منگوستین و فواید آن برای سلامتی

به گزارش وبلاگ گل یخ، منگوستین (Mangosteen) یا ترگیل، با نام علمی گارسینی انبه ای (Garcinia Mangostana)، میوهٔ گرمسیری خاصی است که طعم ترش و شیرینی دارد. خاستگاه این میوه جنوب شرقی آسیاست، اما در منطقه ها مختلف گرمسیری سرتاسر دنیا هم یافت می گردد. برخی ها این میوه را منگوستین بنفش می نامند، چون وقتی می رسد، پوستش رنگ بنفش تیره ای به خود می گیرد. اما بخش خوراکی آن سفید روشن است. منگوستین برای ما میوهٔ ناشناخته ای است، اما نباید آن را نادیده بگیریم، چون به خاطر مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان های خاص فراوانی که دارد، از خواص فوق العاده ای برای سلامتی انسان دارد.

منگوستین و فواید آن برای سلامتی در این مقاله، 11 فایدهٔ منگوستین برای سلامت انسان را مرور می کنیم.

1. منگوستین بسیار مغذی استمنگوستین کالری نسبتا کم، اما مواد مغذی فراوانی دارد. یک پیمانه (196 گرم) منگوستین خشک کنسروی حاوی این مواد مغذی است:

-کالری: 143

-کربوهیدرات: 35 گرم

-فیبر: 3.5 گرم

-چربی: 1 گرم

-پروتئین: 1 گرم

-ویتامین C: حدود 9 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

-ویتامین B9 (فولات): حدود 15 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

-ویتامین B1 (تیامین): حدود 7 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

-ویتامین B2 (ریبوفلاوین): حدود 6 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

-منگنز: 10 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

-مس: 7 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

-منیزیم: 6 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانه

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در منگوستین، برای حفظ فرایند بسیاری از عملکردهای داخلی بدن انسان ضروری هستند؛ از جمله تولید DNA، انقباض عضلانی، بهبود زخم، ایمنی بدن و عملکرد اعصاب.

علاوه براین، یک پیمانه (196 گرم) از این میوه، تقریبا 14 درصد از اندازه مورداحتیاج روزانهٔ بدن به فیبر را هم تأمین می نماید؛ ماده ای مغذی که اغلب در رژیم های غذایی جایگاهی ندارد.

2. سرشار از آنتی اکسیدان های قوی استشاید یکی از مهم ترین خواص منگوستین لیست منحصربه فرد آنتی اکسیدان های آن باشد. آنتی اکسیدان ها ترکیب هایی هستند که اثرات زیان بار مولکول های بالقوه مضری به نام رادیکال های آزاد را خنثی می نمایند. رادیکال های آزاد، با بیماری های مزمن مختلفی در ارتباط هستند.

منگوستین حاوی چندین مادهٔ مغذی است که آنتی اکسیدان دارند، مانند ویتامین C و فولات. علاوه بر این، زانتون (Xanthone) هم دارد؛ نوع منحصربه فردی از ترکیب های گیاهی که خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارند.

چندین مطالعه حاکی از آن هستند که فعالیت آنتی اکسیدانیِ زانتون ها، منجر به اثرات ضدالتهابی، ضدسرطانی، ضدپیری و ضددیابتی شده است. زانتون موجود در منگوستین، فواید بالقوهٔ فراوانی برای سلامتی انسان دارد. اما پیش از اعلام نتایج قطعی، باید تحقیقات بیشتری روی انسان انجام بگردد.

3. خواص ضدالتهابی داردزانتون های موجود در منگوستین، نقش مهمی در کاهش التهاب ایفا می نمایند. مطالعات آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات، حاکی از آن هستند که زانتون ها اثر ضدالتهابی دارند و می توانند ریسک بیماری های التهابی، همانند سرطان، بیماری قلبی ودیابت را کاهش دهند.

منگوستین فیبر زیادی دارد. برای نمونه، چندین مطالعه روی حیوانات نشان داده اند که رژیم سرشار از فیبر، واکنش های التهابی بدن را کاهش می دهند.

این داده ها امیدبخش هستند، اما برای درک بهتر اثرات منگوستین روی التهاب و بیماری در بدن انسان، تحقیقات بیشتری باید انجام شوند.

4. اثرات ضدسرطانی داردمطالعات نشان داده اند که رژیم های سرشار از سبزی و میوه هایی مانند منگوستین، با کاهش ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. برخی ترکیب های گیاهی موجود در منگوستین، مانند زانتون ها، اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند که می تواند در مقابله با رشد و توسعه سلول های سرطانی مفید باشند.

چندین مطالعهٔ آزمایشگاهی نشان داده اند که زانتون ها می توانند جلوی رشد سلول های سرطانی را در بافت های سینه، شکم و ریه ها بگیرند.

چند مطالعهٔ مختصر هم نشان داده اند که این ترکیب می تواند سرعت توسعه سرطان کلون و سرطان پستان در موش ها را کاهش بدهد.

5. به کاهش وزن یاری می نمایدخاصیت منگوستین در کاهش وزن، یکی از بزرگ ترین دلایل اهمیت آن در حوزهٔ بهداشت و سلامت است.

طی مطالعه ای، به موش هایی با رژیم غذایی سرشار از چربی، اندازهی منگوستین دادند؛ این موش ها نسبت به سایر موش ها، به اندازه کمی اضافه وزن پیدا کردند.

به همین شیوه، در مطالعهٔ 8 هفته ای مختصری، کسانی که دو بار در روز، هر بار به اندازه 90، 180 یا 270 میلی لیتر آب منگوستین مصرف کردند، نسبت به سایرین، شاخص تودهٔ بدنی (BMI) پایین تری داشتند.

تحقیقات زیادی روی رابطهٔ منگوستین و اضافه وزن انجام نشده، اما کارشناس ها معتقدند که اثرات ضدالتهابی این میوه، نقش مهمی در سوخت وساز بدن و جلوگیری از افزایش وزن ایفا می نمایند.

6. قند خون را کنترل می نمایدتحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات نشان داده اند که ترکیب های زانتون موجود در منگوستین می توانند به حفظ سطح مناسب قند خون یاری نمایند.

مطالعهٔ 26 هفته ای تازهی روی زنان دارای اضافه وزن بالا نشان داد، کسانی که روزی 400 میلی گرم عصارهٔ منگوستین مصرف می نمایند، نسبت به سایرین، کاهش قابل توجهی در مقاومت به انسولین نشان می دهند که یکی از عوامل ریسک در دیابت است.

این میوه منبع خوبی هم از فیبر است؛ ماده ای مغذی که می تواند به تثبیت قند خون و بهبود کنترل دیابت یاری کند. ترکیب زانتون و فیبر موجود در منگوستین می تواند برای توازن قند خون مفید باشد؛ البته تحقیقات بیشتری باید انجام بشوند.

7. سیستم ایمنی را تقویت می نمایدفیبر و ویتامین C برای سلامت سیستم ایمنی بدن مهم هستند و از قضا، هر دو هم در منگوستین وجود دارند. فیبر برای باکتری های ضروری روده مفید است. از سوی دیگر، ویتامین C هم برای عملکرد درست سلول های ایمنی مختلف بدن اهمیت داشته و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

علاوه بر این ها، تحقیقات حاکی از آن هستند که برخی ترکیب های گیاهی موجود در منگوستین خواص باکتریایی هم دارند؛ خواصی که می توانند با باکتری های بالقوه مضر مقابله و ایمنی بدن را تقویت نمایند.

در مطالعه ای 30 روزه روی 59 نفر، کسانی که مکمل های حاوی منگوستین مصرف می کردند، کمتر دچار التهاب شدند و تعداد سلول های ایمنی بدن شان در مقایسه با سایرین، به طرز قابل توجهی افزایش می یافت.

سیستم ایمنی بدن برای عملکرد مناسب، به مواد مغذی مختلف زیادی احتیاج دارد. منگوستین می تواند در کنار سایر خوراکی های مغذی، بخشی از یک رژیم متوازن سالم باشد.

8. به حفظ سلامت پوست یاری می نمایدآسیبی که خورشید به پوست می زند، در سرتاسر دنیا شایع است و یکی از مهم ترین دلایل سرطان پوست و پیری زودرس محسوب می گردد.

مطالعه ای روی موش هایی که با عصارهٔ منگوستین تغذیه می شدند، نشان از اثر حفاظتی آن در مقابل اشعهٔ فرابنفش بی (UVB) روی پوست داشت.

مطالعهٔ مختصر سه ماهه ای هم روی انسان صورت گرفته که نشان می دهد افرادی که روزانه 100 میلی گرم عصارهٔ منگوستین مصرف می نمایند، پوست شان قابلیت ارتجاعی بیشتری دارد و دچار پیری زودرس پوست نمی شوند.

محققان اذعان می نمایند که قابلیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی منگوستین، علت اصلی این اثرات حفاظتی پوست است؛ اما باید مطالعات بیشتری در این حوزه انجام شوند.

9. برای سلامت قلب مفید استمنگوستین روی سلامت قلب هم تأثیر دارد. آزمایش روی حیوانات نشان داده که عصارهٔ این میوه، عوامل ریسک بیماری قلبی، همانند کلسترول بد (LDL) و تری گلیسید (Triglyceride) را کاهش و در مقابل، کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

10. برای سلامت مغز مفید استتأثیر منگوستین روی سلامت مغز هم موردتوجه است. مطالعات حاکی از آن هستند که عصارهٔ منگوستین در جلوگیری از زوال عقل، کاهش التهاب مغزی و بهبود عوارض افسردگی در موش ها مؤثر است. با این حال، باید در این حوزه، مطالعات بیشتری روی انسان انجام شوند.

11. برای سلامت دستگاه گوارش مفید استاین میوه پُر از فیبر است. یک پیمانه (196 گرم) منگوستین، 14 درصد از اندازه فیبر مورداحتیاج روزانهٔ بدن را تأمین می نماید. فیبر برایسلامت گوارش لازم است و رژیم های سرشار از فیبر، برای کارکرد منظم روده مفید هستند.

همان طور که گفته شد، نتایج این تحقیقات در خصوص منگوستین بسیار نویدبخش هستند، اما بیشتر آن ها تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات هستند؛ بنابراین برای اثبات قطعی تأثیر منگوستین روی مغز، قلب و دستگاه گوارش، باید تحقیقات بیشتری روی انسان انجام گردد.

چگونگی مصرف منگوستینپوست کَندن و خوردن منگوستین خیلی آسان است، اما سختی کار، در پیدا کردن این میوه است! فصل این میوه کوتاه است و در هر جایی هم یافت نمی گردد. کنسرو منگوستین راحت تر پیدا می گردد، اما باید به خاطر داشته باشید که به کنسروها، اغلب شکر اضافه می نمایند. آب منگوستین یا پودر مکمل آن هم در برخی فروشگاه ها وجود دارند.

اگر شانس پیدا کردن منگوستین تازه را داشتید، آن میوه هایی را جدا کنید که پوست نرم تر و تیره تری دارند. پوست این میوه خوردنی نیست و با چاقو به راحتی کَنده می گردد.

قسمت خوراکی منگوستین سفید و آبدار است. این قسمت میوه را می توان به صورت خام خورد، یا به اسموتی و سالاد میوهاضافه کرد؛ چون طعم فوق العاده ای به آن ها می دهد.

عوارض احتمالیِ مصرف منگوستینعوارض بد بسیار اندکی از مصرف میوهٔ منگوستین گزارش شده و به احتمال زیاد، برای بیشتر افراد مضر نیست، اما انواع تولید شدهٔ آن، مانند مکمل ها، آب میوه یا پودر، صددرصد هم بدون عارضه نیستند.

تحقیقاتی حاکی از آن هستند که زانتون موجود در مکمل های گیاهی، ممکن است فرایند لخته شدن خون را کاهش دهد. از آنجا که منگوستین سرشار از زانتون است، اگر مسئله ای با لختگی خون دارید یا داروهای رقیق نماینده خون مصرف می کنید، بهتر است انواع تولید شدهٔ منگوستین را مصرف نکنید.

هنوز تحقیقات مناسبی روی تأثیر مکمل های منگوستین روی خانم های باردار یا شیرده انجام نشده، بنابراین بهتر است طی دوران بارداری یا شیردهی، از این مکمل ها استفاده نکنید.

همواره پیش از آنکه تغییری در رژیم غذایی خود بدهید، یا مکمل غذایی تازه مصرف کنید، با پزشک یا کارشناس معتبر بهداشت مشورت کنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "منگوستین و فواید آن برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منگوستین و فواید آن برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید