احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم از طرح های جدی دولت سیزدهم است

به گزارش وبلاگ گل یخ، معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تأمین اعتبارات لازم طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد در زمینه احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم از طرح های جدی دولت سیزدهم است.

احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم از طرح های جدی دولت سیزدهم است

آقای دکتر محمد مخبر در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با تأکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه جزء طرح های جدی و اساسی دولت سیزدهم است گفت: احیای این دریاچه جز با فعال شدن و مشارکت محوری مردم امکان پذیر نیست و باید تمام ظرفیت ها برای مطلع سازی مردم به کار گرفته گردد.

او اضافه نمود: وزارت نیرو باید ظرف دو هفته آینده یک آسیب شناسی جدی در مورد شرایط اقدامات اجرا شده و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته انجام دهد.

او با اشاره به اشکالات موجود در بعضی از طرح های ساختاری انتقال آب به دریاچه ارومیه تاکید نمود: باید معین گردد که به چه علت تکمیل و بهره برداری یکی از طرح های انتقال آب و ساخت تونل به رغم هزینه های اجرا شده و پیشرفت بالای 97 درصدی با مشکل روبرو شده و امروز مجبور به ترمیم و ایمن سازی آن هستیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت و بعلاوه بهره گیری از روش های نوین آبیاری و کشت گلخانه ای در راستای کاهش برداشت آب از جهت های انتقال آب به دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: هرگونه تصمیم گیری برای احیای این دریاچه باید با درنظر گرفتن معیشت مردم برنامه ریزی گردد.

آقای دکتر مخبر با اشاره به اهمیت مدیریت منابع و مصارف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در یک برنامه ریزی زمان بندی شده باید نحوه مصارف در استان های حوضه این دریاچه با جدیت و قاطعیت نظارت گردد.

او بعلاوه از وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی خواست تا با اتخاذ اقدامات فوری و آنالیز های همه جانبه از حفر چاه های نو غیرمجاز جلوگیری و تدابیر لازم برای چاه های حفر شده غیرمجاز در حوضه این دریاچه اتخاذ گردد.

او با تأکید بر تکمیل هر چه سریعتر طرح های پساب و تصفیه خانه های فاضلاب های شهری در استان های حوزه این دریاچه ادامه داد: با یاری دانشگاه های منطقه و در کل کشور، طرح های دانشگاهی و دانش بنیان برای جلوگیری از تبخیر آب دریاچه و بعلاوه سد های این منطقه و در کشور تهیه گردد.

آقای علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات اجرا شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم از جمله انتقال پساب تصفیه شده شهر تبریز به دریاچه در 10 روز گذشته و تاکید بر فعال شدن طرح های نرم افزاری و بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی در کنار اقدامات ساختاری، اظهار داشت: همگرایی دستگاه ها و همکاری و مطلع سازی مردم دو اولویت اساسی برای نجات دریاچه ارومیه است.

او تکمیل پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد، اصلاح الگوی کشت و توجه همزمان به مسئولیت و پاسخگویی را سه امر مهم در احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: از زمان شروع به کار کارگروه نجات دریاچه ارومیه تعداد قابل توجهی از طرح های نیمه تمام بنا به دلایلی متوقف شد و در عین حال بعضی پروژه ها اجرا شد که باید با آنالیز ها و بازنگری لازم معین گردد این اقدامات چه تأثیری در احیای دریاچه ارومیه داشته است.

او تاکید نمود: اگر شرایط مصارف مدیریت نگردد، با وجود حداکثر بارندگی ها نیز شاهد احیای این دریاچه نخواهیم بود.

وزیر نیرو در ادامه گزارشی از مسائل موجود در فرایند اجرای پروژه های احیای دریاچه، احتیاج های محیط زیستی این دریاچه، آخرین شرایط دریاچه ارومیه و مقایسه آن با تراز های شاخص از جمله اختلاف تراز کنونی و تراز اکولوژیک ارائه و تأکید کرد: فرایند تغییرات بارندگی و بعلاوه تغییرات سطح زیرکشت اراضی آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه دو عامل موثر در اندازه تراز آبی این دریاچه است.

وبلاگ گل یخ آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم از طرح های جدی دولت سیزدهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم از طرح های جدی دولت سیزدهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید