وابستگی جهان به TSMC می تواند فاجعه بار باشد

به گزارش وبلاگ گل یخ، با توجه به شرایط بسیار سختی که در نتیجه جنگ های سیاسی بین دولت های چین و آمریکا پیش آمده و مشکلاتی که در زمینه تولید تراشه شاهد هستیم، به نظر می رسد وابستگی بیش از حد جهان به TSMC و تراشه هایی که این شرکت تولید می کند می تواند فاجعه بار باشد.

وابستگی جهان به TSMC می تواند فاجعه بار باشد

همان طور که می دانید، TSMC بزرگ ترین شرکت تولیدکننده تراشه در دنیا است و شرکت های بسیار زیادی در سراسر دنیا برای تولید تراشه به آن وابسته هستند. شرکت هایی نظیر اپل، AMD، مدیاتک و بسیاری از شرکت های دیگر طراحی تراشه پردازنده های خود را به این شرکت تایوانی می سپارند تا بدین ترتیب پردازنده های مختلفی برای دستگاه هایی نظیر گوشی هوشمند، لپ تاپ، اتومبیل و سایر دستگاه های هوشمند دیگر تولید شود.

بسیاری از کاربران و علاقه مندان به حوزه فناوری شاید اصلا نام TSMC را تا به امروز نشنیده باشند چرا که این شرکت وظیفه ساخت محصول خاصی را برعهده ندارد بلکه پردازنده های آن ها را می سازد. در عین حال توانسته با ارزش 550 میلیارد دلار، یازدهمین شرکت ارزشمند دنیا لقب بگیرد که نشان از عملکرد فوق العاده شرکت دارد.

چرا وابستگی بیش از حد دنیا به TSMC می تواند فاجعه بار باشد؟

این طور که به نظر می رسد، TSMC به دلایل زیادی در تولید تراشه های قدرتمند با مشکل روبرو شده است. در نتیجه همین مسائل بوده که تولید گوشی ها اندکی کاهش داشته و به نظر هم نمی رسد شرایط حالا حالاها قصد بهتر شدن داشته باشد. به همین خاطر است که پیش بینی می شود اگر وابستگی بیش از حد دنیا به TSMC به همین شکلی که هست ادامه پیدا کند قطعا مسائل عدیده ای را در ادامه شاهد خواهیم بود.

موضوعی که وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد این است که بسیاری از شرکت های مطرح و قدرتمند دنیا برای ادامه فعالیت خود به وجود TSMC وابسته هستند تا بتواند برای آن ها پردازنده های قدرتمندی تولید کند. اما مسائل طبیعی از یک سو و ادعایی که چین در رابطه با تایوان دارد از سوی دیگر باعث نگرانی های زیادی شده است. چین، تحت اصلی با نام چین واحد اعتقاد دارد تایوان بخشی از این کشور بوده و باید مطابق سیاست های آن رفتار کند. اگر این طور شود، با توجه به جنگ تجاری بین آمریکا و چین، احتمالا فرایند ارسال تراشه به سراسر دنیا به گونه ای دیگر خواهد بود.

البته این مشکل هنوز قطعا به وجود نیامده و آنچه که بیشتر تایوان و شرکت های آن را تهدید می کند، خشک سالی های پیاپی و کمبود آب است که باعث شده شرکت ها نتوانند به تولید تراشه بپردازند. چون فرایند یاد شده به آب فراوانی نیاز دارد. از طرفی اگر تایوان نتواند بر مسائل فائق آمده و راه حلی پیدا کند، چون هیچ رقیب قدری در این زمینه ندارد، کل دنیا را با مشکل روبرو خواهد کرد.

به گزارش TrendForce، در سه ماه نخست امسال، 65 درصد سود به دست آمده از فروش تراشه در دنیا به شرکت های تایوانی اختصاص داشت در حالی که TSMC به تنهایی 56 درصد سهم از بازار را در اختیار خود دارد. همین آمار به خوبی نشان می دهد چه فاجعه ای رخ خواهد داد اگر TSMC نتواند نیاز شرکت های فعال در زمینه تولید محصولات هوشمند را برآورده کند.

طبق گفته های شرکت تحقیقاتی Capital Economics، وابستگی بیش از حد به تایوان برای تولید تراشه، خطری جدی برای اقتصاد دنیا در پی خواهد داشت. به گفته این شرکت، 92 درصد از تراشه های قدرتمندی که در دنیا استفاده می شوند توسط TSMC تولید می شوند و وظیفه تأمین 8 درصد دیگر را سامسونگ برعهده دارد. از طرفی دیگر اگر بخواهیم این آمار و ارقام را در محصولات هوشمند ببینیم باید بگوییم پردازنده بیش از 1.4 میلیارد از گوشی های هوشمند را TSMC تولید می کند.

TSMC فرایند ساخت بسیار پیشرفته ای دارد. همین موضوع به شرکت اجازه می دهد تراشه هایی را تولید کند که از میلیاردها ترانزیستور با یک هزارم اندازه موی انسان بهره می برند. برای مثال تراشه M1 اپل را در نظر بگیرید که برای یک سری از کامپیوترهای مک و آیپد پرو 2021 در نظر گرفته شده و قدرتمندترین تراشه ای به حساب می آید که اپل تا به امروز تولید کرده است. این پردازنده توسط TSMC و با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده و از 16 میلیارد ترانزیستور هم بهره می برد.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا در صدد این هستند که در تولید پردازنده خودکفا شوند. مثلا ایالات متحده آمریکا تحت ریاست جمهوری جو بایدن، 50 میلیارد دلار روی این کار سرمایه گذاری کرده تا بدین ترتیب تولید داخلی پردازنده ها را افزایش دهد. امنیت ملی چین هم اعلام کرده کشور باید در زمینه نیمه هادی به استقلال و خودکفایی برسد. اتحادیه اروپا هم در نظر دارد تولید 20 درصد از تراشه های نسل آینده را در سال 2030 بر عهده بگیرد.

طبق گفته های مؤسسه تحقیقاتی IC Insights، کشورهایی که به دنبال رسیدن به جایگاه کنونی TSMC و سامسونگ هستند، باید به مدت 5 سال، هر سال 30 میلیارد دلار هزینه کنند تا منطقا، شانسی برای رقابت با این دو شرکت داشته باشند که کار بسیار سخت و تا حدودی غیرممکن برای خیلی از شرکت ها است.

تولید تراشه در آمریکا از 37 درصد در سال 1990 به 12 درصد در سال 2021 کاهش پیدا کرده

اگرچه تایوان در زمینه تولید تراشه حرف اول را می زند اما ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که هم در زمینه طراحی تراشه و هم مالکیت معنوی پیشتاز است. حتی TSMC هم از فناوری های آمریکا در تولید تراشه استفاده می کند اما اگر بخواهیم در رابطه با تولید تراشه حرف بزنیم، آمریکا نه تنها شرایط خوبی به نسبت TSMC ندارد بلکه عملکرد آن به نسبت سال 1990 با افتی 25 درصدی همراه بوده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند شرکت ها شانسی برای افزایش تولید تراشه ندارند چرا که هزینه ساخت یک کارخانه تولید پردازنده چیزی در حدود 20 میلیارد دلار است و نمی توان به همین راحتی چنین مبلغی را هزینه کرد. هزینه یک ماشین لیتوگرافی EUV که برای نشان گذاری ویفرها با الگوهای مداری استفاده می شود چیزی حدود 100 میلیون دلار بوده و با چندین هواپیما باید آن را جابه جا کرد. بنابراین به نظر می رسد هیچ چیز به این سادگی که تصور می شود نیست.

اوایل این ماه بود که TSMC با صرف مبلغ حدود 12 میلیارد دلار در صدد این بود که در آریزونا، یک کارخانه تولید تراشه احداث کند. این فرایند هنوز در حال انجام است اما تولید تراشه در آن در بهترین حالت از سال 2024 و با لیتوگرافی 5 نانومتری آغاز می شود. احتمالا تا آن زمان تراشه هایی که در خود تایوان تولید می شوند 2 یا 3 نانومتری خواهند بود بنابراین هدفی که با احداث این کارخانه دنبال می شود، گوشی ها و محصولات میان رده هستند و نه پرچم دار.

به نظر می رسد ایالات متحده از TSMC خواسته تا در طول 10 الی 15 سال آینده، 6 کارحانه تولید تراشه در داخل آمریکا احداث کند تا بدین ترتیب این کشور در زمینه تولید تراشه به یک قطب قابل اتکا تبدیل شود. چون آمریکا به خوبی می داند اگر چین کنترل تایوان را به دست بگیرد، با توجه به جنگ تجاری که بین دو کشور وجود دارد، کار بسیار سختی در تأمین تراشه خواهد داشت.

به نظر شما این موضوع در نهایت به چه سرانجامی ختم خواهد شد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "وابستگی جهان به TSMC می تواند فاجعه بار باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وابستگی جهان به TSMC می تواند فاجعه بار باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید