احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو

به گزارش وبلاگ گل یخ، سه شنبه 18 آبان ماه امسال دو خودروساز بزرگ کشور -ایران خودرو و سایپا- بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در 28 مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی تازه قیمت گذاری خودرو، برای خروج از قیمت گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت بعضی از محصولات خود کردند. در همین رابطه محصولات ایران خودرو بین 15 تا 19 درصد و قیمت محصولات سایپا در حدود 15 تا 17 درصد افزایش پیدا کرد.

احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو

در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از برگزاری هفتگی فروش فوق العاده جهت ساماندهی بازار خودرو و فک رهن خودروهای فروخته شده دادند (پیش از این خودروی فروخته شده به مدت یک سال فک رهن نمی شد) و تاکید کردند که با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فک رهن دیگر در طرح های فروش فوق العاده خودروسازان لحاظ نخواهد شد و عرضه خودرو افزایش خواهد یافت. بنابراین مردم منتظر تغییرات باشند.

با این حال پنجشنبه 20 آبان ماه، رئیس جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت های قبلی را داد و اعلام شد که پس از آنالیز های همه جانبه، قیمت های تازه خودرو اعلام خواهد شد.

همین مساله موجب شد تا نه تنها وعده خودروسازان مبنی بر فروش فوق العاده هفتگی اجرا نگردد بلکه بازار خودرو بیش از پیش در اغما فرو برود؛ به گونه ای که اگرچه همیشه تغییرات نرخ دلار موجب نوسانی شدن قیمت ها در بازار خودرو می شد اما طی دو هفته گذشته بازار خودرو به حالت استپ داره و هیچ واکنشی به اخبار مختلف نداشته است.

احتمال اعلام قیمت های تازه طی هفته جاری

از سویی دیگر به علت عدم شفافیت در این حوزه، طی دو هفته گذشته اخبار ضد و نقیض بسیاری در خصوص سیاست گذاری در صنعت خودرو و نحوه معین قیمت ها اعلام شد که در نهایت با اعلام وزیر صمت مبنی بر واگذاری معین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار، معین شد این ستاد که در دولت تازه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل جلسه می دهد، جایگزین شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو شده است.

این بلاتکلیفی در حالیست که مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار 23 آبان ماه گفت که با پیگیری های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار گردید، مقرر گشت اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار آنالیز گردد که و به زودی نتیجه آن اعلام می گردد.

در همین رابطه اگرچه انتظار می رفت در یک آذر ماه قیمت های تازه اعلام و تکلیف صنعت و بازار خودرو معین گردد اما طی روزهای گذشته جلسات ستاد خروجی خاصی در خصوص خودرو نداشت و فقط وزیر صمت طی دو جلسه گزارشی در خصوص بازار و فراوری خودرو ارائه داده است.

با این حال پیگیری ها نشان می دهد که به احتمال زیاد در جلسه روز چهارشنبه هفته جاری ستاد تنظیم بازار، موضوع قیمت گذاری خودروهای داخلی آنالیز و این ستاد نظر نهایی خود را نسبت به اصلاح قیمت ها اعلام خواهد نمود.

احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو

بعلاوه اخبار واصله بیانگر این است که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت های قبلی بوده و در پی افزایش 10 درصدی قیمت خودرو است.

باید توجه داشت که عدم شفاف سازی مسئولان دولتی در خصوص سیاست گذاری صنعت خودرو و بلاتکلیف کردن صنعت و بازار، نه تنها منجر به ساماندهی بازار نمی گردد بلکه بیش از پیش زمینه را برای جولان دلالان و افزایش زیان دهی خودروسازان فراهم می نماید.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز

به "احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید