روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می شود، حکیم در رکاب پزشکان

به گزارش وبلاگ گل یخ، یک شرکت دانش بنیان پیروز به طراحی و ساخت روبات کمک پرستاری به نام حکیم یک شده اند که تعامل کادر درمان با بیماران مبتلا به کرونا را به حداقل می رساند و احتمال انتقال بیماری به پرستاران و پزشکان را به شدت کاهش می دهد.

روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می شود، حکیم در رکاب پزشکان

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ گل یخ، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان بسکمک به شباهت ها و تفاوت های این ویروس با آنفلوآنزا اشاره کردند. باوجود این که علائم اولیه بیماری ناشی از ویروس کووید-19 شبیه به آنفلوآنزاست اما بزرگ ترین تفاوت این دو ویروس در میزان مرگ ومیر آنهاست. از سوی دیگر احتمال انتقال ویروس کرونا بسیار بالاتر از آنفلوآنزاست. باتوجه به صدرنشینی منحوس کرونا در آمار مرگ ومیر و احتمال ابتلا، عاقلانه به نظر می رسد که افراد با رعایت نکات بهداشتی حداکثر تلاش خود را برای قطع زنجیره انتقال این ویروس کنند.

کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت می کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری ویروسی قرار دارند. بنابراین بسکمک از کشورها به دنبال روش هایی هوشمندانه بودند تا احتمال انتقال ویروس از مبتلایان به پرستاران، پزشکان و کادر درمانی را کاهش دهند. یکی از روش ها استفاده از روبات های کمکی است تا احتمال انتقال ویروس کووید-19 از بیماران به کادر درمانی کاهش پیدا کند. محققان و پژوهشگران کشورمان در این امر نیز از جهان عقب نماندند.

ساخت روبات در پنج روز

یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل پیروز به طراحی و ساخت روبات کمک پرستاری به روبات حکیم شده اند. این شرکت که در حوزه بوردهای الکترونیک فعالیت می کند، تنها طی پنج روز پیروز به طراحی و تولید روبات حکیم شد. بهزاد کهنی، مدیرعامل این شرکت می گوید؛ در بیمارستان های ووهان چین از روبات ها برای رساندن دارو و غذا به بیمار استفاده می کنند تا ارتباط میان پزشک و پرستار با بیمار به حداقل برسد. این روبان به سفارش استاندار اردبیل و طی پنج روز ساخته شد و به بیمارستان امام خمینی تحویل داده شد.

بورد الکترونیک مورد نیاز روبات حکیم توسط محققان واحد فنی و مهندسی این شرکت دانش بنیان طراحی و تولید می شود و به همین دلیل فرایند توسعه و ساخت آن به سرعت انجام شده است. این شرکت تا به امروز 57 قلم قطعه الکترونیک برای صنایع خودروسازی روشنایی و لوازم خانگی طراحی و به شکل انبوه تولید کرده است ، با خودروسازان داخلی همکاری دارد و 122 نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند.

حکیم دو در راه است!

به گفته کهنی، روبات حکیم مجهز به دوربین ویدئویی و میکروفون است تا پزشک و پرستار بتوانند به صورت آنلاین با بیمار صحبت کنند. این روبات همچنین می تواند غذا و داروی بیماران را به دستشان برساند. در حال حاضر روی ساخت و به روز رسانی نسخه دوم این روبات کار می کنیم تا آن را با ویژگی های بیشتر و بهبودیافته عرضه کنیم. این روبات که حکیم دو نام دارد مجهز به تب سنج و نبض سنج لیزری است و قابلیت راستایابی اتوماتیک و تشخیص مانع دارد. بنابراین اگر نقشه بیمارستان را در اختیار داشته باشید، می تواند راستا خود را بدون کمک انسانی پیدا کند.

در حال حاضر روبات حکیم در بیمارستان امام خمینی اردبیل به کار گرفته شده است و اگر در شهرها و بیمارستان های دیگر کشور نیز از آن استفاده شود، می تواند زنجیره انتقال ویروس کرونا از مبتلایان به کادر پزشکی را به شدت کاهش دهد. مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده روبات حکیم می گوید؛ مزیت این روبات نسبت به نمونه های خارجی قیمت بسیار پایین آن و امکان دسترسی آسان به خدمات پس از فروش و پشتیبانی است. متخصصان ما می توانند در صورت بروز هر گونه مسئله ای برای این روبات ها به بیمارستان محل خدمت روبات بفرایند و آن را تعمیر کنند.

حمایت همه جانبه دانش بنیان ها از کادر درمانی

این شرکت دانش بنیان با هدف کمک به مبارزان خط مقدم مبارزه با کرونا، خط تولید ماسک N95 را نیز در شرکت خود راه اندازی کرده و به دست بیمارستان ها، مراکز درمانی و کلینیک ها می رسانند. ظرفیت تولید ماسک N95 این شرکت روزانه 6 هزار مورد است.

دانش بنیان ها از ابتدای شیوع کرونا در کشور با استفاده از دانش فنی و نوآوری دست به کار شدند و دوشادوش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی با ویروس کرونا مبارزه کردند. بسکمک از این شرکت ها با تغییر خط تولید یا راه اندازی خط تولید جدید به تأمین نیازهای جامعه و کادر درمانی پرداختند، برخی دیگر دست به طراحی و ساخت نوآوری و فناوری هایی نوینی زدند تا چرخه انتقال ویروس کرونا را قطع کنند. همه گیری کرونا ثابت کرد که کشور و جامعه برای بقا نیازمند دانش، خلاقیت، نوآوری، تجربه، پشتکار، همت و فناوری دانش بنیان هاست.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می شود، حکیم در رکاب پزشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می شود، حکیم در رکاب پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید