تی پی لینک Archer AX10: بهترین روتر وای فای 6 خوش قیمت سال 2022

به گزارش وبلاگ گل یخ، وقتی صحبت از وای فای 6 می شود؛ بسیاری از کاربران ایرانی می گویند مودم روترهای وای فای 6 بسیار گران قیمت هستند و روترهای وای فای 6 که اصلا قابل خرید نیستند!

تی پی لینک Archer AX10: بهترین روتر وای فای 6 خوش قیمت سال 2022

شاید دو سال پیش، روترهای وای فای 6 با قیمت های 200 دلار و 300 دلار در بازار یافت می شد ولی اکنون برندهای شبکه، روترهایی با قیمت های بسیار مقرون به صرفه برای کاربران خانگی عرضه کردند. مثلا، تی پی لینک روتر وای فای 6 بسیار اقتصادی به نام ARCHER AX10 AX1500 دارد که اتفاقا در بسیاری از بررسی ها، یکی از بهترین روترهای وای فای 6 سال است.

قیمت روتر تی پی لینک AX10 در بازارهای جهانی 70 دلار و در بازار ایران حدود 2 میلیون و 200 تا 300 هزار دلار است.

تی پی لینک یک روتر رده بالاتر به نام AX55 یا Archer AX3000 نیز با قیمت حدود 120 دلار دارد که خوب کامل تر و مجهزتر و سریع تر از مدل AX10 است و برای کاربران حرفه ای توصیه می شود.

با ما همراه باشید تا بیشتر درباره روتر وای فای 6 تی پی لینک Archer AX1500 بدانیم و با مزایا و معایب آن آشنا شویم:

طراحی و ظاهر روتر تی پی لینک AX10

روتر آرچر AX1500 از زبان طراحی نوی نسبت به روترهای نسل قبلی تی پی لینک برخوردار است و از نظر ظاهری کاملا یک روتر مدرن و شیک است. از رنگ مشکی و براق با بخش هایی بافت دار سود می برد و از ابعادی 1.5 در 10.2 در 5.3 اینچ برخوردار است تا زیاد روتر بزرگی نباشد.

این روتر دارای 4 آنتن خارجی غیر قابل جداشدنی دارد و در لبه جلویی آن یک سری نشانگر LED چیده شده است. درگاه ها در پنل پشتی چینش شدند و در کنارشان آنتن ها و کلیدها هستند.

هم در بخش هایی از پنل رویی و هم پنل های کناری و تمام پنل پشتی، شیارهایی برای تهویه هوا مشاهده می شود. برخلاف، برخی از روترهای امروزی، آنتن های خارجی در 4 طرف مودم نصب نشدند و دو آنتن در بخش سمت راست و دو آنتن در بخش سمت چپ تعبیه شدند.

در کل، طراحی روتر زیبا و سبک و نازک است. تی پی لینک سعی کرده با ایجاد برآمدگی هایی روی پنل اصلی روتر، شکل بهتری به روترهای ساده خود بدهد.

در پنل پشتی 4 درگاه شبکه LAN گیگابیتی، 1 درگاه WAN گیگابیتی، کلید ریست، کلید WPS، کلید روشن/خاموش، جک آداپتور پاور و آنتن ها مشاهده می شوند. بزرگ ترین کاستی و عیب این روتر، نداشتن درگاه USB است. داشتن درگاه های شبکه اترنت گیگابیتی یک نیاز ضروری برای کاربران خانگی در این روزها است. اگر بخواهید از این روتر برای اینترنت فیبر نوری استفاده کنید؛ حتما به درگاه شبکه اترنت گیگابیتی نیاز دارید.

مشخصات و سخت افزار روتر تی پی لینک AX10

تی پی لینک Archer AX10 یک روتر در رده AX1500 است؛ پایین ترین رده روترهای وای فای 6 با استاندارد 802.11ax که از دو باند رادیویی پشتیبانی کرده و روی باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت و روی باند رادیویی 5 گیگاهرتز سرعت 1201 مگابیت بر ثانیه را می دهد.

یک پردازنده سه هسته ای با سرعت 1.5 گیگاهرتز روی این روتر نصب شده است و از 256 مگابایت رم و 16 گیگابایت رم فلش برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت محلی سود می برد.

یک مزیت بزرگ این روتر، استاندارد وای فای 6 است که تقریبا پشت سر Wi-Fi 6E، به روزترین و نوترین نسل وای فای است و از فناوری های پیشرفته ای مانند OFDMA استفاده می کند که اجازه می دهد چندین کاربر از یک باند رادیویی به صورت مجزا و موثر سود ببرند.

فناوری دیگری که این روتر دارد؛ TWT یا Target Wake Time که باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه های متصل به شبکه می شود. فناوری های MU-MIMO و beamforming نیز روی این روتر در دسترس است ولی باز یک عیب بزرگ آن، عدم پشتیبانی از پهنای باند 160 مگاهرتز است.

در ویژگی های امنیتی، مانند غالب روترهای وای فای از WPA3 پشتیبانی می کند؛ ضمن اینکه WPA/WPA2-Enterprise را هم برای دستگاه های قدیمی تر دارد. یک نقطه ضعفی که شاید بتوان اینجا عنوان کرد؛ نداشتن بدافزار و آنتی ویروس است که معمولا هم در یک روتر مقرون به صرفه قیمت یافت نمی شود ولی روترهای میانه بازار و رده بالا، دیگر با یک ابزار ضد بدافزار عرضه می شوند.

پنل کاربری تحت وب و اپلیکیشن روتر تی پی لینک AX10

یکی از ویژگی های روترهای امروزی، داشتن پنل تحت وب بهتر و ساده تر به همراه اپلیکیشن موبایل است.

پنل تحت وب این روتر نیز مشابه پنل های روترهای قبلی تی پی لینک است؛ البته نسخه نو آن که دارای یک رابط کاربری نوتر و ساده تر و تمیزتر است. در این پنل تحت وب ابزارهایی مانند فایروال SPI و Access Control، فیلترینگ آدرس IP و MAC، کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان برای هر فرکانس رادیویی، وی پی ان سرورهای OpenVPN و PPTP، پشتیبانی از IPv6، تایم کنترلینگ، QoS و موارد مشابه دیگر را می بینیم.

متاسفانه، در این روتر امکان نصب وی پی ان ندارید و فقط از همان دو کلاینت وی پی ان OpenVPN و PPTP پشتیبانی می کند. یک مزیت این پنل کاربری، Auto Firmware Upgrade یا به روزرسانی اتوماتیک فریم ویر است که جزو الزامات فریم ویرهای امروزی است. همین طور، در این روتر شاهد ویژگی OTA Firmware Upgrade نیز هستیم.

تی پی لینک برای مدیریت روترهای خود با گوشی موبایل، اپلیکیشن Tether را برای اندروید و iOS ارائه کرده است. بسیاری از تنظیمات پنل کاربری تحت وب روتر را می توانید در نرم افزار موبایل تی پی لینک نیز پیدا و به سادگی روتر را کنترل کنید. امروزه، با اپ هایی مانند Tether، کاربران کمتر نیاز به پنل کاربری تحت وب دارند.

تست و ارزیابی روتر تی پی لینک AX10

سرعت این روتر روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و در یک اتاق نزدیک به 80 مگابیت است ولی وقتی 10 متری از روتر دورتر می شویم؛ سرعت تا 40 مگابیت کاهش پیدا می کند. برای یک روتر وای فای 6 انتظار سرعت بیشتری در فرکانس 2.4 گیگاهرتز داشتیم ولی نباید فراموش کرد که حداکثر سرعت همان 300 مگابیت نسل های پیشین وای فای است.

اما سرعت تست شده روتر AX10 در فرکانس 5 گیگاهرتز ما را هیجان زده می کند. چون سرعت در همان اتاق قرارگیری روتر به مرز 755 مگابیت بر ثانیه می رسد و برای یک روتر خانگی عالی است. این سرعت از بسیاری روترهای وای فای 6 مشابه و هم رده مانند دی لینک DIR-X1560 بیشتر است.

در 10 متری روتر، سرعت انتقال دیتا در فرکانس 5 گیگاهرتز به 215 مگابیت می رسد که باز ستودنی است و نشان می دهد اگر این روتر را خریداری کردید؛ حتما باید باند 5 گیگاهرتز آن را فعال کنید.

از نظر پوشش دهی وای فای و قدرت سیگنال ها، یک روتر میانه رو به بالا محسوب می شود. برای آپارتمان های 100 تا 150 متری، این روتر کاملا می تواند همه نقاط را پوشش بدهد؛ به ویژه در وای فای 5 که سرعت بیشتر است و حتی با وجود سیگنال های ضعیف تر، باز هم سرعت مناسبی دریافت می شود.

بهترین روتر وای فای 6 برای کاربران خانگی

برای یک روتر وای فای 6 زیر 70 دلار (در ایران قیمت 2 میلیون و 300 هزار تومان)، هم مشخصات سخت افزاری و هم نتایچ تست ها بسیار عالی است و همین امر باعث شده در فهرست بهترین روترهای وای فای 6 خانگی مقرون به صرفه قیمت سال 2021 و 2022 قرار بگیرد.

شما با خرید روتر تی پی لینک AX10 چند مزیت ویژه به دست می آورید: نخست، وای فای خانگی خود را کاملا به روز کرده و ارتقا بخشیدید. دوم، سرعت وای فای فرکانس 5 گیگاهرتز این روتر بالای 500 مگابیت است و این برای افرادی که سرعت زیاد برای دانلود و استریم نیاز داشتند؛ مزیت بزرگی است.

تصور کنید اینترنت فیبر نوری با سرعت 300 مگابیت دریافت کنید. در این صورت، فرکانس 2.4 گیگاهرتز هر روتری جوابگوی نیاز شما نیست و این فرکانس 5 گیگاهرتز است که می تواند همان سرعت اینترنت روی کابل را به شما بدهد.

مزیت های بعدی روتر آرچر AX1500 تی پی لینک، پشتیبانی از نوترین فناوری ها و تکنیک های بهبود وای فای خانگی، درگاه های شبکه اترنت گیگابیتی، طراحی نسبتا به زور و نسل نو روتر، پشتیبانی از WPA3 برای امنیت بهتر داده های بی سیم و پوشش دهی نسبتا خوب است.

کاستی های این روتر عدم پشتیبانی از پهنای باند 160 مگاهرتز و نداشتن درگاه USB است.

اگر تصمیم به خرید یک روتر وای فای 6 مقرون به صرفه قیمت دارید؛ واقعا روی خرید این روتر فکر کنید.

مزایا:

1- پشتیبانی از وای فای 6 (استاندارد 802.11ax)

2- قیمت بسیار مناسب (در ایران 2.200 میلیون تومان)

3- سرعت بالا روی فرکانس 5 گیگاهرتز

معایب:

1- عدم درگاه USB

2- عدم پشتیبانی از پهنای باند 160 مگاهرتز

3- عدم پشتیبانی از WPA3

منبع: شبکه چی

به "تی پی لینک Archer AX10: بهترین روتر وای فای 6 خوش قیمت سال 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تی پی لینک Archer AX10: بهترین روتر وای فای 6 خوش قیمت سال 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید