تاثیر تحریک طناب نخاعی در کاهش نوروپاتی دیابتی

به گزارش وبلاگ گل یخ، دکتر اریکا پترسن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کانزاس، می گوید: دو سال پس از آغاز استفاده از این دستگاه محرک، بیماران هنوز همان کیفیت بهبودی را دارند که در ابتدا دیدیم.

تاثیر تحریک طناب نخاعی در کاهش نوروپاتی دیابتی

پترسن گفت: دیابت به اعصاب کوچک، معمولاً در دست ها و پا ها آسیب می رساند که باعث بروز انواع احساسات دردناک مانند سوزش، سوزن سوزن شدن و خارش می گردد.

محرک های نخاعی دهه هاست که برای درمان انواع درد ها استفاده می شوند.

وی اضافه نمود: در سال 2021، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از دستگاه محرک نخاع را به طور خاص برای درمان نوروپاتی دیابتی در پا ها تأیید کرد. سر های الکتریکی در کانال نخاعی قرار می گیرند و به یک باتری که زیر پوست قرار می گیرد، وصل می شوند.

پترسن گفت: این دستگاه تکانه های کوچکی را ارسال می نماید که نحوه پردازش پیغام های درد را که از پا ها به وسیله نخاع به سمت مغز می آید، تغییر می دهد و به آن ها یاری می نماید تا نحوه ارسال پیغام های درد را کاهش دهند.

محققان برای این کارآزمایی بالینی، 216 فرد مبتلا به علائم نوروپاتی دردناک دیابتی را برای حداقل یک سال که دیگر به دارو ها پاسخ نمی دادند، انتخاب کردند.

در ابتدا، نیمی از افراد به مدت شش ماه تحریک نخاع دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر تحت درمان منظم پزشکی قرار گرفتند (گروه کنترل).

نتایج نشان داد در شش ماهگی، افرادی که ایمپلنت را انجام دادند، 76 درصد کاهش درد و 62 درصد بهبود در عملکرد حرکتی و رفلکس های خود گزارش کردند. در مقایسه، گروه کنترل 2 درصد افزایش درد و 3 درصد بهبود عملکرد داشتند.

محققان به پیگیری بیماران ادامه دادند و اکنون گزارش داده اند که بعد از گذشت دو سال، 80 درصد هنوز درد عصبی کمتری دارند و 66 درصد بهبود مستمر در عملکرد حرکتی را گزارش می دهند.

پترسن گفت: نتایج نشان داد که اگر دارو ها یاریی به بیمار مبتلا به نوروپاتی دیابتی نکنند، تحریک نخاع گزینه ای محکم برای پیگیری است.

با این حال، وی تاکید می نماید که دارو ها باید خط مقدم درمان نوروپاتی دیابتی باقی بمانند. پس از اینکه دارو ها نتوانستند درد را کاهش دهند باید به بیماران ایمپلنت پیشنهاد گردد.

منبع: فرارو

به "تاثیر تحریک طناب نخاعی در کاهش نوروپاتی دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تحریک طناب نخاعی در کاهش نوروپاتی دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید