طلسم قطار سریع السیر تهران، مشهد شکسته می گردد؟
به گزارش وبلاگ گل یخ، راستا تهران-مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین راستاهایی است که چه از نظر هوایی و چه ریلی، ماهانه تعداد مسافر زیادی در این راستا جابه جا می شوند از این جهت پرسرعت کردن این راستا، می تواند ازجهت کاهش هزینه ها، صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری مفید باشد؛ از این رو در سال های گذشته، کوشش هایی برای برقی سازی یا سریع السیر کردن راه آهن تهران -مشهد صورت گرفت.
در دهه 80، کوشش هایی برای جذب سرمایه چینی ها در جهت تامین سرمایه پروژه برقی سازی راستا ریلی تهران-مشهد انجام شده بود و چندین بار هم وعده هایی داده شد؛ پس از آن در سال 1393 محسن پورسیدآقایی - مدیرعامل وقت شرکت راه آهن - با بیان اینکه برقی کردن خط ریلی تهران-مشهد یکی از اصلی ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی و راه آهن محسوب می گردد، گفت که بحث افزایش سرعت قطار این راستا به 200 کیلومتر در ساعت جزو یکی از اصلی ترین برنامه هاست که برای به ثمر رسیدن آن برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده ایم.
در برهه ای از زمان هم اسامی کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان و حتی اسلوونی در میان سرمایه گذارها احتمالی پروژه ریلی ایران مطرح بود، بعلاوه در سال 1396، قرارداد تجاری برقی کردن راه آهن تهران-مشهد میان شرکت راه آهن و یک کنسرسیوم ایرانی- چینی امضا شد اما در نهایت سال 1399 اعلام شد که به علت تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی در این پروژه منتفی شده است.
سعید رسولی -مدیرعامل وقت شرکت راه آهن- از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران-مشهد اطلاع داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تامین شد اما به علت مشکلاتی شرکت های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند، بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت های خارجی متوقف شد و چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت ها برای اجرای این پروژه است.
در کنار برقی سازی راه آهن تهران -مشهد، یکی دیگر از پروژه هایی که این سال ها مورد توجه قرار داشت، سریع السیر کردن این راستا ریلی بود. رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- فروردین ماه سال جاری گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین گردد؛ حالا با گذشت هفت ماه از این اظهارات، قاسمی می گوید موضوع ایجاد این خط ریلی نو آنالیز و بنا شده تا ظرف دو ماه آینده گزارش مطالعات اولیه آن ارائه گردد.
البته در شرایطی که سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- از کمبود اعتبارات این شرکت و بدهی های باقیمانده از دولت قبلی گلایه می نماید و از طرف دیگر، سابقه تکیه به سرمایه گذارهای خارجی هم پروژه های ریلی را به جایی نرسانده و همین حالا پروژه راه آهن رشت -آستارا در انتظار اعلام آمادگی طرف روسی برای تکمیل است، باید دید مطالعات نو برای سریع السیر کردن راستا ریلی تهران-مشهد به کجا خواهد رسید و به سرنوشت برقی سازی این راستا دچار می گردد یا به انتها می رسد؛ هرچند شرکت راه آهن تا کنون در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده است.
منبع: گردشبان