باستان شناسی زیرآب چه شگفتی هایی را برملا می نماید؟

به گزارش وبلاگ گل یخ، آیا تابه حال نام باستان شناسی زیرآب به گوشتان خورده است؟ در این حیطه باستان شناسان به یاری غواصان به کشف دنیای زیر آب می پردازند و به گنج های تاریخی می رسند.

باستان شناسی زیرآب چه شگفتی هایی را برملا می نماید؟

آیا هنوز درباره گنج های باستانی پنهان در زیر آب کنجکاو هستید؟ باستان شناسی زیر آب به شما یاری خواهد نمود. اما گول نخورید؛ این کار به هیچ وجه راحت نیست و پیشرفت های اخیر نشان می دهد این کار هیجان انگیزترین نوع تحقیقات باستان شناسی مدرن است. در این مقاله از وبلاگ گل یخ به صورت مختصر با کار این محققان آشنا می شویم.

باستان شناسی زیرآب

دسترسی به دنیای زیر آب همواره سخت بوده است؛ اما همواره شیفتگی خاصی انسان را به مکان های باستانی و پنهان زیر اقیانوس ها، دریاچه ها و رودخانه ها می کشاند. کشتی های شکسته تنها مدرک و موارد مطالعه نیستند، بلکه هر چیز دیگری قابل مطالعه است، از بقایای باستانی انسان گرفته تا منطقه ها مسکونی غرق شده مانند اسکندریه باستانی؛ شهری مصری که صدها سال پیش بخشی از آن در آب های مدیترانه در آب فرو رفت.

طی این سال ها، شاخه اخیر باستان شناسی زیر آب (که در اواسط قرن 20 با استفاده از دستگاه اسکوبا آغاز به پیشرفت کرد) به چند زیرشاخه تقسیم شدند که همه چیز را آنالیز می نمایند، از چگونگی ارتباط انسان ها با آب ها گرفته تا آنالیز هواپیماهایی که آخرین مقصدشان روی آب بوده است. بعضی از باستان شناسان روی زمین برای یافتن پاسخ هایشان مجبور هستند اعماق آب دریاها و اقیانوس ها را کاوش نمایند.

کاوش های پردردسر

شکار اشیای زیرآب معمولا سوالات تفسیری و سوالات جدی مربوط به سازماندهی را مطرح می نماید. تماشا زیر آب کاری پرهزینه است و محققان باید غواصانی با توانایی تهیه و حمل صحیح اشیای ظریف استخدام نمایند. شرایط آب وهوایی و جزر و مد می توانند یک سفر اکتشافی را دچار دردسر نمایند.

زمانی هم که یک مکان معین می گردد، مطالعه آن می تواند پردردسر باشد. آب پویا است و اشیا مستعد حرکت با جزر و مد هستند. آب می تواند مواد را در هم بشکند؛ به صورتی که تفسیر و مطالعه آن ها سخت گردد.

حفاظت می تواند سخت تر از این هم باشد. آب می تواند نسبت به اشیای ظریف بسیار خشن رفتار کند، به همین دلیل جابه جا کردن یک شی تازه کشف شده در زیر آب بسیار سخت است.

خوشبختانه باستان شناسان مجهز به تکنولوژی های مربوط به مبارزه با این سختی ها هستند. لیدار (Lidar) می تواند ساختمان ها و اشیای زیر آب را معین کند و نقشه مکان آن ها را فراهم آورد. سونار (ناوبری و فاصله یابی صوتی) و مغناطیس سنج نیز از دیگر وسایل کنترل از راه دوری هستند که به محققان یاری فراوان می نمایند.

عکاسی و فیلمبرداری های پیشرفته می توانند این کاوش ها را حتی برای کسانی که هرگز زیر آب نرفته اند، قابل دسترس نمایند. نسل نو زیردریاپیماها کشفیات نوی را همراه خود می آورند. برای مثال RV Petrel دو روبات مخصوص را حمل کرد و آن ها توانستند کشتی های جنگ جهانی دوم، شامل U.S.S Indianapolis را پیدا نمایند.

یاری رسانی

در باستان شناسی زیرآب، باید با سایر افراد و مشاغلی که با آب سروکار دارند، رابطه خوبی داشت. این موضوع زمانی برای محققان معین شد که یک ماهی گیر محلی از یک کشتی شکسته نزدیک مجمع الجزایر Fourni، یونان به آن ها اطلاع داد. یاری ماهیگیران محلی به باستان شناسان به کشف 23 کشتی شکسته در 22 روز ختم شد. داوطلبان می توانند تحقیق را بسیار جلو ببرند، مانند فلوریدا که در آن داوطلبان در کنار باستان شناسان به کار مشغول اند.

بعلاوه قوانین محلی و بین المللی نیز اعمال می شوند:

یونسکو قوانین بین المللی مربوط به میراث فرهنگی زیرآب وضع نموده است که طبق آن منطقه ها مناسب باستان شناسی زیر دریا تحت قیمومیت درمی آیند. این بدان معنا است که بیشتر کشفیات زیرآب باید همان جایی که پیدا شده اند جا بمانند.

این مورد نیز می تواند برای محققان چالش برانگیز باشد. البته این بدان خاطر است که مدارک تخریب یا غارت نشوند. مکان هایی که عمومی شده اند یک اقامتگاه رومی به نام بایا (Baiae) است که امروزه یک موزه زیرآبی و برای عموم آزاد است.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com

به "باستان شناسی زیرآب چه شگفتی هایی را برملا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسی زیرآب چه شگفتی هایی را برملا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید