استیم دک می تواند دنیای بازی های مستقل را دگرگون کند

به گزارش وبلاگ گل یخ، به عقیده خیلی ها، وجود یک کامپیوتر (PC) دستی به معنای تجربه بازی های بزرگ یا اصطلاحا AAA در هر کجا و هر زمان است - بازی هایی که نمی توانیم نظیر آن ها را روی نینتندو یا موبایل داشته باشیم. با این حال، وقتی ولو (Valve) بازی کوچک اما مشهور Stardew Valley را در تصویر تبلیغاتی کنسول دستی خود، استیم دک (Steam Deck)، جای داده، نشان می دهد قسمت مهم دیگری از بازار صنعت بازی های ویدیویی هم می تواند از وجود آن بهره مند گردد: بازی های مستقل یا همان ایندی (Indie).

استیم دک می تواند دنیای بازی های مستقل را دگرگون کند

هرچه باشد، استیم همچنان یکی بزرگترین بازارهای فروش بازی در دنیا محسوب می گردد و انتشار عناوین روی این پلتفرم موانع بسیار کمی دارد؛ از عدم وجود قوانین عجیب و غریب و آزاردهنده گرفته تا نیاز نداشتن به ناشر و هزینه های بسیار پایین اضافه کردن بازی ها به فروشگاه استیم. با این حال، بازی های ایندی که در برترین حالت تنها راهی پلتفرم پی سی و فروشگاه استیم می شوند، عملا برای تجربه آن ها محدودیت وجود دارد. بله، حالت تصویر بزرگ استیم (Big Picture Mode) به کاربران اجازه می دهد تصویر بازی خود را روی تلویزیون پخش نمایند اما نهایتا همه می دانیم کنسول ها از قدیم الایام نسبت به این پلتفرم راحتی و دسترسی بیشتری داشته اند.

در نتیجه، تعجبی نیست که پی سی تنها حدود یک چهارم بازار دنیای را تشکیل می دهد. اما با آوردن بزرگترین فروشگاه بازی در دنیا به یک کنسول دستی و قابل دسترس تر، بازی های مستقل می توانند از توسعه احتمالی تعداد مخاطبین آن سود ببرند - گرچه همه این ها تحت شرایطی است که استیم دک واقعا پیروز گردد. مایک رز، موسس ناشر بازی های مستقل به نام No More Robots می گوید:

واکنش یکی از توسعه دهندگان پیشگام بازی های ایندی، رامی اسماعیل، کمی محتاطانه تر بوده اما او هم همین قدر مثبت نگر است.

آنا جلنیوس، موسس استودیو سازنده بازی Pendula Swing یعنی Valiant Game اعتقاد دارد آوردن بازی های مستقلی که روی استیم در دسترس هستند به کنسول استیم دک به معنای دسترسی و قابلیت حمل و تحرک بیشتر برای گیمرها خواهد بود. چنین موضوعی می تواند به استودیوهایی نظیر Valiant یاری کند مخاطبان متفاوت و تازهی به دست آورند.

شاهد احمد، یک توسعه دهنده مستقل و مدیر سابق محتوای استراتژیک در پلی استیشن، می گوید واکنش او به معرفی استیم ترکیبی از هیجان، کنجکاوی و حس آرامش بوده است.

منظره داشتن یک پلتفرم مثل سوییچ، آن هم بدون ساخت یک پورت کاملا تازه برای بازی ها، احتمالا مجذوب کننده ترین مسئله برای سازندگان ایندی محسوب می گردد. همان طور که احمد می گوید، بیشتر ایندی ها زندگی خود را از پی سی شروع می نمایند ولی اگر بخواهند به مخاطبان بیشتری برسند، باید پورت کنسولی شان هم ساخته گردد - و باتوجه به آنچه طی سال های اخیر دیده ایم، استفاده از یک پلتفرم هیبریدی مثل نینتندو برترین گزینه است. مشخصا نمی توان آمار دقیقی داشت، اما بی تردید افراد بسیاری منتظر عرضه بازی های مستقل تحسین شده استیم روی کنسول نینتندو هستند. اسماعیل می گوید:

جنلیوس اضافه می نماید:

مشخصا، این فرصت به آسانی به دست نخواهد آمد - و بار اصلی حین عرضه دستگاه تازه و پیدا کردن مخاطبان آن، بر دوش ولو است. سایمون کارلس، موسس GameDiscoverCo، اعتقاد دارد استیم می تواند یک برد معنادار در درازمدت برای بازی های ایندی باشد، اما بعلاوه اخطار می دهد جا افتادن و پیروزیت هر دستگاه تازهی می تواند زمان زیادی ببرد. او می گوید:

او اضافه می نماید که حتی اگر استیم دک خیلی زود به محبوبیت و پیروزیت برسد هم ممکن است میزان استقبال از بازی هایی که روی آن فروخته می گردد نسبت به استیم متفاوت باشد. امروزه در بازار بازی هایی بیشترین پیروزیت را کسب نموده اند که خیلی روی کنسول های دستی هوادار ندارند. کارلس به بازی های پیچیده استراتژیک مثل ژانر شهرسازی و امثال آن اشاره می نماید که با استفاده از موس و کیبورد برترین تجربه را ارائه می دهند.

کارلس بعلاوه می گوید علی رغم قول های ولو مبنی بر اجرای ساده و بلافاصله تمام بازی های استیم روی استیم دک، توسعه دهندگان همچنان باید رابطه کاربری، میزان فونت و هر بخشی که در بازی به موس و کیبورد مربوط می گردد را تغییر دهند. عناوینی که از قبل از حالت تصویر بزرگ و کنترلر کنسول ها پشتیبانی می نمایند قطعا روی استیم دک هم جایگاه بهتری دارند. احمد، ضمن موافقت با صحبت های کارلس اضافه می نماید:

جنلیوس می گوید استودیو Valiant Game هنوز تصمیم نگرفته بازی خودش یعنی Pendula Swing را برای استیم دک بهینه سازی کند یا خیر، اما اعضای استودیو در حال آنالیز این مسئله هستند.

بحث دسترسی روی یک پلتفرم دستی هم امری است که آ ن ها در ساخت پروژه های بعدی خود در نظر می گیرند. استیم دک در حالی می خواهد با ترسیم منظرهی روشن تر راهی بازار گردد که در سایه بعضی پروژه های شکست خورده ولو مثل Steam Machines قرار گرفته است. هرچه باشد این نخستین کوشش ولو برای فراوری سخت افزار و دستگاه هایی غیر از پی سی های سنتی و رایج نبوده است.

با تمام این اوصاف، توسعه دهندگان ایندی اعتقاد دارند استیم دک می تواند خیلی بهتر از این کوشش های شکست خورده عمل کند. اسماعیل با خنده گفت که خودش یک دستگاه استیم دک را پیش خرید نموده و اما همچنان فکر می نماید پیروزیت آن به کوشش زیادی از سوی ولو در طولانی مدت نیاز دارد. رز می گوید:

احمد انتظار پشتیبانی بیشتری از سوی ولو را دارد و احتمالا این شرکت در فروشگاه خود قسمتی برای بازی های بهینه سازی شده برای استیم دک ایجاد نماید. مشخصا بازی های بزرگ نیازی به تبلیغ استیم از این طریق ندارند اما بازی های کوچکتر می توانند از چنین بخشی سود ببرند.

کارلس در خاتمه نتیجه گیری می نماید که مجذوب کننده ترین چیز درباره استیم دک این است که یک استراتژی بلندمدت برای ولو محسوب می گردد:

منبع: GamesIndustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "استیم دک می تواند دنیای بازی های مستقل را دگرگون کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استیم دک می تواند دنیای بازی های مستقل را دگرگون کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید