با علائم کمبود ویتامین ها در بدن آشنا شوید

به گزارش وبلاگ گل یخ، ویتامین ها یکی از مواد بسیار حیاتی برای بدن انسان هستند، چگونه می توانیم بفهمیم که دچار کمبود ویتامین شده ایم؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

با علائم کمبود ویتامین ها در بدن آشنا شوید خستگی یکی از شایع ترین نشانه های ابتلا به کمبود ویتامین است، اما کمبود ویتامین همواره به شکل خستگی ظاهر نمی گردد. گاهی ممکن است مسائلی در بدن مان ایجاد شوند که خیلی از ما نمی دانیم از کمبود ویتامین ناشی شده اند.

مبارزه با خستگیاگر بعد از خواب خوب شبانه باز هم احساس خستگی میکنید، می تواند به دلیل فقدان آهن (که در گوشت بدون چربی، حبوبات و غلات غنی شده یافت میگردد) و یا ویتامین B12 (در جگر گاو و صدف های خوراکی یافت میگردد) باشد. آهن و ویتامین B12 برای سلامت گلبولهای قرمز خون، که اکسیژن را به بافت های بدن شما میرسانند، اهمیت دارند.

سردرداگر شما بیشتر مواقع سردرد میشوید، با پزشک خود در خصوص منیزیم موجود در دانه ها، مغزها و سبزیجات برگ دار صحبت کنید. این ماده معدنی یاری می نماید تا سیستم عصبی شما آن طور که باید کار کند، و سطح قند خون شما را کنترل میکند. انجمن اختلالات میگرن اظهار دارد 400 میلی گرم منیزیم در روز می تواند به برخی از افرادی که دچار میگرن هستند، یاری کند.

خشکی چشمخشکی چشم میتواند به دلیل آلرژی یا استفاده از لنزهای تماسی برای مدت زمان طولانی باشد، اما احتمال دیگر این است که شما اسیدهای چرب امگا 3 را به اندازه کافی دریافت نمی کنید. این نوع اسیدهای چرب که در ماهی هایی همانند ماهی آزاد یافت میشوند، برای دید سالم اهمیت دارند. علاوه بر خشکی چشم، سطوح پایین امگا 3 در میان مسائل دیگر با دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نیز در ارتباط است.

خشکی و خارش پوستپوسته پوسته شدن، لکه های زبر پوستی - که درماتیت نامیده میگردد- میتواند ناشی از چیزی باشد که پوست یا بیماری را تحریک میکند، اما میتواند ناشی از کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) نیز باشد. ویتامینB2، که به رشد سلول ها و عملکرد درست آنها یاری میکند، در تخم مرغ و برخی از سبزیجات سبز، مانند مارچوبه و کلم بروکلی یافت میگردد.

خون دماغاحتمالا نباید به طور مکرر دچار خون دماغ شوید، مگر اینکه تمرین بکس داشته باشید. اما اگر به صورت مکرر دچار چنین مسئله ای میشوید، ممکن است ویتامین K پایینی داشته باشید، این ماده مغذی برای لخته شدن خون، حائز اهمیت است. شما می توانید این ویتامین را به وسیله سبزیجات برگ دار سبز، مانند اسفناج و کلم پیچ دریافت کنید. اما خون دماغ می تواند ناشی از علل بسیاری باشد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید که مشکل دیگری غیر از رژیم غذایی شما وجود دارد یا خیر.

ریزش مواین مسئله می تواند به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق بیفتد، اما در زنان زیر 50 سال، میتواند ناشی از مشکل تغذیه ای نیز باشد. برای یاری به سلامت مو و پوست اطراف آن، ذخیره آهن خود را (به وسیله گوشت بدون چربی، دانه ها، و یا مغزها) افزایش دهید.

خونریزی لثهبه احتمال زیاد دلیل این مشکل بیماری لثه است، اما کمبود شدید ویتامین C (که در مرکبات و برخی از سبزیجات یافت میگردد) نیز می تواند موجب بروز این مشکل گردد. هرچند خونریزی لثه نادر است، اما قبل از مصرف مکمل برای اطمینان بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

ضعف عضلانیکمبود ویتامین B1 -که به عنوان تیامین نیز شناخته میگردد - می تواند به این مشکل و مسائل دیگری منتهی گردد. این ویتامین در غلات سبوس دار، گوشت ماهی، برخی از انواع مغزها و دانه ها یافت میگردد. پتاسیم (موجود در موز) نیز برای داشتن عضلاتی سالم حائز اهمیت است. اگر فکر می کنید که این ویتامین را به اندازه کافی به وسیله این غذاها دریافت نمیکنید، با پزشک خود مشورت کنید.

سرماخوردگی مزمناگر به اندازه کافی ویتامین C و ویتامین E دریافت نکنید، ممکن است در اغلب اوقات دچار سرفه و عطسه باشید، این ویتامین ها آنتی اکسیدان هایی هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت مینمایند. یک رژیم غذایی متعادل از سرماخوردگی جلوگیری نمی نماید، اما می تواند بدن شما را برای مبارزه با آن به اندازه کافی سالم نگه دارد.1

مشکل دید در شبآیا چون شب ها مشکل دید دارید، ترجیح می دهید همواره بعد از شام در منزل بمانید و بیرون نروید؟ گاهی مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می گردد. ویتامین A در ساختن رنگدانه های سلول های گیرنده نوری در چشم ها و یاری به دید در نور کم مؤثر است. کمبود ویتامین A موجب می گردد شب ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و شاید حتی به سایر اختلالات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه ی زرد) نیز دچار شوید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم برگ، سبزیجات دارای رنگدانه های نارنجی مثل هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای نارنجی، طالبی و تخم مرغ از جمله منابع ویتامین A هستند.

عکس العمل های کُندآیا در گرفتن توپ کُند هستید؟ آیا حین رانندگی وقتی کسی ناگهان جلوی ماشین تان سبز می گردد، نمی توانید سریع ترمز بگیرید؟ شاید این تأخیرها ناشی از کمبود ویتامین ای (E) باشد و نه بی دست وپا بودن شما. ویتامین E برای سلامت دستگاه عصبی مفید است و مثل ویتامین B12 به برقراری ارتباط بین مغز و اعصاب کنترل نماینده عضلات و عکس العمل ها یاری می نماید. کمبود ویتامین E موجب دشوارتر شدن برقراری این ارتباط می گردد.

جوانه گندم غنی ترین منبع تأمین نماینده ویتامین E خوانده شده است، پس این ماده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تخم مرغ، مایونز، گوشت اندام (organ meat) یا همان احشاء خوراکی، مغزها، دانه ها و آووکادو نیز از جمله سایر منابع ویتامین E به شمار می فرایند.

دیر التیام یافتن زخم هاآیا وقتی دست تان را می بُرید یا جراحت دیگری برای تان پیش می آید، زخم های تان دیر التیام می یابند؟ شاید بخشی از این مشکل ناشی از کمبود ویتامین سی (C) باشد. سلول های پوستی و سایر سلول هایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشان را به منظور آغاز فرآیند التیام بازسازی نمایند، به ویتامین C و بعلاوه ویتامین A و زینک (روی) احتیاج دارند. التیام زخم ها بدون اندازه کافی از این مواد مغذی دشوارتر خواهد شد و به همین خاطر احتمال عفونی شدن زخم ها افزایش می یابد.

برای اینکه به کمبود ویتامین C مبتلا نشوید، مصرف روزانه مرکبات مثل گریپ فروت و انواع لیموها و نیز سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب یا همان آراگولا و کلم برگ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

احساس افسردگیعلائم کمبود ویتامین همواره در جسم ظاهر نمی شوند. همه ما ممکن است گاهی وقت ها دل مان بگیرد، اما چنانچه متوجه شدید که این مشکل در حال وخیم تر شدن است، طوری که افسردگی گرفته اید یا بیشتر روزها غمگین هستید، شک کنید که شاید به کمبود ویتامین ب1 (B1) مبتلا شده اید. این ویتامین مثل ویتامین B12 برای سلامت سلول های عصبی و مغزی ضروری است.

کمبود ویتامین B1 در عملکرد این سلول ها اختلال ایجاد می نماید و در نتیجه ممکن است به مسائل روانی مثل افسردگی دچار شوید. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می افتد، اما در مبتلایان به بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده) یا بی اشتهایی (آنورِکسیا) ممکن است بروز کند.

منابع غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبیا، عدس و مِلاس سیاه (شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست می آید).2

کمبود ویتامین چگونه درمان می گردد؟درمان کمبود ویتامین به نوع و شدت آن بستگی دارد. پزشک شدت کمبود مواد مغذی و همینطور پیامدهای دراز مدت آن را نیز تشخیص می دهد. پزشک پیش از آغاز درمان، ممکن است که آزمایش های دیگری را برای بیمار تجویز کند تا اندازه آسیب را تعیین کند. چنانچه گفته شد ، علائم کمبود ویتامین با اصلاح رژیم غذایی یا مصرف مکمل های غذایی رفع می شوند.

تغییر رژیم غذایی پزشک ممکن است که به بیمار توصیه کند که عادات غذایی خود را تغییر دهد. به عنوان مثال، افرادی با کم خونی فقر آهن باید گوشت، تخم مرغ، مرغ گوشتی تیره، سبزیجات و حبوبات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

در موارد کمبود ویتامین حاد، پزشک بیمار را به یک متخصص تغذیه ارجاع می دهد. پزشک ممکن است که به بیمار توصیه کند که مواد غذایی دریافتی را یادداشت کند تا به صلاحدید متخصص تغذیه تغییراتی در آن اعمال گردد. معمولا ضروری است فرد به صورت منظم به متخصص تغذیه مراجعه کند تا در نهایت، آزمایش خون نشان دهد بیمار دیگر مشکل فقر ویتامین ندارد.

مکمل های غذاییدر بیشتر موارد توصیه می گردد که مواد مغذی و ویتامین های مورد احتیاج بدن به وسیله مواد غذایی تأمین گردد. با این حال، در برخی موارد ممکن است بیمار احتیاج به مصرف مکمل یا مولتی ویتامین داشته باشد. بعلاوه ممکن است به بیمار توصیه گردد برای جذب بهتر مکمل های غذایی، مکمل های دیگری را نیز در کنار آن مصرف کند، مانند مصرف همزمان کلسیم و ویتامین D اندازه و دفعات مصرف مکمل های غذایی هم به شدت کمبود ویتامین بستگی دارد. بهتر است که قبل از مصرف خودسرانه هرگونه مکمل غذایی با پزشک مشورت گردد. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.beytoote.com

3.www.drdr.ir

منبع: راسخون

به "با علائم کمبود ویتامین ها در بدن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با علائم کمبود ویتامین ها در بدن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید