هشدار به دولت درباره افزایش احتمالی قیمت سوخت؛ نمی توانید تورم ناشی از آن را کنترل کنید

به گزارش وبلاگ گل یخ، کامران ندری اقتصاددان در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: باید از سه ناحیه نسبت به آینده شرایط تورمی در ایران احساس خطر داشت.

هشدار به دولت درباره افزایش احتمالی قیمت سوخت؛ نمی توانید تورم ناشی از آن را کنترل کنید

یکی از این سه ناحیه این است که دولت در چنین شرایطی به سراغ اصلاح قیمت بعضی از کالا ها مانند حامل های انرژی برود. در واقع، شکی نیست که اصلاح قیمت ها و کاهش سطح مداخلات دولتی در معین قیمت کالا ها امری مطلوب است؛ اما در چنین شرایط مالی، اعمال اصلاح قیمتی برای بعضی از کالا های پایه مانند حامل های انرژی و نان به خصوص به صورت جهشی و ناگهانی، می تواند به شوک تورمی برای اقتصاد ایران طی یک سال آینده تبدیل گردد.

در واقع، یکی از اقداماتی که دولت باید به آن توجه کند، درس گرفتن از تجربه حذف ارز 4200تومانی است، به این ترتیب که در شرایطی که کشور با نرخ تورم بالای 40 درصد روبرو است، اصلاح قیمتی می تواند مانند حذف ارز 4200تومانی به شوک تورمی دیگری تبدیل گردد.

در واقع باید توجه کرد هر نوع اصلاح قیمتی که در هر نظام مالی می خواهد صورت گیرد، باید به صورت تدریجی و مبتنی بر شرایط مالی انجام گردد. در حقیقت باید گفت، در صورتی که اصلاح قیمتی به صورت ناگهانی و جهشی انجام گردد، باعث خواهد شد تا سیاستگذار دیگر نتواند به سمت اصلاح قیمتی سایر کالا های پایه برود؛ درست مانند اصلاح قیمتی ناگهانی ارز 4200تومانی که موجب شد دولت دیگر به اصلاح قیمتی حامل های انرژی مبادرت نورزد.

در حالی که دولت می توانست اصلاح قیمتی ارز 4200تومانی و حامل های انرژی را همزمان و به صورت تدریجی انجام دهد، بدون آنکه به شوک تورمی برای نظام مالی تبدیل گردد.

ناحیه دومی که دولت باید به آن توجه لازم را داشته باشد تا بتواند نرخ تورم را کنترل کند، انتظارات تورمی است. انتظارات تورمی موضوع بسیار مهم و خطیری است که غافل ماندن از آن می تواند عواقب بسیار جدی برای اقتصاد کشور داشته باشد. انتظارات تورمی موجب می گردد تا مردم از ترس کاهش ارزش ریال، تمایلی به پس انداز و سرمایه گذاری به صورت ریالی نداشته باشند. به عبارت دیگر، در چنین شرایطی کسی در پی سپرده گذاری بلندمدت در بانک های کشور و بعلاوه، خرید اوراق دولتی نخواهد رفت.

در حقیقت در شرایط انتظارات تورمی، تقاضا برای نگهداری ریال کاهش پیدا می نماید و در شرایطی که تقاضا برای ریال کاهش یابد، بدیهی است که قیمت ریال در بازار پول کاهش پیدا خواهد نمود. در حقیقت در شرایط انتظارات تورمی، کاهش تمایل به نگهداری ریال موجب می گردد که تقاضا برای تبدیل ریال به کالا و خدمات افزایش پیدا کند و در نتیجه این امر، با افزایش تقاضا برای کالا و خدمات و عدم تغییر سطح عرضه متناسب با آن، سطح عمومی قیمت ها یا همان تورم افزایش خواهد یافت.

ناحیه سومی که می تواند بر شرایط تورمی در آینده تاثیرگذار باشد، موضوع رشد نقدینگی است. موضوع رشد نقدینگی به زعم عموم اقتصاددانان نسبت به هر دو عامل قبلی نقش مهم تری در معین شرایط نرخ تورم در آینده دارد؛ اما باید توجه کرد که کنترل نرخ رشد نقدینگی، حتی اگر به صورت موفقیت آمیز انجام گردد؛ اما اصلاح قیمت کالا های پایه مانند حامل های انرژی و نان به صورت جهشی و ناگهانی باشد یا تصمیماتی گرفته گردد که باعث افزایش هزینه های فراوری گردد یا انتظارات تورمی کنترل و مهار نگردد، باز کشور درگیر تورم خواهد ماند.

منبع: فرارو

به "هشدار به دولت درباره افزایش احتمالی قیمت سوخت؛ نمی توانید تورم ناشی از آن را کنترل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار به دولت درباره افزایش احتمالی قیمت سوخت؛ نمی توانید تورم ناشی از آن را کنترل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید