تکمیل سد دالکی همچنان لنگ پول است

به گزارش وبلاگ گل یخ، سد دالکی در شهرستان دشتستان بزرگ ترین طرح عمرانی استان بوشهر به شمار می رود که همچنان در انتظار تامین اعتبار است.

تکمیل سد دالکی همچنان لنگ پول است

به گزارش وبلاگ گل یخ از بوشهر، شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می شود و بخش عمده تولیدات کشاورزی استان مربوط به این شهرستان است.

علی رغم ظرفیت های بسیار مهم کشاورزی از جمله تولید گوجه فرنگی خارج از فصل و تولید 70 درصد خرمای استان در دشتستان، این شهرستان با مسائل فراوانی در حوزه کشاورزی و به ویژه تأمین آب مورد نیاز روبه رو است.

سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگ ترین سد استان بوشهر با ظرفیت 685 میلیون مترمکعب ظرفیت یکی از منابع اصلی تأمین آب نخیلات شهرستان دشتستان است که ضمن مهار روان آب ها، آب مورد نیاز را در این شهرستان تأمین می کند.

سد دالکی دومین سد بزرگ استان بوشهر است که سال ها است به خاطر کمبود اعتبار به پیشرفت مورد نیاز نرسیده و در صورتی که بودجه مدنظر برای آن تأمین نشود، همچنان نیمه کاره باقی خواهد ماند.

بخش زیادی از نخیلات شهرستان دشتستان به ویژه در بخش های مرکزی و سعدآباد، دالکی، وحدتیه، دهقاید و… بر اثر خشکسالی در حال نابودی هستند که تکمیل سد دالکی می تواند نجات بخش کشاورزی در این منطقه ها باشد.

یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت در استان بوشهر، تزریق بودجه به این پروژه مهم و تأثیرگذار است که با تأمین اعتبار انتظار می رود این سد طی سال های آینده تکمیل و نیاز کشاورزان را تأمین کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آب یکی از مهم ترین مسائل کشاورزان در شهرستان است که برای رفع این مشکل پیگیری های فراوانی را داشته ایم.

ابراهیم رضایی سد دالکی را یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی استان بوشهر و شهرستان دشتستان دانست و اضافه نمود: بهره برداری از این پروژه بخشی از مسائل تأمین آب شرب و آب کشاورزی شهرستان را حل می کند.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، 360 میلیارد تومان اعتبار برای احداث این سد مصوب شد که می تواند تکمیل این سد را تسریع کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: سد دالکی از بزرگترین پروژه های استان بوشهر است که از همه ظرفیت ها برای تسریع در تکمیل این سد استفاده می شود.

علی محمدی با اشاره به نقش سد دالکی در تأمین آب مورد نیاز حدود دو میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان گفت: آب مورد نیاز 12 هزار و 750 هکتار از نخلستان های شهرستان از طریق این سد تأمین می شود.

وی گفت: تأمین بخشی از حقابه تالاب حله از طریق دالکی صورت می گیرد، همچنین سد مخزنی دالکی با ظرفیت مخزن 270 میلیون مترمکعب و حجم قابل برنامه ریزی 435 میلیون مترمکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: احداث این سد نیازمند هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار است که در مصوبه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر 360 میلیارد تومان برای تکمیل سد دالکی مصوب شده است.

وی از تکمیل سامانه انحراف آب و فرازبند سد دالکی خبر داد و گفت: سد دالکی در حال حاضر 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی گفت: سد دالکی در سال گذشته سیلاب های آذرماه را به خوبی با دبی پیک بیش از هزار مترمکعب در ثانیه کنترل و مهار کرد و از خسارتی که ممکن بود بود برای پایین دست ایجاد کند، جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون خاکبرداری بدنه شروع شده و از طریق پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است، ادامه داد: تلاش شده تا این سد در اولین فرصت به مرحله آبگیری رسیده و آب را تنظیم شده به کشاورزان تحویل بدهیم.

استاندار بوشهر در بازدید از سد دالکی بر جهادی کار کردن و تلاش بیشتر آب منطقه ای، مجری و پیمانکار طرح و همه عوامل اجرایی برای تسریع در تکمیل این پروژه تاکید کرد.

احمد محمدی زاده تسریع در تکمیل طرح را بسیار مهم دانست و گفت: از همه منابع بودجه عمومی، مصوبات سفر، تهاتر نفت و حتی فایناس خارجی برای تأمین اعتبارات لازم این سد بهره خواهیم گرفت.

وی گفت: در بودجه 1401 اتفاقات خوبی برای بودجه رقم خواهد خورد و در بحث تخصیص برای این پروژه نیز نگاه ویژه ای خواهد شد.

منبع: مهر

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تکمیل سد دالکی همچنان لنگ پول است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل سد دالکی همچنان لنگ پول است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید