برای احیای کاروانسراها و تبدیل آنها به مرکز داد و ستد برنامه ریزی گردد

به گزارش وبلاگ گل یخ، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، برای احیای کاروانسراها و تبدیل آنها به مرکز داد و ستد برنامه ریزی گردد.

برای احیای کاروانسراها و تبدیل آنها به مرکز داد و ستد برنامه ریزی گردد

هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اضافه نمود: باید در بناهای تاریخی شرکت تعاونی های مختلف ایجاد و با استفاده از فناوری های تازه طوری برنامه ریزی گردد که این مکان ها به چرخه زندگی مردم بازگردد و رونق مالی را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه خانه های بومگردی بخشی از اقامتگاه ها هستند، تاکید نمود: وقتی بناهای تاریخی و قابل استفاده وجود دارد نباید بدنبال ساخت خانه های بومگردی بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد: برای بهره برداری از بناهای تاریخی خیلی دقت گردد و نورپردازی مناسبی صورت گیرد تا توریست را جذب کند و چهره محل را تغییر دهد.

میرزایی با اشاره به ساخت سالن در کنار بعضی مکانهای تاریخی گفت: با وجود چنین آثار تاریخی لازم نیست این بناها ساخته گردد و میتوان از بناهای تاریخی با رعایت مساله حفاظتی برای آیین ها استفاده کرد.

وی اضافه نمود: در مجموع هشت بنای تاریخی اردستان در اختیار صندوق توسعه قرار گرفته که یک هشتم بناهای در اختیار این صندوق را شامل می گردد؛ میتوان چنین بناهایی را به سرمایه گذار واگذار کرد تا بازسازی گردد و به چرخه زندگی مردم بازگردد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد: از مجموع 33 هزار و 680 اثر ثبت ملی کشور، 800 اثر در اختیار صندوق توسعه برای انجام کارهای بازسازیی و احیا قرار گرفته و در اصفهان بناهای خوبی بازسازی شده اما در اردستان انجام نشده است که امید می رود دست کم 2 بنا در امسال به بخش خصوصی واگذار گردد.

میرزایی با یادآوری امضای تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گفت: طبق این تفاهم نامه تمامی بناهای تاریخی متروکه و دارای متقاضی سرمایه گذاری واگذار و مشکل واگذاری کاروانسرای ظفرقند نیز حل خواهد شد. وی اضافه نمود: در 2 سال گذشته 78 مجموعه تاریخی کشور به وسیله صندوق توسعه به سرمایه گذار واگذار شده است.

برطرف مشکل میراثی اردستان در گرو نگاه مسئولان

فرماندار اردستان نیز گفت: نگاه مسئولان ملی می تواند مشکل فراوان میراثی این شهرستان را برطرف کند.

حمیدرضا تاملی اضافه نمود: اردستان از پیشینه تاریخی بزرگ و مهمی مانند قنات 2 طبقه ثبت جهانی، مسجد جامع هزار ساله و بافت های تاریخی برخوردار است که هنوز چندان مورد توجه میراث فرهنگی نیست و به نگاه مسئولان ملی احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه قنات 2 طبقه ثبت جهانی هنوز مدیر پایگاه ندارد، توضیح داد: انتصاب مدیر پایگاه بافت تاریخی 36 هکتاری زواره نیز با پیگیری ها و مشکل زیاد انجام شد، اما این بافت هنوز طرح تفصیلی ندارد و مردم برای ساخت و بازسازی خانه های خود داخل این بافت با مشکل روبرو هستند که مسئولان عالی میراث فرهنگی باید در این زمینه اقدام نمایند.

فرماندار اردستان با اشاره به وسعت 12 هزار کیلومتر مربع و جمعیت 43 هزار نفری این شهرستان که از نظر اقتصاد چندان مورد توجه قرار نگرفته، ادامه داد: صنعت توریستی بدون در نظر گرفتن مساله مالی نمی تواند به توسعه همه جانبه برسد و برای سرمایه گذاران نیز فعالیت در منطقه توجیه مالی و رغبت ندارد.

تاملی اضافه نمود: بعضی افرادی که برای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و میراثی اعلام آمادگی کردند با مشکل مالکیت و اخذ مجوزها روبرو می شوند که میراث فرهنگی باید در این زمینه به یاری شهرستان بیاید.

وی ادامه داد: اردستان به عنوان مقصد توریستی شناخته نشده و سرمایه گذاران و فعالان این حوزه از روی عشق و علاقه خود فعالیت می نمایند.

فرماندار اردستان از مسئولان وزارت میراث فرهنگی خواست علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه میراثی را برای حضور در این شهرستان ترغیب نمایند.

تاملی گفت: با کوشش های امسال برای هریک از 30 خانه بومگردی تسهیلات 500 میلیون تومانی کم بهره اخذ شد.

منبع: همگردی

به "برای احیای کاروانسراها و تبدیل آنها به مرکز داد و ستد برنامه ریزی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای احیای کاروانسراها و تبدیل آنها به مرکز داد و ستد برنامه ریزی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید