همزمانی تور آشناسازی همدان با یک هشدار

به گزارش وبلاگ گل یخ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، همزمانی تور آشناسازی همدان با یک هشدار برگزار می گردد.

همزمانی تور آشناسازی همدان با یک هشدار بیشتر بخوانیدسفر به همدان | مهد تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران

داستان چیست؟

تورهای آشناسازی برنامه دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که برای تحریک تقاضا و رونق سفر پس از تحمل یک دوره رکود و زیان مالی ناشی از کرونا در صنعت گردشگری، به 31 استان کشور ابلاغ شد. کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مازندران و قزوین از جمله استانهایی بوده که این تور آشناسازی را درست در روزهایی که با ویروس کرونا در جدال بودند، برگزار کردند. با وجود تداوم هشدارهای وزارت بهداشت در ارتباط با شروع موج دوم کرونا و افزایش آمار ابتلا و شمار جان باختگان در یک ماه گذشته، اما ادامه تورهای آشناسازی همچنان مورد تاکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، مخصوصا پس از آنکه رئیس جمهور که چهارم تیرماه در جلسه ستاد کرونا گفت: پس از آنالیز هایی که درباره سه استان تهران، گیلان و مازندران صورت گرفت، معین شد مسافرت عامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبود و می توان با رعایت نکات بهداشتی به مسافرت رفت.

علی خاکسار، معاون گردشگری همدان پیرامون همزمانی تور آشناسازی همدان با یک هشدار اظهار کرد: یکی از برنامه های حمایتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه توسعه گردشگری داخلی، برگزاری تورهای آشناسازی یا فم تورها برای رونق سفر و تحریک تقاضا است. این برنامه ریزی به قبل از شیوع ویروس کرونا تعلق دارد اما با توجه به مصوبات ستاد مدیریت کرونا و ازسرگیری ترددهای بین استانی، بازگشایی ها و صدور مجوز برگزاری تورهای گردشگری برای از دست ندادن فرصت، اجرای تور آشناسازی در استان همدان از 16 تا 20 تیرماه برنامه ریزی شد. البته محدودیت ها همچنان برقرار است، مثل توصیه وزارت بهداشت برای کاهش ترددها و خودداری از سفرهای غیرضروری، ولی سفر همواره در سبد خانوار ایرانی جای دارد و احتیاج روحی و اجتماعی است، می توان با رعایت محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی کرونا، سفر را به شکلی مدیریت کرد تا اتفاقی رخ ندهد.

وی گفت: از آنجا که سرانجام کرونا برای هیچکس معین نیست، نمی توان تمام فعالیت ها را تعطیل کرد، ولی با رعایت ضوابط و پروتکل ها می توان سفر ایمن را طراحی کرد.

او ادامه داد: تور آشناسازی همدان نیز با هماهنگی معاونت گردشگری استان و با مدیریت تشکل های خصوصی داخل استان برگزار می گردد. برای مشخص افراد شرکت نماینده نیز فراخوان محدودی داده شد و کوشش کردیم از فعالان مجازی، عکاس ها و وبلاگ گل یخ حداکثر 20 نفر انتخاب شوند. قرار بود تورگردان ها نیز حضور داشته باشند اما، بدلیل تفاوت در ماهیت کاری این دو گروه تصمیم گرفته شد تور آشناسازی مجزایی برای تورگردان ها ترتیب داده گردد. کوشش شده جاذبه های شاخص استان در این سفر آشناسازی معرفی گردد و شهرستان ها نیز از این فرصت بی بهره نمانند.

وی بیان نمود: چه فم تور اجرا گردد و چه نگردد، فعالیت های مالی و اجتماعی و فرهنگی در سطح استان از سر گرفته شده است، سینماها، بازار و سایر تاسیسات باز شده و مردم به سر کار خود برگشته اند، سفر هم یکی از این فعالیت ها است.

معاون گردشگری استان همدان درباره نحوه مدیریت سفرها و ایجاد اعتماد در مردم گفت: این کنترل ها را در تور آشناسازی می توان اعمال کرد اما درباره سفرهای عمومی، ما نه مبدا مسافران را می دانیم و نه مقصدشان را که توصیه ای متناسب با آن داشته باشم، البته اگر با تور سفر نمایند می توان بهتر مدیریت کرد ولی، به مردم عادی که انفرادی سفر می نمایند فقط می توان رعایت پروتکل ها را توصیه کرد و روی تاسیسات گردشگری که از ما مجوز گرفته اند، نظارت داشت.

خاکسار درباره برخورد با مجموعه ها و خانه های شخصی غیرمجاز که در مقایسه با تاسیسات مجاز همانند هتلها بیشترین مصرف نماینده را در استان همدان دارند و این پرسش مطرح است که با شیوع ویروس کرونا، خانه های شخصی استیجاری را چگونه می توان کنترل و نظارت کرد، گفت: برخورد با این خانه ها شدیدتر شده است. از اسفندماه سال 98 تا کنون حتی به خانه مسافرهای مجاز اجازه فعالیت داده نشده و تابلوبدست ها جمع آوری شده اند. شرایط شهر همدان مثل شش ماه پیش نیست. مسئولان امنیتی و قضایی نیز همراهی کامل دارند. درحال حاضر فقط تاسیسات گردشگری مجاز همچون هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، مجتمع های اقامتی و بومگردی ها مجاز به فعالیت اند. ضمن اینکه از سوی بازرسان گردشگری و بهداشت مستمر رصد می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بی ثباتی شرایط استان ها در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و افزایش استانهای قرمز، چرا همدان این زمان حساس را برای تبلیغ سفر درنظر گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه همدان در بین استانهایی قرار گرفته که از نظر شیوع ویروس کرونا شرایط مناسبی ندارند و باید رعایت کنیم. هرچند که رئیس جمهور به تازگی اعلام نموده اند هیچ محدودیتی در ارتباط با سفر وجود ندارد. علاوه بر این استان همدان در شرایط قرمز قرار ندارد. هرچند که دغدغه وجود دارد و مسئولان استان به موضوع واقفند و حتما با بخشهای آسیب رسان برخورد می گردد.

معاون گردشگری استان همدان اضافه کرد: در فم تور همدان نیز 20 نفر شرکت خواهند کرد، جمعیت زیادی نیست و به گونه ای برنامه ریزی شده که همه پروتکل های بهداشتی رعایت گردد و امیدواریم حاشیه ای نداشته باشد.

خاکسار درباره نحوه انتخاب شرکت نمایندگان تورآشناسازی همدان نیز شرح داد: هیچگونه برنامه ریزی و یا توصیه ای درباره انتخاب افراد نبود، به هیچ وجه از دوست و آشنا برای شرکت در فم تور دعوت نشد. ما می توانستیم این افراد را به دو روش انتخاب کنیم؛ یا از خانه مطبوعات همدان یکسری اسامی دریافت کنیم و یا فراخوان دهیم که روش دوم را انتخاب کردیم. حدود 100 نفر برای شرکت در این تور ثبت نام کردند، رزومه ها، شبکه های اجتماعی و میزان اثرگذاری آنها را آنالیز کردیم تا مسائل حاشیه ای نداشته باشند و در نهایت به 20 گزینه رسیدیم. سفارشی هم در کار نبود. حتی سعی کردیم از افراد مشترک در دیگر تورهای آشناسازی استفاده نکنیم.

او درباره مخالفت هایی که در استان از سوی رسانه ها، بعضی نمایندگان مجلس و مسؤولان استانی با رونق سفر در شرایط حساس حال حاضر وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه، این موضوع در استان جا افتاده که تصمیم های ستاد ملی لازم الاجرا است و کسی نمی تواند سلیقه ای عمل کند. به هر حال این مسائل در همه جا وجود دارد، تک روی ها اتفاق می افتد و حاشیه درست می نماید، باید تحمل کنیم. ویروس کرونا فعلا پابرجاست، نمی توان زندگی و سفر را که تعطیل کرد اما، می توان پروتکل ها را جدی تر رعایت کرد تا آرامش قبل از کرونا دوباره برگردد.

معاون گردشگری همدان که رونق سفر را در این استان را از جمله عوامل موثر در توسعه کسب و کارهای گردشگری می داند، درباره سایر حمایت هایی که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کسب و کارهای گردشگری داشته است، گفت: ما خیلی دستمان بسته است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم همینطور. وزارتخانه خیلی کوشش کرد تسهیلات جبرانی کرونا در اختیار استان ها قرار گیرد تا از این طریق توزیع صورت گیرد ولی چون کسب و کارهای آسیب دیده خیلی گسترده بود برای وحدت رویه قرار شد به وسیله سامانه کارا ثبت نام گردد. برای کسب و کارهایی که بیمه نبودند مثل بومگردی و راهنماها نیز شرایطی فراهم شده که از این تسهیلات بهره مند شوند. جز این کاری از دست استانها برنمی آید.

منبع: همگردی

به "همزمانی تور آشناسازی همدان با یک هشدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همزمانی تور آشناسازی همدان با یک هشدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید