آشنایی با بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

به گزارش وبلاگ گل یخ، بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

تهرانی ها برای کوهنوردی مسیرهای زیادی دارند تا بتوانند برای خودشان برنامه های یکروزه کوهنوردی تنظیم نمایند و ارتفاعات بالایی این شهر پر هرج و مرج بروند. کوهستان شمال تهران، جنوبی ترین رشته کوه در البرز مرکزی است، سمت جنوب آن از شرق به غرب، از دره دارآباد تا دره فرحزاد امتداد دارد. در این بین دره های متعدد دیگری نیز هست که بیشتر آنها شمالی و جنوبی هستند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله توچال با ارتفاع 3961 متر است. حتی اگر شما قصد کوهپیمایی و کوهنوردی هم نداشته باشید می توانید به منظور داشتن یک آخر هفته مهیج به سمت این مسیرهای کوهنوردی در تهران بروید و از سفره خانه ها و رستوران هایی که در این منطقه وجود دارد نهایت لذت را ببرند.

آشنایی با بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران

توجه داشته باشید اگر چه منظره کوه در زمستان بسیار لذت بخش است اما خطرهای جدی هم احتمال وقوع دارد که ما پیشنهاد می کنید حتما وسایل لازم را همراه خودتان داشته باشید و در صورت امکان با افراد آشنا با راستاهای کوهنوردی در تهران اقدام به سفر کنید. ما در این مطلب از مجله گردشگری وبلاگ گل یخ قصد داریم تا درباره راستاهای کوهنوردی در تهران که امن هستند و همینطور تعدادی از راستاهای پر خطر که مختص کوهنوردان حرفه ای است صحبت کنیم؛ با ما در ادامه همراه باشید.

برای رزرو آنلاین تور تهران اینجا را کلیک کنید

راستا دارآباد

یکی از بهترین راستاهای کوهنوردی در تهران، راستا دارآباد است که در شمال شرقی شمیران واقع شده است. پس از منقطه ای که به پارکینگ مشهور است و تابلویی که راهنمای رود و دره های و همچنین نقاط مشهور ارتفاعات دارآباد نیز نصب شده است. دارآباد دره ای زیبایی دارد و ارتفاع آن 1750 متر است که تا ارتفاع حدود 2600 متر در جهت شمال و شمال غرب امتداد دارد. در طول راستا چشمه های پر آب و متعددی در طول راستا، آبشارهای کوچک و عظیم و همچنین چشمه های آبشارهای کوچک و عظیم و حوضچه های زیبا واقع شده است.

با ورود به راستا کوهپیمایی، در ابتدای راستا کیوسک کوچکی با عنوان ایستگاه دوستداران طبیعت و پس از آن ایستگاه پلیس کوهستان را در سمت راست می بینید. کمی جلوتر به یک تابلوی راهنمای راستا و یک پل سنگی می رسید.

برای کوهنوردی در راستا دارآباد باید بگوییم که سه راه یا سه راستا شما پیش رو دارید که راستا دره مقابل تا چند صد متر ادامه دارد و پس از آن تقریبا غیر قابل عبور می شود. راستا دره کوتاه اما بسیار زیبا است و چشمه آبی نیز در اواسط دره واقع شده است. اگر کوهنورد باشید و دارای مهارت کافی می توانید از یک شیب تند واقع در سمت راست آبشار بالا رفته، کمی با سنگها دست و پنجه نرم نموده و در نهایت خود را به راستا اصلی برسانید.

راستا کوهنوردی دارآباد برای گذراندن اوقات فراغت بسیار مناسب است.

  • دسترسی به دارآباد

آدرس دارآباد: تهران، دارآباد، خیابان دارآباد ، خیابان محبی، کوه دره دارآباد

راستا دره دارآباد با اتوبوس: با استفاده از خط راه آهن-تجریش اتوبوس های تندرو خود را به تجریش برسانید. پس از پیاده شدن در این ایستگاه سوار اتوبوس های تجریش-دارآباد شوید و در ایستگاه پله پیاده شوید.

راستا رفتن به داراباد با مترو: در آخرین ایستگاه خط کهریزک-تجریش (ایستگاه تجریش) پیاده شوید. با استفاده از اتوبوس های تجریش-داراباد خود را به ایستگاه پله برسانید. با کمی پیاده روی به ابتدای راستا دره دارآباد می رسید.

راستا کلکچال

یکی دیگر از محبوب ترین راستاهای کوهنوردی در تهران راستا کلکچال است که یکی از راستاهای کوهنوردی کم خطر و با طبیعتی دیدنی در شمال شهر تهران که به دلیل راستا کوتاه و امکانات مناسب یکی از بهترین پیشنهادها برای طبیعت گردی یک روزه است. برای آغاز این کوهنوردی باید به سمت پارک جمشیدیه بروید و از این نقطه پس از حدود دو ساعت کوهپیمایی در راستای با پهنای زیاد، زیگراگ مانند و کم شیب به مجتمع کلکچال با ارتفاع 2600 متر خواهید رسید.

اگرچه راستا کوهنوردی کلکچال جز کم خطرترین راستاهای کوهنوردی است اما در فصل زمستان پیشنهاد می کنیم که دست کم به کفش های خودتان یخ شکن و همچنین یک باتوم کوهنوردی داشته باشید.

در سایر فصل ها می توان از مجتمع کلکچال به سمت شمال غربی، به طرف گردنه ای وسیع به نام گرز دره رفت که از آنجا یال شمال شرقی به سمت قله کلکچال با ارتفاع 3340 متر می رود و امتداد راستا به سمت غرب به پناهگاه شیرپلا منتهی می شود.

کافه اول: ایستگاه 1 ، کافه دوم: ایستگاه 2 ، کافه سوم (جنب تاسیات نظامی): ایستگاه 3. پس از ایستگاه 3 به آبخوری پایین تپه نورالشهدا و از آن پس به اردوگاه خواهید رسید.

راستا کوهنوردی کلکچال برای یک کوهنوردی حرفه ای گزینه ای مناسب است.

  • دسترسی به کلکچال

1- میدان تجریش، خ شهید باهنر شرق (نیاوران سابق)، بعد از جماران، خیابان فیضیه (به سمت شمال)، پارک جمشیدیه

2- عظیمراه شهید همت شرق، عظیمراه مدرس شمال، عظیمراه صدر، بلوار کامرانیه به سمت شمال و خ باهنر و خ فیضیه

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران اینجا را کلیک کنید

راستا ولنجک (تله کابین توچال)

راستا کوهنوردی در ولنجک یکی دیگر از راستاهای کوهنوردی در تهران است که از قدیمی ترین و جذاب ترین مقاصد کوهنوردی در ایران محسوب می شود و ارتفاع قله آن حدودا 3960 متر است که در شمال تهران و در میان رشته کوه البرز جای خوش نموده است. در بین کوهنوردان این راستا بسیار محبوب است و بهتر است که برای اینکه به منظور کوهنوردی در این منطقه بخواهید اقدام کنید ابتدا کمی آمادگی جسمانی داشته باشید. توچال در لغت به معنی چال آبگیر و دریاچه های کوچک است و از آنجایی که قله آن در نزدیکی دریاچه ای از یخ طبیعی واقع شده است به این نام خوانده می شود.

توجه داشته باشید که مبدا این راستا ولنجک است و پس از پارکینگ، تا ایستگاه یک تله کابین راستا آسفالت است. در ادامه، راستا مناسب راهپیمایی به صورت مارپیچ و با شیب کم تا ایستگاه دوم تله کابین حدود یک ساعت طول می کشد.

از ایستگاه 2 تا ایستگاه 5 هیچ خدمات رفاهی وجود ندارد پس حتما مواد غذایی و آب همراه خودتان داشته باشید.

کوهنوردی در فصل زمستان در این راستا خطرات خاص خودش را دارد و احتمال ریزش بهمن نیز وجود دارد، پس حتما قبل از رفتن آب و هوا را چک کنید.

امکانات توچال و بام تهران

فودکورت توچال، رستوران و کافه های مختلف در راستا پیاده روی، بام تهران، پیست اسکی و ایستگاه های مختلف تله کابین، پارکینگ در ورودی اصلی توچال و ایستگاه اول تله کابین

  • دسترسی به توچال

آدرس: تهران- عظیمراه شهید چمران- خیابان یمن- انتهای خیابان ولنجک-بام تهران

برای رزرو آنلاین هتل در تهران اینجا را کلیک کنید

راستا دربند یا شیرپلا

معروف ترین و محبوب ترین راستا کوهنوردی در تهران دربند است. ارتفاع این منطقه 1800 متر است و برای رسیدن به قله توچال باید خودتان را به سمت پس قلعه، پناهگاه شیرپلا و چان پناه امیری عبور کنید. راستا سربند- شیرپلا- توچال، با وجود بعضی خطرات، کوتاه ترین راستا صعود به قله توچال است و بیشترین تردد در این راستا صورت می گیرد. قسمت هایی از راستا منتهی به شیرپلا کاملا پرشیب و سنگی است، تا آنجا که به ناچار در نقاطی پله های فلزی کار گذشته شده و طناب کشی شده است. کوهپیمایی در این راستا به ویژه در زمستان سخت است، زیرا قسمت هایی از راستا پایین دست به دلیل تردد روزانه کاملا یخ می زند، در حفره ها و دره های کوچک و عظیم راستا، برف زیادی می نشیند و یال منتهی به قله نیز بسیار بادگیر است.

باید توجه داشت که فعالیت تله کابین در شرایط نامساعد جوی متوقف می شود، همچنین زمان فعالیت آن در زمستان حداکثر تا حدود ساعت 15 است و در ارائه خدمات، برای اسکی بازان اولویت قائل است.

  • دسترسی به دربند

آدرس: استان تهران، شهر تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

درکه (پلنگچال)

راستا دیگری که جز پر ترددترین راستاهای کوهنوردی در تهران محسوب می شود درکه یا پلنگچال است. ارتفاع این منطقه کوهستانی 2550 متر است و از داخل دره زیبا پلنگچال از کنار رودخانه می گذرد. دره درکه برای کوهپیمایی زمستانی، تا منطقه ای به نام اذغالچال امن و مناسب است. راستا اصلی کوه پیمایی این نقطه از تهران، راه درکه به سمت پلنگ چال یا ایستگاه شماره پنج توچال است و بسیاری در روزهای تعطیل خود از این راه برای کوهنوردی استفاده می نمایند. این راستا شش کیلومتری از داخل دره زیبای درکه و پلنگ چال و از کنار رودخانه درکه عبور می نماید. البته برای کوه پیمایی در فصل زمستان بهتر است راستا را تنها تا منطقه ای به نام اَذغالچال ادامه دهید چرا که در ادامه راه ممکن است خطراتی مانند ریزش بهمن در کمین شما باشد. درکه تهران در روزهای تعطیل و آخر هفته ها بسیار شلوغ می شود، بنابراین اگر دوست دارید که از آرامش این محل بهره ببرید در دیگر روزها به این محله سفر کنید.

  • امکانات رفاهی درکه

رستوران ها، کافه ها و قهوه خانه ها، سرویس بهداشتی، مرکز اطلاع رسانی فدراسیون کوهنوردی، مسجد جامع درکه، بانک، بازار میوه و تره بار و خانه معلم

  • دسترسی به درکه

آدرس: تهران، عظیمراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

راستاهای کم تردد برای کوهنوردی مخصوص کوهنوردی حرفه ای

در بالا ما مطمئن ترین و پرترددترین راستاهای کوهنوردی در تهران را خدمتتان معرفی کردیم که می توانید بدون داشتن هیچ دغدغه ای دل به طبیعت بزنید. اما در همین شهر تهران راستاهایی هم برای کوهنوردی هستند که آنچنان ایمنی لازم را ندارند و و صرفا باید اگر کوهنورد هستید و با راستاهای پر خطر آشنایی دارید به سمت آن ها بروید؛ بویژه در فصل زمستان وجود راهنما در این راستاها ضروری است.

راستا گلابدره

راستا کوهنوردی گلابدره که حد فاصل بین کلکچال و دربند است ارتفاعی برابر با 1800 متر دارد و تا ارتفاعات 2250 متری هم امتداد دارد. در این راستا تقریبا حدود یک ساعت پیاده روی به سمت دره زیبای وزباد خواهید رسید که آبشار کوچکی در ابتدای آن نیز واقع شده است. این آبشار به محیط سرسبز پیرامون مقصد نهایی بسیاری از کوه پیمایان است که قصد ادامه راستا را ندارند. از ابتدا تا انتهای دره گلابدره چیزی حدود یک ساعت و نیم زمان می برد. توجه داشته باشید که برخلاف راستاهای پر هوادار دربند و درکه اینجا از کافه ها و رستوران های تودرتو و ازدحام کوه پیمایان خبری نیست.

در سمت چپ راستای که به سمت کوهنوردی در گلابدره می روید می توانید به سورتمه سواری بروید و از هیجانی هم در آن ها تجربه کنید.

آدرس: تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم

راستا فرحزاد

راستا دیگری که جز راستاهای پر خطر برای کوهنوردی محسوب می شود، راستا فرحزاد است که در ارتفاع 1650 متری واقع شده است و با عبور از یک جاده خاکی پیچ در پیچ به طول 15 کیلومتر در نقطه پایانی به حرم مطهر امزاده داوود در ارتفاع 2600 متری نیز ختم می شود. این راستا یکی از قدیمی ترین و مشهورترین راستاهای کوه پیمایی شمال تهران است و تا همین 30 - 40 سال پیش هنوز جاده جدیدی که بین راستاهای سولقان و کن وجود دارد در حال حاظر نیز احداث نشده بود. پیاده روی در این جاده زیبا در امتداد دره فرحزاد، حدود پنج ساعت زمان می برد. بعضی از گردشگران این جاده را با خوردوهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل نیز طی می نمایند.

آدرس: تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاس

راستا حصارک

یکی دیگر از راستاهای کوهنوردی در تهران که جز پرخطر ها محسوب می شود، راستا حصارک واقع در شمال غربی تهران می باشد. این راستا تقریبا جز ناشناخته ها واقع شده است و شامل دو راستا برای کوهنوردی می شود. حصارک راستای از شمال غرب حصارک در ارتفاع 1670 متری آغاز می شود و در یک راستا کم شیب تا آبشاری به همین نام نیز ختم می شود. از ابتدای دره تا پای آبشار نزدیک به 1 ساعت زمان می برد. راستا بعد از آبشار کمی ناهموار است اما اگر از آن رد شوید، راه پاکوب در امتداد دره همچنان به سمت بالا ادامه دارد. راستا دومی که برای رسیدن به بالای این قله می توانید از سمت راستا قله بند عیش، که از بالای محله حصارک آغاز شده و در ادامه با عبور از بالای دره حصارک در نهایت به قله بند عیش به ارتفاع 2760 متر ختم می شود.

آدرس: تهران، حصارک، عظیمراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، خیابان سیمون بولیوار غرب، میدان دانشگاه آزاد، بلوار شهدای حصارک

منبع: الی گشت

به "آشنایی با بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید