روش های درمان جوش روی بینی

به گزارش وبلاگ گل یخ، برای درمان جوش روی بینی ابتدا باید علل ایجاد آن را آنالیز کنید. بینی شما از شایع ترین محل های جوش است؛ زیرا منافذ این ناحیه بزرگ تر از سایر نواحی هستند و راحت تر مسدود می شوند. این امر می تواند سبب ایجاد جوش ها و برجستگی های قرمزرنگ گردد. بااین حال همه جوش های روی بینی به علل یکسانی به وجود نمی آیند. قبل از آن که بخواهید به درمان جوش روی بینی بپردازید، مهم است که بدانید جوش شما از چه نوعی ست.

روش های درمان جوش روی بینی

اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و هنگام تماشای خود در آیینه متوجه جوش بزرگی روی بینی خود شدید، مسرور شوید؛ زیرا احتمالا قرار است به مهمانی مهمی دعوت شوید؛ اما برای آن که بتوانید تا قبل از آن مهمانی، برترین درمان جوش روی بینی خود را شناسایی کنید و آن را از بین ببرید، این مقاله را از دست ندهید.

البته حتما می دانید که درمان جوش در پنج دقیقه و ده دقیقه غیرممکن است؛ اما هنگامی که نوع جوش را شناسایی کردید می توانید به درمان هدفمندتری بپردازید و هرچه سریع تر جوش را رفع کنید. برای آن که بدانید چگونه می توان نوع جوش را شناسایی کرد و به درمان آن پرداخت، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آیا جوش از نوع ولگاریس است یا روزاسه؟

جوش روی بینی شما ممکن است از نوع ولگاریس یا روزاسه باشد. تشخیص جوش ولگاریس از جوش روزاسه ممکن است سخت باشد؛ زیرا هردو علائم بسیار مشابهی دارند. بااین حال درمان این دو فرق دارد. جوش هایی که از نوع ولگاریس هستند تمایل دارند منافذ مسدودشده را درگیر نمایند. آن ها معمولا به اشکال زیر ظاهر می شوند:

  • برجستگی های چرکی روی بینی
  • جوش های سرسیاه روی بینی
  • جوش های سرسفید روی بینی

در مقایسه، جوش روزاسه در درجه اول با قرمزی بیش از حد و تورم گسترده معین می گردد. این علائم می تواند از بینی شروع گردد و به دیگر نواحی صورت شما مانند گونه ها توسعه یابد.

دلایل زدن جوش روی بینی چیست؟

برای آن که بتوانید از برترین درمان جوش روی بینی بهره ببرید، ابتدا باید نوع جوشی را که با آن دست وپنجه نرم می کنید، شناسایی کنید. پس از آن فهمیدن دلایل زدن جوش روی بینی برای شما آسان خواهد شد.

· دلایل زدن جوش روی بینی (ولگاریس)

جوش هایی از نوع ولگاریس به علت مسدودشدن منافذ روی بینی ایجاد می شوند. منافذ سالم به وسیله غدد چربی که سبوم فراوری می نمایند پشتیبانی می شوند. این غدد چربی، پوست شما را سالم نگه می دارند؛ اما گاهی اوقات پوست شما بیش از حد احتیاجش سبوم فراوری می نماید. هنگامی که سبوم با پوست مرده، آلودگی یا باکتری ترکیب گردد، جوش ایجاد می گردد.

بینی به علت منافذ بزرگش، در برابر این اتفاق آسیب پذیرتر است. این یکی از مهم ترین دلایل زدن جوش روی بینی ست.

· دلایل زدن جوش روی بینی (روزاسه)

روزاسه بر اثر بزرگ شدن عروق خونی ایجاد می گردد. التهاب مرتبط با این اتفاق سبب ایجاد قرمزی می گردد. این قرمزی به خودی خود از بین نمی رود. بعلاوه ممکن است سبب برآمدگی های جوش مانند گردد. این از مهم ترین دلایل زدن جوش روی بینی آن هم از نوع روزاسه است.

درمان جوش روی بینی (ولگاریس)

اگر با جوش های ولگاریس دست وپنجه نرم می کنید، درمان جوش روی بینی شما به التهابی یا غیر التهابی بودن آن بستگی دارد.

· جوش غیر التهابی

جوش غیر التهابی به جوش های جزئی، جوش های سرسیاه روی بینی و سرسفید اشاره دارد. این نوع جوش ها در بیشتر موارد با داروهای بدون نسخه و به راحتی درمان می شوند. ازجمله این داروها می توان به انواع کرم ها و تونرها اشاره نمود. این مواد دارویی می توانند به شکستن باکتری ها، حذف چربی اضافی، خلاص شدن از شر سلول های خشک پوست و درنهایت ازبین بردن جوش های روی بینی یاری نمایند.

مواد دارویی که حاوی اسیدسالیسیلیک باشند برای درمان جوش روی بینی موثرترند. اسیدسالیسیلیک با ازبین بردن سلول های مرده اضافی پوست، از ایجاد جوش جلوگیری می نماید. بعلاوه لایه بردارهای آلفاهیدروکسی اسید، مانند اسیدگلیکولیک می توانند منافذ مسدودشده را باز نمایند و در عین حال از پیری زودرس جلوگیری نمایند. رتینوئیها هم به تمیزشدن منافذ آلوده و درمان جوش روی بینی یاری می نمایند.

· جوش التهابی

جوش التهابی، شدیدترین شکل جوش است. یکی از راه های تشخیص این نوع جوش، ارزیابی میزان تورم اطراف آن است. بعضی درمان های خانگی ممکن است به ازبین بردن جوش های روی بینی که از این نوع هستند یاری کند. به عنوان مثال استفاده از یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. یک پارچه گرم هم می تواند به بیرون کشیدن چربی و چرک از زیر پوست یاری کند.

بعلاوه داروها یا موادی که حاوی بنزوئیل پراکسید و رتینوئید هستند، می توانند به درمان جوش روی بینی یاری نمایند؛ اما اگر جوش التهابی شدیدی دارید، برای درمان آن بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در این صورت پزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک ها سبب ازبین بردن جوش های روی بینی می شوند؛ التهاب را هم کاهش می دهند.

ممکن است پزشک برای شما ایزوترتینوئین (راکوتان) تجویز کند. راکوتان ها به علت توانایی در کوچک کردن غدد چربی، در درمان جوش روی بینی بسیار موثرند؛ اما ایزوترتینوئین ها ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد نمایند؛ بنابراین حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

درمان جوش روی بینی (روزاسه)

روزاسه یک بیماری پوستی حساس است که احتیاج به درمان پزشکی دارد؛ بنابراین در صورت ایجاد این نوع جوش روی پوستتان، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشکتان می تواند یک برنامه درمانی مناسب برای درمان جوش روی بینی شما ایجاد کند.

· درمان جوش روی بینی با دارو

پزشک شما ممکن است بریمونیدین را برای کاهش قرمزی و التهاب توصیه کند. این دارو به انقباض عروق خونی شما یاری می نماید. بعلاوه ممکن است پزشک شما داروهایی تجویز کند که سبب بهبود سریع جوش های نوع روزاسه شوند. آنتی بیوتیک ها معمولا برای ازبین بردن جوش های روی بینی که التهابی هستند استفاده می شوند و اثرات موقتی دارند.

داروهای دیگری مانند مترونیدازول و آزلائیک اسید هم برای استفاده طولانی مدت در درمان جوش روی بینی توصیه می شوند. اگر هیچ کدام از داروهای نام برده به از بین بردن جوش های روی بینی شما یاری نکرد، پزشک ممکن است ایزوترتینوئین را به عنوان آخرین راه چاره، تجویز کند.

· درمان های جایگزین

گاهی ممکن است پزشک شما از درمان های جایگزین برای درمان جوش روی بینی که از نوع روزاسه است استفاده کند. بعضی از این درمان ها عبارت اند از:

  • درم ابریژن و میکرودرم ابریژن: این درمان ها می توانند سلول های اضافی پوست را که منجربه جوش می شوند، از بین ببرند؛ بنابراین به درمان جوش روی بینی شما یاری می نمایند.
  • تکنیک های کاهش استرس: تکنیک هایی مانند مدیتیشن و ماساژ که می توانند به کاهش التهاب زمینه ای و درمان جوش روی بینی یاری نمایند.
  • لیزردرمانی: این روش بیشتر قرمزی و لکی را که بر اثر جوش به وجود آمده است، کاهش می دهد.

درمان جوش روی بینی با 5 روش خانگی

اگر در پی برترین درمان جوش روی بینی هستید به پزشک مراجعه کنید؛ اما درمان جوش روی بینی گاهی با روش های خانگی و آسان هم امکان پذیر است. ما در ادامه 5 راه خانگی را جهت درمان سریع جوش روی بینی برای شما توضیح می دهیم.

· درمان جوش روی بینی با استفاده از پوست لیمو

عصاره لیمو دارای خواص ضد میکروبی ست. به همین علت می تواند تکثیر سودوموناها و باکتری های میکروکوکوس را که در حضور سبوم رشد می نمایند، کاهش دهد. این عمل به ازبین بردن جوش های روی بینی هم یاری می نماید.

  1. پوست 1 عدد لیمو را به آرامی فشار دهید تا آب آن خارج گردد.
  2. . آب را به مدت 5 دقیقه و به آرامی روی جوش خود بمالید.
  3. اجازه دهید حدود 15 دقیقه روی جوش شما بماند.
  4. سپس آن را بشویید.

این یکی از راه های درمان جوش روی بینی ست. این کار را می توانید 2 بار در روز تکرار کنید.

· درمان جوش روی بینی با استفاده از یخ

به طور سنتی یخ برای کاهش درد، تورم، التهاب و درمان جوش روی بینی استفاده می گردد.

  1. چند تکه یخ را لای دستمالی تمیز بپیچید.
  2. آن را به مدت 20 دقیقه و به آرامی روی جوش خود فشار دهید.

شما می توانید برای درمان جوش روی بینی خود، هرچند ساعت یک بار این کار را تکرار کنید.

· درمان جوش روی بینی با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عامل ملایم و در عین حال موثر برای درمان جوش روی بینی ست. این روغن باکتری ها را از بین می برد، قرمزی و التهاب را کاهش می دهد و در ازبین بردن جوش های روی بینی موثر است.

  1. 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را با 1 قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید. (روغن حامل روغنی گیاهی ست که برای رقیق شدن روغن های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.)
  2. مخلوط را روی جوش بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند.
  3. صورت خود را بشویید.

برای درمان جوش روی بینی می توانید این کار را 2 بار در روز تکرار کنید.

· درمان جوش روی بینی با خمیردندان

خمیردندان حاوی جوش شیرین و مواد دیگری ست که ممکن است جوش شما را خشک کند. بدیهی ست که این یک روش علمی اثبات شده نیست و خیلی هم توصیه نمی گردد؛ اما چنان چه قصد دارید جوشتان زودتر خشک گردد، می توانید از این روش بهره ببرید.

  1. یک نخود خمیردندان را روی جوش بمالید.
  2. اجازه دهید 30 دقیقه بماند.
  3. حال با آب بشویید.

در صورت احتیاج می توانید روزی 1 بار این عمل را برای ازبین بردن جوش های روی بینی خود تکرار کنید.

· درمان جوش روی بینی با دهان شویه

دهان شویه ممکن است حاوی اسانس هایی چون منتول و اکالیپتوس باشد و الکل به همراه خود داشته باشد. این مواد ممکن است تا حدود زیادی در درمان جوش روی بینی موثر باشند.

  1. 1 عدد پنبه را به دهان شویه آغشته کنید.
  2. آن را روی جوش های خود بمالید.
  3. پس از 10 دقیقه صورت خود را بشویید.

برای از بین بردن جوش های روی بینی خود این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

تمامی این 5 روش بر اساس شواهد و تجربه است و منبعی علمی ندارند؛ بنابراین هنگام استفاده از آن ها بهتر است احتیاط کنید. زیاده روی در هریک از این روش ها نه تنها به درمان جوش روی بینی شما یاریی نمی نماید، بلکه ممکن است از دلایل زدن جوش روی بینی گردد.

از بین بردن جوش های سرسیاه روی بینی

هنگامی که منافذ پوست شما مسدود می شوند، جوش سرسفید ایجاد می گردد؛ اما هنگامی که قسمت بالایی باز می ماند، جوش های سرسیاه روی بینی تشکیل می شوند. اگر با جوش های سرسیاه سروکار دارید، حتما تابه حال روش هایی را جهت خلاص شدن از شر آن امتحان نموده اید. اما هر روشی سبب درمان جوش روی بینی نمی گردد.

ما در ادامه 6 روش کاربردی ازبین بردن جوش های سرسیاه را برای شما آورده ایم.

· حذف جوش های سرسیاه روی بینی با شستن صورت

شستن مرتب صورت می تواند به درمان جوش یاری کند. هر صبح صورت خود را بشویید تا آلودگی و باکتری هایی که در طول شب به پوست شما نفوذ نموده اند پاک شوند. بعلاوه روبالشی خود را هم به طور منظم بشویید. فقط باید مراقب باشید که پوست خود را بیش از حد نشویید؛ زیرا این عمل ممکن است پوست را از بین ببرد و پوست شما برای جبران، چربی بیشتری فراوری کند.

پس از ورزش هم حتما صورت خود را بشویید. عرقی که پس از ورزش می ریزید می تواند همراه با کثیفی و روغن در منافذ گیر کند. به همین علت قبل از آن که عرق، فرصت خشک شدن داشته باشد بهتر است صورت خود را بشویید. این کار به ازبین بردن جوش های روی بینی یاری می نماید.

· حذف جوش های سرسیاه روی بینی با چسب جوش

چسب هایی برای از بین بردن جوش های سرسیاه روی بینی وجود دارند که می توانند به یاری شما بیایند. این چسب ها یک لایه از پوست را از بین می برند. این لایه اغلب همراه با کثیفی و روغن اکسیدشده است؛ اما این نکته را باید بدانید که این چسب ها مانع از بازگشت جوش های سرسیاه نمی شوند؛ زیرا فراوری چربی پوست شما را تنظیم نمی نمایند.

· حذف جوش های سرسیاه روی بینی با لایه برداری

هنگامی که صحبت از لایه برداری می گردد ممکن است به اسکراب های خشن فکر کنید. درصورتی که آن ها درواقع ممکن است جوش را ملتهب تر نمایند. شما برای درمان جوش روی بینی باید در پی لایه بردار ملایمی که حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید است باشید. این ها اسید های ملایمی هستند که به حذف سلول های مرده پوست یاری می نمایند.

در نظر داشته باشید که این اسیدها لایه ای از پوست را از بین می برند. این اتفاق، پوست شما را در برابر اشعه UVA و UVB آسیب پذیرتر می نماید. پس استفاده روزانه از ضد آفتاب را نباید فراموش کنید.

· حذف جوش های سرسیاه روی بینی با ماسک خاک رس

خاک رس به خلاص شدن از شر چربی اضافی روی پوست و حذف آلودگی از منافذ یاری می نماید. اگر از ماسک هایی که بر پایه خاک رس ساخته شده اند، بهره ببرید، خاک رس به منافذ شما ورود می نماید. این اتفاق، کثیفی و روغن روی پوست شما را به تدریج از بین می برد. بعضی از ماسک های خاک رس حاوی گوگرد هستند.

گوگرد به تجزیه پوست مرده و ازبین بردن جوش های روی بینی یاری می نماید. فقط از قبل مطمئن شوید که به گوگرد حساسیت ندارید.

· حذف جوش های سرسیاه روی بینی با رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین A مشتق شده اند. آن ها منبعی مورد اعتماد برای ازبین بردن جوش های روی بینی هستند. رتینوئید گردش سلولی پوست را افزایش می دهد. بعلاوه ممکن است ظاهر چین وچروک را کاهش دهد. گفتنی است که به زنان باردار توصیه می گردد از مصرف رتینوئید خودداری نمایند؛ زیرا مقادیر بیش از حد آن ممکن است در رشد جنین اختلال ایجاد کند.

· حذف جوش های سرسیاه روی بینی با ژل اسیدسالیسیلیک

کراتین، منافذ پوست را می بندد و به ایجاد جوش های سرسیاه یاری می نماید. اسید سالیسیلیک می تواند به حل کردن کراتین یاری کند. این عمل باعث حذف جوش های سرسیاه روی بینی می گردد. بعلاوه اسیدسالیسیلیک یک لایه بردار موثر است؛ اما بهتر است آن را فقط در قسمت هایی که دارای جوش های سرسیاه و سرسفید است بهره ببرید. استفاده آن در سرتاسر بدن می تواند موجب مسمومیت با سالیسیلات گردد.

پیشگیری از جوش های سرسیاه روی بینی

برای آن که از جوش های سرسیاه خود پیشگیری کنید، 2 نکته زیر را نباید فراموش کنید.

  • عدم استفاده از محصولات برنزنماینده

برنزنماینده ها ممکن است در جوش های سرسیاه روی بینی ته نشین شوند و آن ها را تیره تر و برجسته تر نشان دهند. حتی بدتر از آن، خود برنزنماینده ها ممکن است منافذ را مسدود نمایند و سبب ایجاد جوش جوش های سرسیاه شوند.

  • عدم استفاده از محصولات مختلف به طور هم زمان

امتحان بیش از حد محصولات به طور هم زمان اشتباه است. حتی اگر این محصولات برای درمان جوش روی بینی طراحی شده باشند، می توانند پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد. از 1 یا 2 محصول بهره ببرید. به یاد داشته باشید که حتما از مرطوب نماینده بهره ببرید؛ زیرا پوستی که خیلی خشک است، چربی اضافه فراوری می نماید. این امر سبب جوش های سرسیاه روی بینی می گردد.

چگونه از بروز جوش روی بینی جلوگیری کنیم؟

ایجاد و حفظ یک روال منظم مراقبت از پوست، کلید تمیزکردن پوست و ازبین بردن چربی های اضافی ست. برترین درمان جوش روی بینی، پیشگیری از آن است. برای آن که از شر جوش روی بینی در امان باشید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • 2 بار در روز صورت خود را با یک شوینده ملایم مبتنی بر ژل بشویید.
  • برای ازبین بردن کثیفی و روغن اضافی روی پوست، از تونر بهره ببرید.
  • از یک مرطوب نماینده مناسب پوست خود بهره ببرید. این کار هیدراته شدن پوست شما را تضمین می نماید؛ بنابراین غدد چربی شما بیش از حد کار نمی نمایند و سبب ایجاد جوش نمی شوند.
  • 1 یا 2 بار در هفته از ماسک خاک رس بهره ببرید. این کار منافذ مسدودشده شما را تمیز می نماید.
  • استفاده روزانه از ضد آفتاب را به هیچ وجه نباید فراموش کنید. قرارگرفتن در معرض نور خورشید، هم باعث چین وچروک و خطر ابتلا به سرطان می گردد، هم پوست شما را خشک می نماید و فراوری چربی در منافذ شما را افزایش می دهد.
  • از لمس مکرر پوستتان خودداری کنید؛ زیرا ممکن است آلودگی و میکروب را به پوست خود منتقل کنید.

چکیده ای از هرآن چه گفته شد

ما در این مقاله درباره جوش روی بینی، علل به وجودآمدن آن و درمان جوش روی بینی با شما صحبت کردیم. سعی کردیم تمامی روش هایی را که ممکن است به درمان جوش روی بینی شما یاری نمایند، با شما به اشتراک بگذاریم. این روش ها هم درمان های دارویی و هم درمان های خانگی را دربر می گیرند.

پس چنان چه روز خود را با یک جوش بزرگ روی بینی شروع نموده اید، نگران نباشید. یکی از روش های این مقاله را جهت از بین بردن جوش های روی بینی خود انجام دهید و به فکر یک لباس برای مهمانی باشید؛ خوش بگذرد!

منبع: اسنپ مارکت

به "روش های درمان جوش روی بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان جوش روی بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید