راهنمای سفر به تبریز ، از خرید بلیط تا خرید در بازار

به گزارش وبلاگ گل یخ، شهر تبریز سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد، دارای فرهنگی غنی و پیشینه تاریخی، در شمال غربی ایران واقع شده است. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم به معرفی شهر تبریز بپردازیم. با راهنمای سفر به تبریز همراه شوید تا هر آنچه باید درباره این شهر، برترین زمان سفر، خرید بلیط و رزرو هتل و هزینه های سفر بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

راهنمای سفر به تبریز ، از خرید بلیط تا خرید در بازار

خرید مقرون به صرفه بلیط هواپیما تبریز

معرفی شهر تبریز

اولین چیزهایی که بعد از شنیدن نام تبریز ممکن است به فکر بیایند، ترکیب نام این شهر که از تب و ریز تشکیل شده، آب و هوای خنک آن، طبیعت و معماری های اصیل و بسیار زیبا، جنبش مشروطه و غذاهای خوشمزه هستند. هر چه در این نوشته پیش برویم، بیشتر به این نکته پی خواهیم برد که چرا تبریز به این شکل در فکر ما نقش بسته است.

شهر تبریز که در حال حاضر به عنوان سومین شهر بزرگ ایران شناخته می گردد دارای قدمتی چند هزار ساله است. این شهر در راستا جاده ابریشم قرار داشته و از همان زمان تا کنون اهمیت خود را به عنوان یک شهر کلیدی در تمامی زمینه های سیاسی، تجاری و فرهنگی حفظ نموده است.

این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده، در حال حاضر مرکز استان آذربایجان شرقی به شمار میرود. تبریز از گذشته تا به امروز به علت قرارگیری در راستا راه ابریشم و پس از آن با احداث راه آهن در این شهر و در طول جنگ دنیای به علت استفاده استراتژیک از این راه آهن و پس از آن همزمان با رخدادهای مشروطه خواهی، شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است.

جاهای دیدنی تبریز به علت سابقه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و …، بسیار متنوع هستند، به همین علت، با اهداف مختلف، مقصد سفر بسیاری از گردشگران بوده و هست.

برترین زمان سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز را با معرفی برترین زمان رفتن به این شهر زیبا شروع می کنیم. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره نمودیم، یکی از اولین مواردی که درباره این شهر باید در نظر بگیرید، آب و هوای تبریز است. تبریز آب و هوایی سرد، خشک و کوهستانی دارد، از همین رو دارای تابستان هایی خشک و خنک و زمستان هایی سرد دارد. دما در این شهر در بازه بین 10- درجه در سردترین حالت تا 40 درجه سانتی گراد در گرم ترین حالت، متغیر است.

برترین زمانی که می توانید برای سفر به این شهر اقدام کنید، از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در این بازه، شهریور ماه را می توان برترین زمان سفر به تبریز نامید؛ بعلاوه باید توجه داشته باشید که به علت همین هوای مطبوع و حضور تعداد بیشتری از گردشگران در این زمان، هزینه های سفر به تبریز در این بازه بالاتر خواهد بود.

برترین فصل سفر به تبریز شاید بهار یا پاییز نباشد و تابستان این عنوان را از آن خود کند، ولی به منظور کاهش هزینه ها می توانید در این دو فصل سفر خود را برنامه ریزی کنید. در این دو فصل، همچنان آب و هوای تبریز خوب است و هزینه ها نیز پایین تر هستند.

خرید بلیط تبریز

در ادامه راهنمای سفر به تبریز به سراغ برترین راه ها برای سفر به این شهر می رویم. برای سفر به تبریز می توانید از 4 طریق سفر جاده ای با خودروی شخصی، سفر جاده ای با اتوبوس، حمل و نقل ریلی و سفر با قطار یا سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما را انتخاب کنید. خرید بلیط هواپیما تبریز با توجه به فاصله شهر شما تا این مقصد، می تواند یکی از برترین گزینه ها باشد.

بنابراین راحت ترین راه سفر به تبریز خرید بلیط هواپیما است که از مبدا تهران حدود 1 ساعت طول می کشد. می توانید با این توضیحات راحت ترین راستا رسیدن به تبریز سفر با هواپیما است که از مبدا تهران حدود 1 ساعت طول می کشد. برترین قیمت بلیط هواپیما تبریز را از سایت وبلاگ گل یخ رزرو کنید و زمان بیشتری به گشت و گذار در این شهر اختصاص دهید.

معرفی هتل ها و اقامتگاه های تبریز

بعد از اینکه معین کردید در چه زمان و فصلی قصد سفر یه تبریز را دارید، نوبت به این می رسد که محل اقامت خودتان را معین کنید. گزینه های مختلفی برای رزرو هتل تبریز در اختیارتان قرار گرفته است، بنابراین نگران محل اقامت خود نباشید.

در جای جای این شهر زیبا می توانید اقامتگاه هایی را پیدا کنید که با نیازهای شما همخوانی داشته باشند و آسایش مناسبی را برای شما فراهم نمایند. این اقامتگاه ها می توانند هتل های تبریز با ستاره ها و معینات متنوع، مهمانپذیرها که نسبت به هتل هزینه کمتری دارند و حتی آپارتمان هایی باشند که مانند منزل شخصی خودتان هستند. بعلاوه اگر به یک محل اقامت سنتی علاقمند هستید، می توانید اقامتگاه های بومگردی تبریز را در لیست گزینه های خود قرار دهید.

از هتل های 5 ستاره تبریز می توان به هتل لاله پارک تبریز، هتل شهریار تبریز، هتل پارس ائل گلی تبریز و هتل لاله کندوان تبریز اشاره نمود. بعلاوه در میان هتل های 4 ستاره تبریز می توان از هتل بین المللی تبریز، هتل آزادی تبریز، هتل توسعه تبریز و هتل پتروشیمی تبریز نام برد. هتل های 3 ستاره تبریز هم با هزینه های پایین تر امکانات بسیار خوبی را در اختیار مسافران خود قرار می دهند که از میان آن ها می توان به هتل فرید تبریز، هتل اهراب تبریز و هتل آپارتمان استقبال تبریز اشاره نمود.

به منظور رزرو هتل های مقرون به صرفه تبریز می توانید سراغ مهمانپذیرها بروید که تعداد و تنوع کمی هم ندارند و دست شما را در انتخاب باز گذاشته اند. اقامتگاه های بومگردی تبریز مانند عمارت سنگی کندوان نیز حس و حالی متفاوت در زمینه اقامت را برای شما به همراه دارند که تجربه آن خالی از لطف نیست. برای آنالیز قیمت هتل های تبریز حتما سری به سایت وبلاگ گل یخ بزنید و هزینه هتل مورد نظر خود را در تاریخ سفرتان آنالیز کنید.

جاهای دیدنی تبریز

یکی از مهمترین بخش های راهنمای سفر به تبریز معرفی جاذبه هایی است که نباید آنها را در سفرتان از دست بدهید. شهر تبریز به علت پشینیه تاریخی خود، از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است و بعلاوه موقعیت جغرافیایی آن باعث شده تا طبیعت زیبایی هم داشته باشید.

-کاخ و موزه شهرداری: ساختمان ساعت (ساعت قاباغی) یا ساختمان کاخ شهرداری در سال 1314 ساخته شده که امروزه به عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز شناخته می گردد و به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد که می توانید از آن بازدید داشته باشید.

-بازار فرش تبریز: فرش تبریز که معروفیتی دنیای دارد، به عنوان یکی از ریشه های فرهنگی این شهر نیز به شمار می آید. با بازدید از این بازار که دارای دالان ها، سراها و تیمچه های بسیار است، می توانید برای چند ساعت در دنیای طرح و رنگ این فرش های نفیس غرق شوید.

-موزه آذربایجان: این موزه با 3 سالن نمایش، یکی از بزرگ ترین موزه های کشور بوده که از سال 1341 با نگهداری و نمایش 2300 قطعه عتیقه و اثر هنری مشغول به فعالیت است.

-خانه مشروطه: این موزه با بنایی مربوط به دوران قاجار، محلی است که مشروطه خواستار و بزرگان آذربایجان پس از به توپ بسته شدن مجلس در آن جا گرد هم جمع می شدند و به همفکری می پرداختند. با بازدید از این موزه با گوشه هایی از تاریخ مشروطیت آشنا خواهید شد.

-ائل گلی یا شاه گلی: از مهم ترین جاهای دیدنی تبریز است که در زمان آق قویونلوها ساخته و در زمان صفویان توسعه داده شده است. کاربری این محوطه به عنوان تفرجگاه سلطنتی برای درباریان قاجار بوده و در حال حاضر یکی از اصلی ترین مراکز تفریحی تبریز برای اهالی این شهر و گردشگران داخلی و خارجی است.

-مقبره الشعرا: یکی دیگر از نمادهای شهر تبریز است که محل دفن بیش از 400 تن از شاعران و عرفا و شخصیت های بزرگ در طول تاریخ بوده است. در این مقبره، تنها سنگ مزار شهریار شاعر بزرگ معاصر به چشم می خورد.

-موزه قاجار: این موزه که خانه شخصی امیر نظام گروسی بوده است، معماری خیره نماینده ای دارد و چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب خواهد نمود.

-مسجد کبود: این مسجد که لقب فیروزه دنیا اسلام را به علت کاشی کاری های زیبایش از آن خود نموده است، به گوی مسجد، مسجد شاه دنیا و مسجد مظفریه نیز معروفیت دارد. کتیبه هایی که از این مسجد به دست آمده، سال ساخت آن را به 870 ه.ق. بازمی گرداند.

-مسجد جامع تبریز: این مسجد که در بازار سنتی تبریز قرار گرفته است، در دوره سلجوقیان ساخته شده و در هنگام بازدید از بازار سنتی، سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

جاذبه های طبیعی تبریز

-روستای کندوان: این روستا با قدمتی 3000 ساله، با خانه های کله قندی و خانه هایی که در دل کوه کنده شده، معروفیتی دنیای دارد. به باور بسیاری آب این روستا برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. حتی اگر خواستید در این روستا بمانید، می توانید در هتل کندوان صخره ای

-جنگل ارسباران: این جنگل بسیار زیبا که با نام های ارسبار، آرازبار، قره داغ و قراچه داغ نیز شناخته می گردد، یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز به شمار می آید.

مراکز خرید تبریز

خرید هم از مهمترین بخش های راهنمای سفر به تبریز به شمار می رود. بعد از گشت و گذار و بازدید از دیدنی های تبریز شاید دلتان بخواهد سری به فروشگاه ها و مراکز خرید تبریز بزنید و به خرید و گشت و گذار بپردازید. در ادامه به معرفی تعدادی از این مراکز خرید خواهیم پرداخت.

-بازار بزرگ تبریز: این بازار به عنوان بزرگ ترین بازار سرپوشیده دنیا در سازمان دنیای یونسکو به ثبت رسیده و از بازارچه ها، دالان ها، سراها و کاروانسراهای زیادی تشکیل شده است. بازدید از این بازار در سفر به تبریز را حتما توصیه می کنیم چرا که هم می توانید برای خرید و تهیه سوغات از آن بهره ببرید و هم به عنوان یک جاذبه گردشگری به آن نگاه کنید.

-مرکز خرید لاله پارک: یکی از برترین مراکز خرید تبریز است که می توانید در آن از برندهای مشهور خرید نموده و از رستوران ها، مراکز تفریحی و سینما بهره ببرید.

از دیگر مراکز خرید معروف تبریز که می توان به آن ها اشاره نمود، موارد زیر هستند:

-مرکز خرید اطلس

-مرکز خرید ستاره باران

-مرکز خرید برج بلور

-مرکز خرید رویال

-برج شهر

-رشدیه

-والمان

-پیاده راه تربیت

-پیاده راه شهریار

سوغاتی های تبریز

خرید سوغاتی را نیز نمی توان در راهنمای سفر به تبریز نادیده گرفت. معروف ترین سوغات تبریز آجیل و خشکبار آن است که به کشورهای متعدد بسیاری نیز صادر می گردد. در کنار آن میوه خشک نیز هواداران بسیاری دارد. پنیر لیقوان هم دیگر خوراکی خوشمزه ای است که سوغات تبریز به شمار میرود.

شیرینی های تبریز نیز بسیار محبوب هستند که تعدادی از آن ها مانند قرابیه معروفیتی دنیای دارند. از این برترین شیرینی های تبریز می توان به نوقا یا لوکا، باقلوای تبریز، اریس، راحت الحلقوم، حلوا بزرک، شیرینی لطیفه، ایشلی کوکه یا نان روغنی، شیرینی پیچ انگشتی و لوز زعفرانی اشاره نمود.

از بحث خوراکی ها که فاصله بگیریم اولین موردی که به فکرمان خواهد رسید، قالی و تابلو فرش های تبریز است که در تمام دنیا شناخته شده و سوغاتی نفیس است. کفش چرم تبریز نیز جزو کیفیتی صادراتی دارد.

از دیگر سوغاتی های تبریز می توان به زیورآلات نقره اشاره نمود. بعلاوه چاپ کلاقه ای یا باتیک روی پارچه های ابریشمی و ورنی بافی (بافت نوعی قالیچه) از هنرهای سنتی تبریز در بین عشایر ارسباران و اهر است.

برترین رستوران های تبریز

در راهنمای سفر به تبریز قرار است شما را برای صرف یک غذای سنتی به برترین رستوران های شهر هدایت کنیم! غذاهای محلی تبریز برای دوستداران غذا بسیار مجذوب کننده خواهند بود. از معروف ترین غذاهای تبریز می توان به کوفته تبریزی اشاره نمود که به عنوان میراث ناملموس هم به ثبت رسیده است.

انواع آش ها نیز در این شهر پرطرفدار هستند که از جمله آن ها می توان به آش گوجه، آش ماست، آش رشته، آش میوه و آش شیله عدس اشاره نمود. آب گوشت دیزی سنگی و شوربای تره (سوزی شورباسی) نیز از دیگر غذاهایی هستند که در طول سفرتان به تبریز نباید آن ها را از دست بدهید.

دویماج که نوعی میان وعده است و با پنیر لیقوان، نان خشک، انواع سبزی و گردو درست می گردد، یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز است. یپراخ دلماسی یا همان دلمه برگ مو نیز یکی از پیش غذاهای مجلسی محلی تبریز به شمار میرود. از دیگر غذاهای محلی می توان به کوکوی لوبیا سبز اشاره نمود. شاید محبوب ترین غذا نزد تبریزی ها، خورشت هویج باشد که با خلال های هویج، گوشت یا مرغ، پیاز و رب گوجه فرنگی طبخ می گردد.

همه این غذاهای محلی را می توانید در بیشتر رستوران های تبریز سفارش دهید و از طعم فراموش نشدنی آن ها لذت ببرید. از میان برترین رستوران های تبریز می توانیم به رستوران گازماخ، رستوران و کافی شاپ وحید و فود کورت لاله پارک نام ببریم.

گازماخ در فارسی به معنی ته دیگ است و این رستوران تمامی غذاهای خود را در کنار ته دیگ سرو می نماید که از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند. در رستوران و کافی شاپ وحید می توانید تمامی غذاهای ترکی، ایرانی و فست فود را سفارش دهید. در فود کورت لاله پارک هم دست شما برای انتخاب از میان رستوران ها و غذاهای متنوع باز است.

حمل و نقل عمومی در تبریز

در شهر تبریز اگر خودروی شخصی نداشته باشید، به سادگی امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را دارید. سیستم حمل و نقل عمومی تبریز شامل تاکسی، مترو و اتوبوس می گردد.

-مترو: متروی تبریز در حال توسعه است و در حال حاضر دارای یک خط و 18 ایستگاه است که از این تعداد 9 ایستگاه فعال هستند.

-اتوبوس: اتوبوس ها دو حالت تندرو (BRT) و خطی دارند که خطی ها هم شامل دولتی و خصوصی می شوند. اتوبوس های تندرو تبریز شرق به غرب این شهر را به هم متصل می نمایند و اتوبوس های خطی دارای 75 خط هستند که مبدا همگی آن ها پایانه محققی تبریز است.

پرداخت هزینه در اتوبوس ها و مترو تبریز به وسیله کارت بلیط الکترونیکی انجام می گردد و پرداخت نقدی امکانپذیر نیست. پس ضروری است که در ایستگاه ها مترو یا اتوبوس کارت بلیط مناسب خود را بخرید تا بتوانید به راحتی از این امکانات بهره ببرید.

-تاکسی: تاکسی های تبریز نیز در تمامی سطح شهر در اختیار شما قرار دارند. تاکسی های زرد رنگ مخصوص رفت و آمد در سطح شهر هستند و تاکسی های سبز رنگ به منظور رفت و آمد به شهرهای نزدیک و حومه شهر در نظر گرفته شده اند.

جشنواره ها

راهنمای سفر به تبریز را با معرفی جشنواره های این شهر کامل می کنیم. در شهر تبریز و اطراف آن، هر ساله در فصول مختلف جشنواره هایی برگزار می گردد که اگر سفر شما با این جشنواره ها همزمان بگردد، بازدید از آن ها می تواند برای شما بسیار مجذوب کننده باشد.

-جشنواره آدم برفی تبریز: زمان برگزاری آن در دی ماه و مکان آن در پارک ائل گلی است. در انتهای این جشنواره به برترین سازنده آدم برفی، جایزه داده می گردد.

-جشنواره عشایر: اردیبهشت هر سال در منطقه قره قیه جشنواره ای فرهنگی و ورزشی درباره رسم و رسوم عشایر و سبک زندگی آن ها برگزار می گردد که با موسیقی محلی و پوشیدن البسه مخصوص به خودشان همراه است.

-جشنواره پنیر لیقوان: این جشنواره هر ساله در اواسط مهرماه و در شهر لیقوان برگزار می گردد.

-جشنواره گل محمدی گنبرف: در دومین آدینه تیرماه در روستای گنبرف می توانید در این جشنواره شرکت کنید.

-جشنواره ورنی اهر: این جشنواره که مربوط به بافتن ورنی می گردد، هر ساله در اواخر شهریور در شهرستان اهر برگزار می گردد.

سخن آخر

در راهنمای سفر به تبریز سعی ما بر این بود تا قبل از اینکه برای سفر به تبریز برنامه ریزی کنید و سفری حقیقی به این شهر داشته باشید، شما را به صورت مجازی به این شهر ببریم. از جنبه های مختلف گردشگری تبریز بگوییم و نکاتی که در سفر به این شهر ضروری است بدانید را برای شما توضیح دهیم.

اگر تا به حال به تبریز سفر نموده اید و نکته ای در فکر شما وجود دارد که ما به آن اشاره نکردیم، آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

peyman dehghan

منبع: فلای تودی

به "راهنمای سفر به تبریز ، از خرید بلیط تا خرید در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به تبریز ، از خرید بلیط تا خرید در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید