فراوری خودرو در 1400 افزایش می یابد؟

به گزارش وبلاگ گل یخ، سال گذشته فراوری یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو از سوی سیاست گذار خودرو وزارت صمت هدف گذاری شد، یعنی قرار بود که 3 خودروساز در کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو یک میلیون و 200 هزار خودرو در سال فراوری نمایند و بر این اساس برای اینکه این میزان به درستی به دست مشتری برسد، طرح قرعه کشی را راه انداختند که در آن طرح باید خودروها هم به صورت فروش فوق العاده و هم پیش فروش به دست مشتری برسد.

فراوری خودرو در 1400 افزایش می یابد؟

هدف گذاری این تعداد خودرو فراوری شده در سال 99 با توجه به نام گذاری سال به نام جهش فراوری بود. اما سوالی که اکنون در ذهن ایجاد شده این است که آیا خودروسازان توانستند در سال گذشته این هدف را محقق نمایند؟ برای پاسخ به این سوال باید شرایط فراوری در سال گذشته را آنالیز کنیم.

هدف گذاری سیاست گذار کلان خودرو برای سال گذشته در کف، فراوری یک میلیون دستگاه خودرو و در سقف نیز فراوری یک میلیون و 200 هزار دستگاه مشخص شده بود و با توجه به اینکه سال 98 به دلیل تحریم ها، شاهد افت فراوری بودیم و خودروسازان 900 دستگاه خودرو فراوری کردند، در سال 99 میزان فراوری افزایش یافت.

میزان عرضه و فراوری خودرو

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی وبلاگ گل یخ، در مورد میزان عرضه و فراوری خودرو توسط خودروسازان کشور در سال 99، گفت: آنچه که مسلم است خودروسازان به دلیل تعهدات و آن بحثی که دستور العمل شورا بود، یعنی افزایش عرضه خودرو، میزان فراوری را افزایش دادند تا قیمت خودرو را افزایش دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی ادعا دارند که خودروسازان از عرضه خودرو خودداری می نمایند تا شامل افزایش قیمت شوند، گفت: قطعا خودروسازان نمی توانند آنچه را که فراوری می نمایند، عرضه ننمایند چرا که در گذشته این رخ داده است آن هم به دلیل کمبود برخی از قطعات بود و برخی از خودروها عرضه نشدند، اما اواخر سال گذشته اینگونه نبود و تا آنجا که در توان بود عرضه را انجام داده اند چرا که خودروسازان تعهد داده اند.

شیوا تشریح کرد: همانطور که می دانید خودروسازان از سال های قبل تعهداتی داشتند که باید انجام دهند و اگر تعهدات را انجام ندهند باید سود بپردازند و اینگونه نیست که این کار را انجام دهند تا به خودرو افزایش قیمت بخورد. خودروسازان باید فروش را افزایش دهند.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال جاری برنامه فراوری چند هزار خودرو را دارید؟، گفت: سال جاری به امید این هستیم که خودروسازان حداقل 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش فراوری دهند. سال 98 سال خوبی نبود، چون فشار تحریم را داشتیم و برخی از قطعات از خارج وارد می شد که این واردات بسته شد و وقتی واردات به کل قطع شد، تا خودروسازان بخواهند محصولات را با قطعات داخلی بسازند زمان برد اما سال 99 خیلی سال خوبی بود.

شیوا ادامه داد: هنوز گزارش جدیدی به دستمان نرسیده و به هر حال سال 99 از سال 98 بهتر بود و افزایش فراوری نزدیک به 50 درصد را داشتیم اما به 50 درصد نرسید اما سال جاری 50 درصد افزایش فراوری خواهند داشت.

سال گذشته بر اساس شعار سال پیش رفته ایم

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی وبلاگ گل یخ ، با تاکید بر اینکه سال گذشته بر اساس شعار سال جهش فراوری پیش رفته ایم، گفت: سال گذشته سال جهش فراوری بود و سعی کردیم متناسب با این هدف پیش برویم و خوشبختانه شاهد این هستیم که عرضه نسبت به سال 98 افزایش پیدا کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با مطابق با وعده های که داده ایم پیش رفته ایم، تشریح کرد: روزانه بیش از 2 هزار دستگاه خودرو فراوری می کنیم و می توان گفت که این هفته از مرز فراوری نیم میلیون دستگاه خودرو عبور خواهیم کرد. برنامه داریم سال جاری برنامه فراوری و فروش را به گونه ای پیش ببریم که هیچ تعهد معوقی ایجاد نگردد و خودرو ها به موقع تحویل مشتریان داده گردد.

مقیمی گفت: سال 98، 372 هزار خودرو در گروه ایران خودرو فراوری شد و سال گذشته میزان فراوری از عدد 500 هزار خودرو گذشته است، یعنی 130 هزار خودرو بیشتر از سال گذشته فراوری شده است، علاوه بر این سال جاری از نمونه خودرو های متفاوتی رونمایی نموده ایم و به دنبال ارتقا محصولات هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو در مورد میزان عرضه خودرو به خودروسازان، گفت: اکنون تعهدات در ایران خودرو به حداقل رسیده است و خودرو ها به روز تحویل مشتریان داده می گردد.

آنالیز اطلاعات ارسالی خودروسازان به بورس نشان می دهد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه شرکت فراورینماینده اصلی خودرو در کشور، طی سال گذشته در مجموع کمی بیش از 900 هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فراوری رسانده اند.

در این بین، ایران خودرویی ها با تیراژی 480 هزار و 338 دستگاهی در سال 99، رشد حدوداً 22 درصدی را نسبت به 98 تجربه نموده اند. بیشترین فراوری ایران خودرو به خانواده پژو مربوط می گردد. لازم به ذکر است ایران خودرو در سال 99، 14 مرحله فروش فوق العاده و 12 مرحله پیش فروش برگزار کرد که در طرح فوق العاده 151 هزار و 532 و در طرح پیش فروش 224 هزار و 518 نفر ثبت نام کردند. در طرح های فروش فوق العاده 126 هزار و 983 خودرو تحویل داده شده است و هیچ معوقی ندارد و در طرح پیش فروش 11 هزار و 633 تحویل داده شده است.

از گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) نیز خبر می رسد رقم فراوری این گروه به حدود 420 هزار دستگاه طی سال 99 رسیده است.

در مقایسه با 98، گروه خودروسازی سایپا بیش از 11 درصد کاهش فراوری داشته است. رکورددار فراوری در این گروه خودروسازی تیباست که تیراژی بالغ بر 236 هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است. در مقایسه با سال 98 هرچند خودروسازان با افزایش حدوداً چهار درصدی تیراژ روبرو شده اند، با این حال نتوانسته اند برنامه فراوری مدنظر وزارت صمت را محقق نمایند.

حال سال جاری با توجه به شعار سال، انتظار می رود با پشتیانی از صنعت خودرو موانع از سر راه آنها برداشته گردد تا شاهد افزایش فراوری باشیم.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی وبلاگ گل یخ بخوانید.

منبع: وبلاگ گل یخ

منبع: تجارت نیوز

به "فراوری خودرو در 1400 افزایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری خودرو در 1400 افزایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید