با عناصر استخوان ساز دینه از چارچوب بدن محافطت کنیم

به گزارش وبلاگ گل یخ، پوکی استخوان یا استئوپروز طبق تعریف انجمن ملی بهداشت یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می نماید و ویژگی شاخص آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد. در شرایط کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، زینک و ویتامین D در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت های استخوانی می گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می گردد. همچنین با بالا رفتن سن تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن می گردد و با گذشت زمان در دوران کهنسالی و در خانم ها در دوران یائسگی این عارضه بروز می نماید.

با عناصر استخوان ساز دینه از چارچوب بدن محافطت کنیم

کلسیم یک عنصر معدنی ضروری و دارای گستره وسیعی از نقش های بیولوژیک میباشد. علاوه بر نقش عمـده در سـاختار استخوان و دندان، کلسیم در انقباض عضلانی، راهنمایی عصبی، ضربان قلب، انعقاد خون، ترشـح غـدد، تولیـد انـرژی و تنظـیم عملکرد ایمنی و بسیاری موارد دیگر ایفای نقش می نماید. کلسیم به طور عمـده در اسـتخوانهـا و دنـدان ها بـه شـکل ترکیب کلسیم فسفات هیدروکسی آپاتیت یافت می شود. بـیش از % 99 تمامی کلسیم بدن در استخوان هـا و دنـدان هـا یافـت می شود کلسیم 1% تا 2% وزن کل بدن بزرگسالان را تشکیل می دهد.

کلسیم دارای فعالیت ضد پوکی استخوان می باشد. همچنین ممکن است فعالیت ضد سرطانی، ضد فشار خون وهیپوکلسترولمیک داشته باشد. عدم دریافت کافی کلسیم منجر به کاهش توده استخوانی وپوکی استخوان می شود. نتـایج بعضی مطالعات نشان میدهد که کلسیم ممکن است ریسک سرطان کولو رکتال را نیز کاهش دهد. مکمل یاری با کلسیم، تکثیرمخاط و در نتیجه ریسک سرطان کولون را کاهش می دهد.

علاوه بر آن، مکمل کلسیم دارای بیـشترین اثـر در کـاهش فـشار خـون سیستولیک، در افراد دچار افزایش فشار خون میباشد. البته جذب کلسیم وابسته به فعالیت شکل فعال ویتامین D (1 و 25 دی هیدروکسی D3) می باشد.

ویتامین D کیفیـت جـذب کلـسیم را بهبود میبخشد و در جذب فسفر از روده باریک موثر است. کمبود ویتامین D با مینرالیزاسیون ناکافی و یا دمینرالیزاسیون اسـکلت مـشخص مـیشـود. مینرالیزاسـیون ناکافی اسکلت عامل ریکتز (Rickets) در بچه ها است. ویتامین D تحت نام فاکتور آنتـی راشـیتیک نیـز شـناخته مـیشـود. دمینرالیزاسیون اسکلت در بالغین میتواند منجر به استئومالاسی شود. کمبود ویتامین D در بالغین در نهایت با استئوپورز همـراه است. این مسئله به دلیل افـزایش جبرانـی در تولیـد هورمـون پاراتیروئید است که منجر به تجزیه استخوان خواهد شد.

انتظار میرود دریافت مکمل ویتامین D از استئوپورز و شکستگی های استخوان در افراد مبتلا به شکل مخفی کمبـود ویتامین جلوگیری کند. همچنین ویتامین D میتواند در درمان استئوپورز القا شده با کورتیکواستروئید ها به وسیله تحریک جذب کلسیم از روده باریک و مهار ترشـح آن و نیـز مهـار ترشـح هورمون پاراتیروئید سودمند باشد.

منیزیوم نیز یک الکترولیت ضـروری دیگر در تغذیـه انـسانهـا میباشد که عملکرد های بیولوژیکی بسیار وسیعی دارد.

وجود منیزیم برای انجام فرآیند های بیولوژیکی اصـلی ماننـد فراوری انرژی سلولی، فراوری نوکلئیک اسید ها و پروتئین ها و کنترل سردرد های میگرنی لازم است. این ماده همچنین در پایداری الکتریکـی سـلولها، حفـظ تمامیت غشا، انقباض عضلات، راهنمایی عـصبی و تنظـیم تـون عروقی و بعضی موارد دیگر اهمیت دارد.

منیزیوم میتواند از پوکی استخوان (استئوپورز) جلوگیری کند. منیزیوم متابولیسم مواد معدنی و ماتریکس را در استخوان تحت تأثیر قرار میدهد. تخلیه منیزیوم میتواند باعـث توقـف رشد استخوان، استئوپنی و افزایش شنمایندگی استخوان شود. کمبـود محتـوای منیزیوم منجر به تشکیل کریستال های معدنی بیشتر و بزرگتر دراستخوان میشود که این کریـستال ها نـسبت بـه کریـستال های بیشکل (آمورف) شنماینده تر هستند.

زینک (روی) همچنین ماده معدنی دیگری است که در تمام ارگانها، بافتها، مایعات و ترشحات بدن موجود اسـت.

نزدیـک بـه %90 از کـل زینک بـدن درعضله اسکلتی و استخوان یافت میشود. نتایج مطالعات اجرا شده نشان می دهد که مکمل یاری با زینک می تواند سبب تسریع در ترمیم شکستگی های استخوان های دراز در بیماران شود.

زینک با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین C که توسط هورمون رشد در کبد ترشح می شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوانی شده و عامل موثری در رشد بدن است. بعضی ادعا مینمایند زینک اثرات حفاظتی برای سیستم عصبی دارد و ممکن است در افسردگی مفید باشد و بعضی دیگر پیـشنهاد مـیکننـد ممکن است زینک به عنوان ماده ضد پیری بـه کـار رود. نتـایج مختلفی از کاربرد زینک در پنومونی بچه ها و پیشگیری و بهبود علایم سرماخوردگی، تطابق دید در تاریکی و فعالیت بویایی و چشایی نیز وجـود دارد.

مجتمع صنایع دینه ایران این چهارترکیب ضروری را به شکل قرص های کلسیم منیزیم زینک د دینه که جهت یاری به جلوگیری و درمان پوکی استخوان نقش بسزایی ایفا می نمایند، تهیه وبه بازار عرضه کرده است. این فرآورده شرکت دینه مناسب برای افرادی است که به وسیله رژیم غذایی کلسیم، زینک، منیزیم و ویتامین د 3 کافی دریافت نمی نمایند، افرادی که در معرض کافی تابش نور خورشید نیستند، خانم های باردار و شیرده (زینک موجود در این فرآورده در رشد و پرورش جنین موثر بوده و مانع از زایمان زودرس می شود). نوجوانان بخصوص دختران جوان، خانم ها در دوران قبل و بعد از یائسگی، افراد مسن جهت جلوگیری از پیرچشمی، افرادی که مبتلا به اسهال های مزمن هستند، افراد مبتلا به سرماخوردگی جهت افزایش مقاومت طبیعی بدن و نیز افرادی که دچار اختلال در حس چشایی هستند. قرص کلسیم منیزیم زینک د شرکت دینه ایران یک مکمل غذایی مفید و دارای ترکیبی از تمام مواد معدنی ضروری برای حفظ استحکام بافت استخوانی است که می تواند روزانه 1 الی 2 عدد با یک لیوان آب و همراه با غذا مصرف شود. این فرآورده فاقد عوارض جانبی است و در مقدار توصیه شده به خوبی تحمل می شود.

قابل تهیه در دارو خانه های سراسر کشور

www.dinehiran.ir

[email protected]

تلفن مشاوره:02161018 داخلی 3

منبع: برترین ها

به "با عناصر استخوان ساز دینه از چارچوب بدن محافطت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عناصر استخوان ساز دینه از چارچوب بدن محافطت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید