود 260 کیلومتر] بر گالن است.
در خصوص چگونگی رانش آن هم باید گفت خیلی شبیه تمام خودروهای برقی باتری دار امروزی است. شتاب به نحو تعجب آوری کم است، اما سرعت که بالاتر می رود، وضع بهتر می گردد. به هر حال در سرعت های بزرگراهی آدم کاملا احساس راحتی می نماید و آریا حالت اسپرت هم دارد (البته به همین علت هم مایل بر شارژ کمتری دارد).
بابت ضرورت مطلقی که صرفه مالی در این روزها دارد، می توان این خودرو را در حالت مالی قرار داد و با استفاده از پدال الکترونیکی، مانند ماشین های شهربازی با آن رانندگی کرد. وقتی پا را از روی پدال گاز برداریم، ترمز موتور برقی عمل می نماید و سرعت به شدت کاهش می یابد و بنابراین، بازیابی توانی را که در غیر این صورت هدر می رفت، افزایش می دهد. به زودی با این قابلیت اخت خواهید شد و انگار که با چالش رانندگی زیست محیطی روبرو باشید، سعی خواهید کرد مصرف برق خود را به حداقل برسانید.
این بود تک سرایی من در رثای آریا. همین که با آن اخت شوید، شما هم در ستایش آن ترانه خواهید سرود.
منبع: فوت و فن / independentpersian.com