11 روش دون کردن و فریز کردن ذرت خام و پخته برای مدت طولانی

به گزارش وبلاگ گل یخ، آشنایی با روش های دون و فریز کردن ذرت به شما این امکان را می دهد تا ذرت را برای مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید. معمولاً برای دون کردن ذرت از روش های مختلفی استفاده می گردد. می توانید این کار را با چاقو، سیخ چوبی یا روش های دیگر انجام دهید. در این مقاله از سرویس در می توانید با ترفندهای دون کردن و نگهداری ذرت آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول درباره برترین روش فریز کردن ذرت و دون کردن آن پاسخ خواهیم داد.

11 روش دون کردن و فریز کردن ذرت خام و پخته برای مدت طولانی

آموزش روش دون و فریز کردن ذرت

ذرت یکی از مفیدترین انواع مواد غذایی است که معمولاً برای تهیه انواع غذا، و میان وعده استفاده می گردد. از آنجایی که امکان دسترسی به ذرت در همه زمان های سال وجود ندارد؛ برترین روش برای نگهداری ذرت در دراز مدت فریز کردن ذرت است. اما طرز نگهداری ذرت در فریزر چگونه است؟ در ادامه می توانید با مراحل آموزش فریز کردن ذرت آشنا شوید.

1- انتخاب ذرت مناسب

در اولین مرحله از روش دون و فریز کردن ذرت باید ذرت مناسبی را برای این کار انتخاب کنید. معمولاً ذرت های شیرین تابستانی گزینه مناسبی برای نگهداری در فریزر هستند. در زمان خرید ذرت باید دقت کنید که ذرت وزن سنگینی داشته باشد و پوست آن تمیز و بدون لکه باشد.

برای اینکه مطمئن شوید ذرت شما کیفیت بالایی دارد، مقداری از پوست ذرت را باز کنید و مطمئن شوید که حشره یا تخم حشره داخل آن نباشد. در زمان انتخاب ذرت توجه داشته باشید که روی ذرت و داخل آن کپک نزده باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بچه بلال

2- ذرت ها را دانه کنید

جدا کردن دانه های ذرت از آن یکی از مهم ترین مراحل نگهداری ذرت است که باید با دقت و توجه زیادی انجام گردد. برای این کار باید دانه های ذرت را از پایین ترین قسمت آن جدا کنید. در ادامه می توانید با روش های دون کردن ذرت آشنا شوید.

دانه کردن ذرت با دست

یکی از رایج ترین روش های دان کردن ذرت این است که با دست ذرت ها را جدا کنید. برای این کار باید به صورت ردیفی دانه های ذرت را با فشار دست خارج کنید تا کاملاً از ریشه جدا شوند. توجه داشته باشید که حین دانه کردن ذرت با دست به هیچ عنوان نباید به ذرت ها فشار بیش از حد وارد کنید تا له نشوند.

دانه کردن ذرت با چاقو

روش بعدی برای جدا کردن دانه های ذرت استفاده از چاقو است. هر چند که دان کردن ذرت به این روش بسیار سریع و راحت انجام می گردد، اما دانه های ذرت برش می خورند و ممکن است کمی خرد شوند. برای آغاز باید یک چاقوی تیز با ضخامت کم انتخاب کنید. سپس چاقو را از بالا به آرامی به سمت پایین بکشید تا دانه های ذرت به صورت کامل جدا شوند.

دانه کردن ذرت با سیخ کوچک

در این روش می توانید بعد از جدا کردن پوست ذرت، یک سیخ استیل کوچک را به صورت عمودی روی ذرت قرار دهید. سپس به آرامی سیخ را به سمت جلو فشار دهید تا ذرت ها به صورت ردیفی جدا شوند. در این روش اگر دقت کنید دانه های ذرت بسیار سالم و مرتب جدا می شوند.

3- ذرت ها را فریز کنید

بعد از دانه کردن ذرت باید آن ها را به صور خام یا پخته بسته بندی کنید. سپس ذرت ها را خشک کنید و در یک پلاستیک زیپ دار بریزید و سپس در فریزر قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر ذرت خیس باشد، بعد از منجمد شدن به هم می چسبد و ظاهر بدی پیدا می نماید، پس بهتر است ذرت ها را آبکش کنید و بعد در فریزر قرار دهید.

انواع روش های فریز کردن ذرت

برای فریز کردن ذرت می توانید هم ذرت را به صورت خام و هم پخته شده نگهداری کنید. در ادامه می توانید با برترین روش های فریز کردن ذرت به صورت پخته و خام آشنا شوید.

آموزش فریز کردن ذرت خام با پوست

نگهداری بلال با پوست در یخچال ماندگاری چندانی ندارد، از همین رو باید هر چه سریع تر آن را مصرف کنید و یا از یکی از روش های نگهداری ذرت در فریزر بهره ببرید. در صورتی که قصد دارید بلال را به صورت درسته در فریزر قرار دهید، بهتر است پوست بلال را جدا نکنید. این کار موجب می گردد تا بلال شما با کیفیت بیشتری فریز گردد.

در این روش بهتر است ذرت خام را تا 10 روز در فریزر قرار دهید. بلال را با پوست داخل کیسه فریزر قرار دهید و درب آن را محکم کنید. سپس بلال را در فریزر بگذارید تا تازه و ترد باقی بماند.

برترین روش فریز کردن ذرت خام دانه شده

در روش بعدی برای فریز کردن ذرت می توانید ذرت ها را به یکی از روش هایی که قبلاً ذکر شد، دانه کنید. سپس آن ها را بشویید و در قابلمه آب جوش بریزید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس بلال ها را یک دقیقه در آب یخ بریزید. سپس بلال ها را آبکش کنید و در کیسه بریزید و در فریزر قرار دهید.

در این روش که به آن بلانچ کردن گفته می گردد، بلال آنزیم زدایی می گردد و از همین رو می توانید آن را با کیفیت بالاتری در فریزر قرار دهید.

روش نگهداری ذرت پخته درسته در فریزر

برای نگهداری ذرت پخته در فریزر می توانید آن را به صورت درسته در قابلمه آب جوش بیندازید و اجازه دهید ذرت ها در آب پخته شوند. سپس یک قاشق شکر و 1/4 قاشق نمک به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه که ذرت ها کمی نرم شدند، آن ها را آبکش کنید و بعد از خشک کردن در نایلون قرار دهید و در فریزر بگذارید.

نگهداری ذرت دانه شده پخته در فریزر

برای نگهداری ذرت پخته دان شده در فریزر هم باید ذرت ها را ابتدا دانه کنید و بعد آبپز کنید. می توانید مقداری شکر و نمک نیز به آب آن اضافه کنید تا طعم ذرت شما لذیذتر گردد. بعد از این که ذرت ها نرم شدند، آن ها را آبکش و خشک کنید و سپس در ظروف در بسته یا پلاستیک های زیپ دار بریزید.

نگهداری ذرت بخارپز شده در فریزر

برای بخارپز کردن ذرت ها باید یک سبد یا صفحه فلزی روی قابلمه آب جوش قرار دهید. سپس ذرت ها را طوری که درون آب قرار نگیرند، روی بخار قابلمه قرار دهید. در این روش ذرت ها بدون آب و با یاری بخار آب پخته می گردد. بعد از 15 دقیقه ذرت ها را با استفاده از انبر از روی حرارت بردارید. اجازه دهید ذرت های پخته شده خنک شوند. سپس آن ها را در کیسه پلاستیکی بریزید و در فریزر قرار دهید.

نکاتی درباره روش دون و فریز کردن ذرت

*اضافه کردن نمک به ذرت در حال پخت موجب می گردد تا دانه های ذرت سفت شوند. از همین رو برای پخت ذرت باید از نمک کم به همراه مقداری شکر بهره ببرید تا ذرت ها نرم بپزند.

*پخت بیش از حد ذرت موجب سفت شدن آن می گردد.

*در زمان خرید ذرت توجه داشته باشید که ذرت هایی سوراخ قهوه ای رنگ روی پوستشان وجود دارد، معمولاً خراب هستند.

*خشک بودن و یا سیاه بودن ریش بلال نشان می دهد که بلال کهنه است و کیفیت مناسبی ندارد.

*برای نگهداری ذرت در دراز مدت سعی کنید از بلال های تازه شهریور ماه و مهرماه بهره ببرید.

*هیچگاه بلال ها را ابتدا نپزید و بعد دانه نکنید. این کار موجب له شدن بلال و از بین رفتن شیره آن می گردد.

*یاد گرفتن ترفندهای دون کردن و نگهداری ذرت به شما یاری می نماید تا ذرت را با کیفیت بیشتری دانه و سپس برای مدت طولانی در فریزر قرار دهید.

*بعد از دانه کردن بلال آن را در یک ظرف آب بریزید تا پرز و دانه های سفت بلال روی آب قرار بگیرند.

*بعد از پخت ذرت ها حتماً کمی صبر کنید تا خنک شوند و بعد آن ها را برای قرار دادن در فریزر بسته بندی کنید تا کیفیت و طعم ذرت ها تغییر نکند.

*مدت زمان نگهداری ذرت در فریزر معمولاً با توجه به کیفیت ذرت ها فرق دارد. اما به طور کلی می توانید ذرت های پخته و منجمد شده را تا 12 ماه در فریزر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ذرت مکزیکی به روش بازاری

سوالات متداول

روش نگهداری بلال با پوست چگونه است؟

در صورتی که قصد دارید بلال را به صورت درسته در فریزر قرار دهید، بهتر است پوست بلال را جدا نکنید. این کار موجب می گردد تا بلال شما با کیفیت بیشتری فریز گردد. در این روش بهتر است ذرت خام را تا 10 روز در فریزر قرار دهید.

برترین روش دانه کردن ذرت چگونه است؟

برای دانه کردن ذرت می توانید این کار را با دست، با سیخ استیل و یا با استفاده از چاقو انجام دهید.

در کدام روش دون و فریز کردن ذرت امکان له شدن ذرت وجود دارد؟

در روش دون کردن ذرت با چاقو بخش زیادی از ذرت ها خرد و له می شوند.

منابع: thekitchn، extension، tasteofhome

منبع: افق کوروش

به "11 روش دون کردن و فریز کردن ذرت خام و پخته برای مدت طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش دون کردن و فریز کردن ذرت خام و پخته برای مدت طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید