لزوم چک روحی و جسمی رانندگان خودروهای باری، اعلام شرایط حمل بار

به گزارش وبلاگ گل یخ، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به لزوم رعایت نکات ایمنی برای حمل بارهای جامد و مایع از سوی خودروهای باری گفت: رانندگان خودروهای باری حتما باید از نظر سلامت جسمی و روانی تایید شده و این افراد گواهینامه معتبری داشته باشند.

لزوم چک روحی و جسمی رانندگان خودروهای باری، اعلام شرایط حمل بار

سید جلال ملکی در گفت و گو با وبلاگ گل یخ درباره ایمنی خودروهای باری و نکاتی که باید حین حمل بار رعایت نمایند اظهارکرد: صنعت حمل و نقل، قدمت زیادی در مشاغل مختلف دارد. بارها انواع متفاوتی دارند؛ بعضی از بارها قابلیت فساد دارد که باید وسیله نگهداری آن مناسب باشد و بعضی دیگر از بارها قابلیت اشتعال و انفجار دارند که از مواد شیمیایی هستند که ظرف حمل آن ها باید حتما مناسب باشد.

وی ادامه داد: بار اگر جامد باشد باید به گونه ای حمل گردد و اگر مایع باشد به گونه ای دیگر.

ملکی اظهار کرد: بارهای مایع به غیر از خطرات آسیب زا از جمله قابل اشتعال بودن، به علت لمبر هایی که در حرکت ایجاد می نماید، وزن خود را از آن چیزی که هست بیشتر نشان می دهد. زمانی که تانکری مایعی را حمل می نماید حین پیچیدن، موجی به بدنه تانکر وارد می نماید که به آن اصحطلاحا لمبر زدن گفته می گردد. یعنی تمام وزن بار مایع به یک طرف وارد می گردد.

وی ادامه داد: بار جامد اینطور نیست و می توان آن را با تسمه مهار کرد. به همین علت نوع تانکر حمل بار مایع باید متفاوت باشد و معمولا تانکرهایی که بار مایع را با آن حمل می نمایند، داخلش پر است و یا دیواره هایی دارد که هرچه دیواره های آن بیشتر باشد از ضربه زدن، لمبر زدن و جا به جا شدن مایع داخل تانکر جلوگیری می گردد. در حالی که تانکری پر که دیواره ای هم ندارد و با آن مایع حمل می نمایند می تواند آسیب زا باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه بار جامد باید از نظر حجم و وزن با خودرویی که آن را حمل می نماید تناسب داشته باشد، گفت: بعضی از بارها کوچک است؛ اما وزن زیادی دارد. به عنوان مثال ممکن است یک گاوصندوق نیم متر در نیم متر باشد، اما باید پنج نفر آن را جا به جا نمایند؛ چرا که وزن زیادی دارد. پس خودرویی که قرار است گاوصندوق حمل کند نباید فقط به اندازه ای که حجم گاوصندوق ها اجازه می دهد آن ها را حمل کند، بلکه باید به اندازه وزن آن نیز توجه کند.

ملکی اضافه کرد: این امر در مورد بارهای سبک نیز صدق می نماید. بعضی حمل نمایندگان بار، بارهایی که سبک هستند را به خاطر وزن کم آن ها در حجم زیاد حمل می نمایند؛ موارد زیادی بوده که بارها از ارتفاع استاندارد خارج شده و به دکل های برق، پایه های پل و... برخورد نموده است.

وی با بیان اینکه بعضی از بارها ثابت است، گفت: اجزای خودرو نیز از جمله بار ثابت در نظر گرفته می شوند، در حالی که بار متغیر از جمله باری که خودرو حمل می نماید، سرنشینان و.. است. بارهای ثابت نیز امکان دارد خطر ایجاد کند و قطعات خودرو حادثه ساز می گردد. به عنوان مثال گاهی رانندگان کامیون های کمپرسی که به علت بی احتیاطی، فراموش می نمایند که صبر نمایند تا کمپرسور روی خودرو فیکس گردد و پس از آن حرکت نمایند. گاهی دیده می گردد که با کابل برق یا پل برخورد می نمایند. این دسته از بی احتیاطی ها نیز موجب می گردد که حادثه رخ دهد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به حمل بار با خودروهای غیرباری و شخصی نیز گفت: دیده می گردد که از خودروهای سواری به عنوان خودروهای باری استفاده می گردد و با آن ها بار حمل می گردد. بسیار دیده می گردد که شیشه های عقب خودرو را پایین می کشند و از عرض خودرو نردبان، میله های پرده و ... حمل می نمایند.

وی ادامه داد: این موارد هم می تواند موجب وقوع تصادف گردد و هم در صورت وقوع حوادث احتمالی، خسارت ناشی از آن را افزایش دهد.

ملکی در مورد لزوم سلامت رانندگان خودرو های باری نیز گفت: رانندگان خودروهای باری حتما باید از نظر سلامت جسمی و روانی تایید شده باشند. باید چک گردد که حتما این افراد گواهینامه معتبری داشته باشند. طی روزهای قبل حوادثی دیده شده که یکی از دلایل وقوع آن بی احتیاطی رانندگان بوده است. بر همین اساس باید به این دسته از موارد نیز توجه ویژه ای داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم چک روحی و جسمی رانندگان خودروهای باری، اعلام شرایط حمل بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم چک روحی و جسمی رانندگان خودروهای باری، اعلام شرایط حمل بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید