سانروف خودرو؛ انواع، مزایا و راه های نگهداری از آن

به گزارش وبلاگ گل یخ، اگرچه آپشنی به نام سانروف سال هاست که در صنعت خودروسازی دنیا به کار گرفته می گردد، اما این سیستم در کشور ما ایران هنوز به عنوان آپشنی نو در نظر گرفته می گردد که تنها در اندک خودرو های ساخت داخل مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سانروف در کشور ما به عنوان یک آپشن برای خودرو های گران قیمت تلقی می گردد و خودرویی که دارای چنین سیستمی باشد، یک خودروی ارزشمند تلقی می گردد. اما سانروف چه کارآیی دارد که از آن به عنوان یک آپشن گران قیمت در خودرو ها یاد می گردد؟ اگر شمانیز علاقمند هستید تا با این سیستم، انواع، مزایا و معایب و البته راه های نگهداری از آن آشنا شوید، این نوشته می تواند اطلاعات مفیدی در این خصوص به شما ارائه دهد.

سانروف خودرو؛ انواع، مزایا و راه های نگهداری از آن

سانروف خودرو چیست؟

سانروف، قطعه متحرک تعبیه شده در سقف ماشین است که با هدف جذب نور و ورود جریان هوا به داخل کابین در برخی از ماشین ها استفاده می شود. این قطعه متحرک معمولاً به صورت دریچه ای در سقف خودرو ظاهر می شود که حدوداً یک سوم از مساحت سقف خودرو را در بر می گیرد. اگرچه این آپشن اتفاقی تازه در صنعت خودرو سازی ایران و مختص به ماشین های گران قیمت است، اما باید توجه داشت که سانروف را نباید یک آپشن تازه در صنعت خودرو دانست. اولین بار این شرکت NASH MOTOR بود که سانروف را به عنوان یک قطعه سفارشی در سال 1937 معرفی نمود. بعد از اختراع این آپشن، شرکت خودروسازی فورد نیز در سال 1973 این قطعه را وارد خط فراوری خود کرد.

دسته بندی سانروف ها

سانروف ها نیز مانند دیگر بخش های صنعت خودرو با گذر زمان تغییرات زیادی را به خود دیده اند و شاهد تحولات چشمگیری شدند. سانروف ها را براساس معیار های مختلفی می توان دسته بندی کرد که برای نمونه می توان به دسته بندی براساس مواد ساخت، نوع عملکرد و یا محل قرارگیری و نصب، اشاره نمود.

بر این اساس سانروف ها را با توجه به مواد سازنده آن ها می توان به انواع زیر دسته بندی کرد:

سانروف های تلقی

سانروف های شیشه ای

سانروف های فلزی

سانروف های پارچه ای

بعلاوه می توان سانروف ها را براساس نوع عملکرد آن ها به دو دسته زیر تقسیم کرد:

سانروف های دستی: این دسته از سانروف ها فاقد موتورالکتریکی و دسته سیم و قطعات الکترونیکی است و عملکرد آن کاملا بصورت دستی انجام می شود. امروزه این دسته از سانروف ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

سانروف های برقی: این نوع سانروف های با استفاده از سیستم الکتریکی و کلید های مربوطه کنترل و به اصطلاح باز و بسته می شوند.

سانروف های ثابت: رده سوم، شامل سانروف ثابت، پانل های شیشه ای غیر متحرک است که برای ورود نور بیشتر طراحی شده اند.

از سوی دیگر سانروف های را براساس دیگری نیز دسته بندی می نمایند:

سانروف های داخلی: داخلی بین پوست فلزی سقف بیرونی و خارجی قرار گرفته است و به داخل جیب سانروف میرود و پنهان می شود.

سانروف های خارجی: قسمت خارجی سانروف، که از قسمت داخلی سانروف کمتر معروف است، در بالای سقف ماشین وجود دارد.

انواع مختلف سانروف

جدای از دسته بندی سانروف ها، این آپشن انواع مختلفی نیز دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

1. سانروف پاپ آپ (Pop-Up): در این نوع از سانروف، پنل سانروف می تواند بطور کلی از روی سقف برداشته شود که دراین حالت سقف کاملا به مقدار پنل مربوطه باز می شود. بعلاوه این پنل می تواند بر روی سقف خودرو قرار گیرد و با آن زاویه ای را بسازد که از طریق آن هوا وارد کابین خودرو شود. بدلیل لزوم تغییرات در تزئینات داخلی سقف، نصب آن در خط فراوری آسان تر و به صرفه تر از نصب به صورت After market انجام می شود.

2. سانروف جمع شونده (Folding): در این نوع از سانروف، پنل شیشه ای مابین سقف فلزی خودرو و تزئینات داخلی خودرو (زیر سقف) قرار می گیرد؛ لذا پنل می تواند بطور کامل به عقب رفته و از بیشترین فضای برش خورده روی سقف جهت عبور هوا بهره گیری شود. عملکرداین سانروف نیز از نوع الکتریکی می باشد. قطعه سانروف ممکن است به عنوان یک تجهیز اصلی (OEM) درخط فراوری از طریق شرکت سازنده خودرو، بر روی خودرو نصب شود و یا بعلاوه امکان دارد بر حسب سفارش مشتری از طریق شرکت های ذیصلاح به عنوان یک قطعه سفارشی به صورت AFTER MARKET بر روی خودرو نصب شود.

3. سانروف پانورامیک (Panoramic): این مدل از سانروف ها تازها اختراع شده اند که از دو پنل شیشه ای بزرگ تشکیل می شوند و سرنشینان جلو و عقب رو جداگانه می توانند از آن استفاده نمایند.

4. سانروف داخلی (In-Built): سانروف هایی که پنلشان وارد سقف اتومبیل می شود را سانروف داخلی می گویند. در قدیم این نوع سانروف ها فلزی و همرنگ بدنه رنگ طراحی می شدند؛ ولی امروزه جنس این گونه سانروف ها از شیشه است.

5. سانروف اسپویلر (Spoiler): در این نوع از سانروف، ضمن آنکه پنل شیشه ای می تواند با سقف خودرو جهت ورود هوا دارای زاویه باشد، بعلاوه می تواند به مقدار محدودی به سمت عقب خودرو حرکت نموده و باز شود. مقدار باز شوندگی از طریق کلید های فرمان قابل کنترل می باشد. این سانروف ها از نوع الکتریکی بوده و برای خودور های با سقف کوچک مناسب می باشند.

6. سانروف جدا شونده (Removable Sunroof): امکان جدا شدن پنل از سقف خودرو به صورت کامل در نوع سانروف جدا شونده وجود دارد و بیشتر برای ماشین های خاص گران قیمت از آن استفاده می شود. بعلاوه مقدار این نوع از صفحات نسبت به انواع دیگر، کمی بزرگ تر است.

سانروف چه مزایایی دارد؟

فراوری نمایندگان این محصول مهمترین مزیت سانروف را ایجاد فضایی روشن و پر نور در کابین خودرو و تهویه هوای تازه عنوان می نمایند. به طور کلی مزایای سانروف برای خودرو را می توان اینگونه برشمرد:

1. زیبایی: اغلب عنوان می شود که سانروف باعث مجذوب کننده تر شدن ظاهر خودرو ها می شود.

2. تهویه هوای تازه: سانروف می تواند به سادگی هوای تازه را به داخل خودرو هدایت کند و این امر می تواند سرنشینان را از پایین آوردن شیشه ماشین و ورود باد تند به داخل کابین برهاند.

3. اضافه شدن فضای دید به آسمان: طبیعتاً اینکه فرد بتواند از سقف ماشین نیز به بیرون دید داشته باشد می تواند حس خوبی ایجاد کند.

4. افزایش نور داخل خودرو: در واقع این امر یکی از مزایای اصلی سانروف ها هستند که می توانند نور بیشتری را به درون خودرو هدایت نمایند.

آیا سانروف معایبی هم دارد؟

اگر به مزایای سانروف که در بالا بدان اشاره شد، شاید به این نتیجه رسیده باشید که این موارد را نمی توان مزیت تعبیر کرد. به همین خاطر شاید بتوان گفت که معایب سانروف را می توان منطقی تر از مزایای آن معرفی کرد. برخی از معایب سانروف عبارتند از:

1. کاربرد اندک: شاید اصلی ترین عیب سانروف همین عدم کارآیی آن باشد. به طور طبیعی وقتی یک فرد برای اولین بار خودروی سانروف دار را می خرد برای مدتی زیاد از آن استفاده می نماید، اما با گذشت زمان این موضوع تکراری می شود و فرد دیگر استفاده ای از آن نخواهد کرد.

2. آسیب پذیر کردن سقف خودرو: اشاره شد که ماده اولیه ساخت سانروف اغلب از شیشه است که به طور طبیعی استحکامی کمتر از جنس فلزی سقف خودرو دارد. از طرف دیگر وجود یک دریچه در سقف خودرو می توان این بخش از خودرو را آسیب پذیر تر کند.

3. ایجاد اختلال در آیرودینامیک خودرو: اگرچه در برخی از سانروف ها می توان زاویه باز شدن را تنظیم کرد تا در مقابل باد قرار نگیرد، اما در کل سانروف ها هم مانند باز کردن شیشه های خودرو می توانند عملکرد آیرودینامیکی خودرو را مختل نموده و سبب افزایش مصرف سوخت شوند.

4. هزینه بالا: داشتن یک سیستم مکانیکی و متحرک در خودرو طبیعتاً احتیاج به صرف هزینه برای تعمیر و نگهداری آن دارد که سانروف هم نمی تواند از آن مستثنی باشد. البته این جدای از آن است که نصب خود سانروف بر روی خودرو نیز به تنهایی هزینه هایی را برای خریدار در پی خواهد داشت.

5. وزن بالای سانروف: سانروف های معمولی بین 20 تا 30 کیلو گرم وزن دارند و در نمونه های دیگر ایم وزن تا 90 کیلوگرم نیز بالا می رود. این امر علاوه بر افزایش مصرف سوخت سبب می شود تا مرکز جرم خودرو از کف ماشین به سمت بالا برود که می تواند کنترل پذیری و تعادل خودرو را مختل کند.

قوانین درباره نصب سانروف چه می گوید؟

قوانین هدایت و رانندگی نصب سانروف را مجاز نمی داند مگر با تاییدیه شرکت هایی همانند ایران خودرو که در بخش هایی از نمایندگی های آپشن خود این کار را انجام می دهند. طبق قانون خودرو هایی که بدون مجوز سانروف داشته باشند اجازه شماره گذاری ندارند. برای داشتن این مجوز باید به یکی از نمایندگی های شرکت آپکو مراجعه کنید و درخواست نصب سانروف را بدهید. بعد از نصب یک فرم به همراه شناسنامه مالکیت خودرو به هدایت و رانندگی ارسال می شود و از این به بعد خودروی تان مجوز نصب این قطعه را دارد.

نکاتی برای نگهداری از سانروف

اشاره شد که سانروف یک سیستم مکانیکی و متحرک است و همین امر طبیعتاً می تواند آن را با مشکلاتی روبرو کند. در واقع سانروف مانند هر بخشی از خودرو می تواند دچار خرابی شود و سرنشینان را به زحمت بندازد؛ بنابراین دانستن برخی از نکات مهم در زمینه نگهداری و مراقبت از سانروف علاوه بر افزایش طول عمر آن می تواند از تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کند. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

1. سرویس سانروف را جدی بگیرید: چون ریل های سانروف از طریق روغن و گریس چرب می شوند، با گذشت زمان گرد و خاک باعث از بین رفتن این عملکرد شده و حرکت ریل ها را سخت نموده و در آن ایجاد اختلال می نماید. برای جلوگیری از این اتفاق سانروف احتیاج به سرویس دارد که این کار می تواند از طریق صاحب خودرو هر چند وقت یکبار انجام شود. بعلاوه بهتر است سالی یکبار هم از طریق متخصصین فن به صورت حرفه ای سانروف چک و سرویس شود.

2. نحوه استفاده از سانروف: معمولا دو دسته از افراد وجود دارد که به دلیل استفاده نادرست از سانروف دچار مشکل می شوند. دسته اول که بیشترین افراد را شامل می شوند، کسانی هستند که خیلی کم از سانروف استفاده می نمایند (شاید سالی چند بار). استفاده نکردن از سانروف می تواند بیشترین صدمه را به سانروف وارد کند چرا که عدم استفاده از آن می تواند به بخش های مختلف از جمله ریل ها آسیب برساند. دومین گروه کسانی هستند که در سرعت های بالا سانروف را باز نموده و به حرکت ادامه می دهند که در این حالت فشار باد می تواند آسیب جدی به سانروف وارد کند. پس بهتر است برای نگهداری سانروف این دو نکته مهم را در نظر بگیرید؛ استفاده مستمر از سانروف در داخل شهر و بسته نگهداشتن سانروف در سرعت های بالا و جاده ها.

3. بچه ها و سانروف: این روز ها بچه ها علاقه خاصی به بیرون رفتن از سانروف خودرو دارند که البته نمی شود این لذت را از آن ها دریغ کرد، ولی باید به این نکته توجه داشت که در سرعت پایین این کار باید صورت بگیرد. چرا که این عزیزان برای حفظ تعادل خود معمولاً دست خود را به باد شکن سانروف خودرو گرفته و کمر خود را به شیشه تکیه می دهند. باید توجه اشت که هر دوی این اعمال می تواند به ریل ها آسیب وارد نموده و مانع بازو بسته شدن سانروف شود.

4. نشت آب از سانروف: معمولا این اتفاق هم بر اثر سرویس نکردن پیش می آید. جمع شدن خاک و حشرات و ... باعث مسدود شدن خروجی آب شده و بعد از مدتی بارندگی و یا شستن خودرو، آب به داخل خودرو و نمد سقف نفوذ می نماید. بعلاوه خرابی لاستیک دور شیشه سانروف نیز می تواند باعث نشت آب از سانروف شود، اما در کل حالت اول بیشتر اتفاق می افتد.

مونروف چیست؟

مونروف از طریق کمپانی فورد برای اولین بار در دهه 70 میلادی به بازار معرفی و عرضه شد. اگر چه سانروف می تواند فلزی و تیره رنگ باشد، اما این در مورد مونروف صدق نمی نماید. جنس مونروف ها از شیشه یا طلق های نسبتا روشن است. به این ترتیب راننده و سرنشینان می توانند فضای بالای سر خود را از درون آن ببینند. البته مونروف همانند سانروف قابلیت باز شدن دارد و به راحتی می توانید از جریان هوای تازه لذت ببرید. گفتنی است که مونروف نسبت به سانروف کم تر باز می شود. با استفاده از مونروف می توانید سقف پانورامای خود را داشته باشید و از تماشا چشم انداز بالای سرتان لذت ببرید. مونروف ها نیز به صورت دستی و برقی دیده شده و بین سطح خارجی و داخلی سقف خودرو تعبیه می گردند.

تفاوت سانروف و مونروف

بیشتر افراد تصور می نمایند، سانروف و مونروف تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو را یکی می پندارند، اما این تصور غلط است. تفاوت چشمگیری بین این دو وجود ندارد، ولی در ادامه به آنالیز تفاوت های جزئی بین سانروف و مونروف می پردازیم.

سانروف ها می توانند به صورت کامل باز شوند، اما مونروف ها کامل باز نمی شوند و تنها قسمتی برای عبور جریان هوا وجود خواهد داشت.

سانروف ها می توانند روشن بوده یا از جنس طلق تیره رنگ انتخاب شوند و شما نتوانید در صورت بسته بودن آن ها، فضای بیرون را مشاهده کنید. اما در مورد مونروف اوضاع فرق می نماید و این قطعه همواره از طلق یا شیشه کاملا روشن ساخته شده و قابلیت مشاهده بیرون را چه در حالت باز، چه در حالت بسته ایجاد می نماید.

سقف پانوراما چیست؟

سقف پانوراما یک آپشن مجذوب کننده و لذت بخش برای هر خودرویی به شمار می رود، این سقف برای بار اول از طرف کمپانی شورولت طراحی شد و این کمپانی پرطرفدار در سال 2008 میلادی و در یکی از خودرو های خود با نام کروز از سقف پانوراما استفاده کرد. نحوه طراحی سقف پانوراما به گونه ای است که از قسمت جلو سقف خودرو تا به انتهای آن کشیده شده تا سرنشینان خودرو (چه سرنشینان جلو و چه سرنشینان عقب) بتوانند دید کاملی داشته باشند. درباره نحوه باز و بسته شدن سقف پانوراما هم باید بگم که در برخی از مدل ها باز و بسته شدن به صورت کامل انجام می پذیرد و در برخی دیگر از مدل ها باز و بسته شدن به صورت نیمه کامل میسر خواهد بود. در کل سقف پانوراما متشکل از دو سانروف است که یک سانروف برای سرنشینان عقب و دیگری برای سرنشینان جلو قرار داده شده است.

یکی از نکات مهم درباره این سقف جنس آن است. در مورد جنس سقف پانوراما باید گفت که جنس سقف مذکور کلا شیشه ای (شیشه سخت) است که قطر آن حدود 5 سانتی متری می باشد. ضمناً در سقف پانوراما پلی کربنات وجود دارد که این پلی کربنات یاری می نماید که 60% انرژی خورشید به خودرو شما ورود کند، و به طور کامل از ورود اشعه UV جلوگیری می نماید. باید اعلام کرد که به دلیل استفاده خودروسازان از شیشه سخت در زمان چپ شدن خودرو و وارد شدن ضربه به سقف پانوراما به هیچ وجه صدمه ای به سرنشینان درون خودرو ازجانب این سقف وارد نخواهد شد.

راهنمای تعمیر چند ایراد شایع سانروف

1. راهنمای تعمیر سانروف شکسته

وقتی با شکستگی سانروف روبرو می شوید، بهتر است بدانید که تعویض آن نسبت به تعمیر آن می تواند راه چاره مناسب تری باشد. برای این کار به ابزار زیر احتیاج دارید:

چکش

دستکش

قطعات نصب سانروف

دریل بی سیم

پیچ گوشتی

آچار بکس (آچار لوله ای)

چاقوی مناسب

پس از تهیه ابزار مناسب شما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

قدم اول: مدل های مختلف لوازم نصب سانروف وجود دارد که شما باید مدل مناسب با خودروی خود را تهیه کنید.

قدم دوم: قالب موجود در جعبه ابزار را روی تمام سانروف قرار دهید. قالب باید به طور کامل با سانروف مطابقت داشته باشد. این کار به شما این امکان را می دهد تا درباره مراحل انجام کار ایده بگیرید. به شما یاری می نماید تا بدانید در کدام قسمت کار باید بیشتر دقت کنید. پنل قدیمی و شکسته سانروف را بر دارید. نگاه دقیقی به هر یک از قسمت ها بیاندازید تا بفهمید کدام قسمت ها کار می نمایند یا نه و چرا پنل از کار افتاده است. به لبه های اطراف سقف سان روف نگاه بندازید تا متوجه قسمت هایی که باید تعویض کنید باشید.

قدم سوم: بازوی سقف را با استفاده از آچار باکس 4 باز کنید تا بتوانید دید مناسب تری از عیب سانروف قدیمی داشته باشید.

قدم چهارم: ابتدا قسمتی که در سانروف شکسته و باید تعویض شود را معین کنید و آن را جدا کنید. هر قسمت خرابی که می توانید را تعمیر کنید. قبل از قرار دادنسان روف تعمیر شده در جایش یک یا دوبار آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که در جایش فیکس شده است. تمام درز ها را برای نداشتن نشتی آنالیز کنید و کار شما تمام است.

2. تعمیر سانروف نشت دار

ممکن است شما روی صندلی ماشینتون دقیقا زیر سانروف چند قطره آب ببینید و می خواهید مطمئن باشید که این اتفاق دوباره نیوفتد. اگر می خواهید مشکل رو با دستای خودتون حل کنید تفنگ درزگیر را روی زمین بزارید و آرام از ماشین فاصله بگیرید. معمولا مشکل سانروف نشت دار تیوب آبی آن است که با کثیفی و آشغال بند آمده است. آب قادر به حرکت و رها سازی نیست و می تواند به داخل ماشین نشت پیدا کند. نگران نباشید تعمیر این نشتی آسان است و چند دقیقه طول می کشد. برای تعمیر سانروف نشت دار احتیاج به ابزار زیر دارید:

کابل سیم نازک

لباس یا تیکه پارچه ای خیس

تیوب نازک

تمیزنماینده

آویز کت

آب

پس از تهیه ابزار مناسب شما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

قدم اول: اولین چیزی که در تعمیر سانروف نشت دار باید انجام بدهیم این است که مطمئن شویم که پنل شیشه ای که روی سقف است تمیز باشد. از یک تیکه پارچه یا یک لباس به دردنخور خیس بهره ببرید. تهویه را باز کنید سپس سانروف را هم همینطور. در این مرحله درز ها را به دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که کثیفی یا خورده ریز هایی در هر جایی مانع بسته شدن سانروف می شود مخصوصا در محل درز ها آنجا را باید با دستمال خیس پاک کنید.

قدم دوم: به دقت به درز ها نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که آیا درز ها هرگونه ترکی دارند یا نه. اگر ترکی وجود داشته باشد شما باید درز ها را عوض کنید، چون این ترک ها باعث نشت کردن می شوند. شما بعلاوه باید تمام تیوب های آبی را هم آنالیز کنید و در پی آب راکد یا انباشته شده باشید. اگر چیزی پیدا کردید باید آن را با یک کابل نازک سیمی یا یک چوب رختی که قبلا آن را صاف نموده ایم بیرون آورید.

قدم سوم: اگر می خواهید که مطمئن شوید که تیوب ها گرفتگی ندارند سیم را داخل تیوب ها نموده و چند ثانیه آن را به طرف عقب بکشید. همینظور شما می توانید مقداری آب را داخل تیوب ها بریزید تا از مسدود نبودن آن ها مطمئن شوید.

منبع: فرارو

به "سانروف خودرو؛ انواع، مزایا و راه های نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سانروف خودرو؛ انواع، مزایا و راه های نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید