یالووا ترکیه: یکی از محبوب ترین های گردشگری در ترکیه

به گزارش وبلاگ گل یخ، یالووا با غنای طبیعی، تاریخی و فرهنگی و مراکز تفریحی و گردشگری بسیار خود، طی سال های اخیر از منطقه ای ناشناخته به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه بدل شده است.

یالووا ترکیه: یکی از محبوب ترین های گردشگری در ترکیه

یالووا (Yalova) یکی از 81 استان کشور ترکیه است که به لحاظ وسعت از تمامی ها نواحی دیگر کشور کوچک تر است. ولی از نظر جاذبه های گردشگری چیزی کم ندارد.

رزرو بلیط، هتل و تور در وبلاگ گل یخ

یالوا را بیشتر بشناسید

یالووا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه است که در شمال غربی این کشور و در کرانه های شرقی دریای مرمره واقع است. یالووا مرکز استانی به همین نام است که در مجموع جمعیتی 100،863 نفری دارد. جمعیت کل استان یالووا هم 118،998 نفر است. یالووا دارای چندین جاذبه گردشگری از جمله عمارت متحرک است که روزگاری مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه ی مدرن، در سفرهای خود به این شهر خوش آب و هوا در آن اقامت می کرد.

یالووا به مجموعه چشمه آب های گرم خود هم مشهور است که به آن منطقه یا دهکده تِرمال گفته می گردد. نام ترمال همان طور که معین است از کلمه لاتین Thermae به معنای گرم گرفته شده که در قدیم عمدتا به حمام های سلطنتی روم باستان اطلاق می شده است. یکی دیگر از جاذبه های تماشای یالووا باغ گیاه شناسی کاراجا است که در راستا ترمال واقع شده است و می توانید در راه آنجا سری به این باغ تماشایی بزنید.

اولین سکونتگاه ها در منطقه ای که حالا به نام یالووا می شناسیم، در دوران ماقبل تاریخ و در حدود 5000 سال قبل در اینجا بنا شدند. هیتی ها در قرن بیست و یکم پیش از میلاد بر این منطقه حکمرانی می کردند و پس از آن نوبت به فریگیایی ها رسید که در قرن سیزدهم پیش از میلاد حکومت منطقه را در دست گرفتند.

این منطقه در سال 74 پیش از میلاد به تصرف رومیان عایدی. در پی تقسیم امپراطوری روم در سال 395 میلادی، منطقه یالووا هم در میان سرزمین های تحت تسلط امپراطوری بیزانس یا روم شرقی نهاده شد.

در سال 1302 میلادی بود که یالووا تحت قلمروی امپراطوری عثمانی عایدی. مصطفی کمال آتاتورک در سال های پایانی زندگی خود گاها به یالووا می آمد و در آنجا اقامت می کرد. او چنان به این منطقه دلبسته شده بود که در یکی از سخنرانی های معروف خود، یالووا را شهر خودش نامید.

چه زمانی برای سفر به یالوا مناسب است؟

آب و هوای یالووا نسبتا گرم و معتدل است. در واقع، تابستان ها در یالووا گرم، خشک و آفتابی و زمستان ها هم طولانی، سرد و نیمه ابری است. در طول سال، دمای هوا در این شهر معمولا بین 2 تا 30 درجه سانتی گراد متغیر بوده و به ندرت از منفی 1 درجه پایین تر و از 34 درجه سانتی گراد بالاتر می رود. به این جهت، می توانید در هر فصلی بسته به برنامه ای که دارید سفر کنید. ولی ماه اوت (بین مرداد و شهریور) برترین زمان سفر به یالووا و شنا و انجام سایر فعالیت ها و تفریحات آبی است. در این مدت میانگین دمای هوا 25 درجه سانتی گراد و تنها در در 3 تا 4 روز شاهد بارندگی در این مدت هستیم. به این جهت می توانید شاهد روزهای داغ و آفتابی باشید که مناسبِ تفریحات آبی است.

چطور به یالووا ترکیه سفر کنیم؟

سریع ترین و آسان ترین راه برای رفتن به یالووا از استانبول به وسیله کشتی های تندرو است. کشتی های تندرو از اسکله ینی کاپی در جنوب محله سلطان احمد حرکت می نمایند. این راستا دریایی حدود 70 دقیقه طول می کشد. بعلاوه می توانید سوار کشتی های تندرو از اسکله پندیک در طرف آسیایی استانبول شوید که سفر کوتاه تری را برای شما به ارمغان می آورند. اتوبوس های دریایی هم از اسکله کارتال در طرف آسیایی استانبول حرکت می نمایند. در حالی که مدت سفر با این اتوبوس های دریایی همان حدود 40 دقیقه است، ولی کشتی های کمتری در این راستا تردد می نمایند، به این جهت، اگر دوست ندارید زیاد معطل شوید، بهتر است برای رفتن به یالووا به گزینه های دیگر رجوع کنید.

بین اسکی هیصار در شرق استانبول و توپچولار در حدود 30 کیلومتری شرق یالووا، کشتی های مقرون به صرفه تری هم تردد می نمایند که می توانید از آن ها بهره ببرید. عبور از خلیج ایزمیت برای این کشتی ها حدود 45 دقیقه طول می کشد. با این حال، بهتر است بدانید که امکان رزور بلیط برای این کشتی ها وجود ندارد و باید شخصا به آنجا مراجعه کنید. در توپچولار می توانید سوار مینی بوس یا دولموش شوید. بعلاوه می توانید به وسیله اتوبوس هم از استانبول یا بورسا و سایر شهرها به یالووا سفر کنید. از میان شرکت های اتوبوس رانی شرکت اتوبوس رانی کمیل کوچ و یالووا سیاحت از باقی شرکت ها بهتر و خدمات بهتری را ارائه می دهند.

گشت و گذار در یالووا

یالووا شهری کوچک است و در بیشتر موارد می توانید به راحتی در آن به پیاده روی بپردازید. در ماه های گرم سال می توانید از خیابان ها و معابر تماشای و مکان های مهم شهر از جمله قاضی پاشا تماشا کنید که محبوب گردشگران و مردم محلی است.

مانند بیشتر شهرهای کوچک ترکیه، در یالووا هم به مینی بوس ها یا همان دولموش ها برمی خورید. دولموش های یالووا معمولا به رنگ آبی روشن یا صورتی هستند و از مهمترین مکان های شهر عبور می نمایند. به این جهت، می توانید با هزینه ای اندکی که چیزی بین 1،5 تا 1،75 لیر ترکیه است، به تمام شهر دسترسی داشته باشید. امکان تردد در شهر با تاکسی های شهری را هم دارید که از ایستگاه ایدو در دسترس هستند.

جاهای تماشای یالوا که نباید از دست بدهید

یالووا جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که از مشهورترین های جاذبه های آن می توان عمارت متحرک (Yuruyen Kosk)را نام برد. عمارتی با معماری سبک عثمانی که آتاتورک در زمان سفر به یالووا در آن اقامت می کرد. نام گذاری این عمارت تماشای داستان جالبی دارد. ماجرا از این قرار است که مصطفی کمال آتاتورک که یالووا را بسیار دوست داشت و گاه به گاه به آن سفر می کرد، در یکی سفرهای خود در حالی که با کشتی ارطغرل از یالووا می گذشت که درخت چِنار بسیار با شکوهی توجهش را جلب کرد و بعدا دستور داد تا در کنار این چنار زیبا عمارتی ساخته گردد.

ولی عمارت بسیار نزدیک به چنار ساخته شده بود و مهندسان و معماران از آتاتورک درخواست کردند تا بعضی شاخه های چنار را قطع نمایند. ولی آتورک در عوض دستور داد تا عمارت را جابجا نمایند. به این ترتیب تیمی از مهندسان خُبره دور هم جمع شدند تا این دستور را اجرا نمایند. پس روزها کار و کوشش، پایان عمارت روی ریل های خاصی که به این منظور طراحی شده بود به حرکت عایدی و 5 متر به سمت شرق حرکت داده شد. بعد از این ماجرا، نام عمارت متحرک هم برای همواره روی آن ماند.

دهکده ترمال هم منطقه زیبایی در بلندی های حومه شهر یالووا است. می توانید با دولموش با کرایه ای حدود 2،5 لیر به آنجا بروید. در دهکده ترمال می توانید به چشمه های آبگرم همراه با حمام، استخر شنای عمومی و هتل های زیادی دسترسی داشته باشید. طی سال های اخیر و هجوم گردشگران به این دهکده، هتل های زیادی (عمدتا 3 و 4 ستاره) در ترمال افتتاح شده اند. رستوران های زیادی هم پذیرای گردشگران به خصوص در تابستان ها هستند. از این میان، رستوران های عربی را از دست ندهید که برترین فلافل های یالووا را سرو می نمایند.

سوتلوسو دسر لذیذ مخصوص یالووا است که حتما باید میل کنید. سوتلوسو در واقع یک باقلوای شیری و نارگیلی است که می توانید در بیشتر باقلوا فروشی ها و قنادی های شهر پیدا کنید. در یالووا کافه ژلاتو یا بستنی فروشی های عالی هم وجود دارد که از میان آن ها بالیم و تادیم از سایرین معروفیت بیشتری دارند. باغ های چای یا چایخانه های سنتی یالووا را هم نباید از دست دهید که عمدتا در نزدیکی های ساحل قرار دارند و می توانید ضمن درکردن خستگی با یک فنجان چای قندپهلو، چند دست تخته نرد بازی کنید که از محبوب ترین بازی های تخته ای در ترکیه است.

می توانید در همان حوالی یک بالیک اکمک یا ساندویچ ماهی کبابی از اغذیه فروشی شناوری سفارش دهید که ماهی ها را به محض صید طبخ نموده و روی میز شما می گذارد. اگرچه اسکندرکباب های شهر بورسا معروفیت زیادی به هم زده اند، ولی در یالووا هم می توانید اسکندرکباب های بسیار لذیذی میل کنید.

تور ترکیه را می توانید از سایت وبلاگ گل یخ رزرو کنید.

یکی دیگر از تماشای های یالووا مجموعه تماشای آبشار سودوشن (Sudusen Waterfall) است. برای رفتن به این مجموعه آبشارهای تماشای می توانید از مرکز شهر یالووا سوار دولموش هایی شوید که به سمت روستای اُوِزپینار می فرایند. پس از پیاده شدن از دولموش بخشی از راستا را که حدود 7 کیلومتر است را باید با تاکسی طی کنید. با وجودی که سرزدن به آبشار سودوشن را شدیدا به هر مسافری که به یالووا سفر نموده توصیه می کنیم، ولی پیاده روی از دهکده تا آبشار ممکن است برای بعضی مسافران خصوصا سالمندان و بچه ها مشکل باشد. یکی دیگر از جاذبه های یالووا باغ گیاه شناسی کاراجا (Karaca Arboretum) است.

و در آخر

ترکیه به سبب نزدیکی و همین طور داشتن منظره ها طبیعی و تاریخی و فرهنگی بسیار، یکی از اولین مقاصد تفریحی گردشگران ایرانی است. یالووا هم از این قاعده مستثنی نیست. یالووا یکی از تاریخی ترین مکان های کشور ترکیه است که به خصوص طی چند سال گذشته به مکان ایده آلی برای سپری کردن تعطیلاتی آرام و دلچسب بدل شده است.

منبع: علی بابا

به "یالووا ترکیه: یکی از محبوب ترین های گردشگری در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یالووا ترکیه: یکی از محبوب ترین های گردشگری در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید