فواید بی نظیر پیاز خوردن

به گزارش وبلاگ گل یخ، پیاز از خانواده گیاهان آلیوم شامل پیازچه، سیر و تره فرنگی است، این سبزی ها دارای طعم های تند تعیین و بعضی از خواص دارویی هستند. میزان، شکل، رنگ و طعم پیاز فرق دارد رایج ترین انواع آن پیاز قرمز، زرد و سفید است.

فواید بی نظیر پیاز خوردن

به گزارش رکنا، طعم این سبزی ها می تواند از شیرین و آبدار تا تند متفاوت باشد، اغلب به فصلی که رشد می نمایند و آنها را مصرف می کنید بستگی دارد. کشاورزان قرن ها است که سبزی های آلیوم را می کارند. بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، چین بزرگ ترین فراوری نماینده پیاز در سراسر دنیا است.

به طور معمول می دانیم خرد کردن پیاز باعث آبریزش چشم می گردد. با این حال، پیاز بعلاوه مزایای بالقوه ای را برای سلامتی شما فراهم می نماید این موارد شامل کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان، بهبود خلق و خو و حفظ سلامت پوست و مو است.

در این مقاله ما در خصوص فواید احتمالی پیاز، ارزش غذایی آن و چگونگی گنجاندن تعداد بیشتری از پیاز در رژیم غذایی بحث می کنیم.

پیاز تاثیرات مثبتی روی چندین جنبه مختلف سلامتی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

نقش پیاز در پیشگیری از سرطان

محققان سبزی های خانواده آلیوم را به طور گسترده در رابطه با سرطان به ویژه سرطان های معده و روده بزرگ آنالیز نموده اند. یک مطالعه در سال 2019 در مجله سرطان بالینی آسیا و اقیانوسیه 833 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ و 833 نفر را که به این بیماری مبتلا نبودند را مورد ارزیابی قرار داد. محققان دریافتند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که به طور منظم از سبزی های آلیوم مانند پیاز استفاده می نمایند 79 درصد کمتر است.

متخصصان مکانیسم دقیقی را که بعضی از ترکیبات موجود در پیاز از سرطان جلوگیری می نمایند، درک نمی نمایند. بعضی فرض می نمایند پیاز از رشد تومور و جهش سلولی جلوگیری می نماید، بعلاوه یک فنجان پیاز خرد شده حداقل 13.11 درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C در بزرگسالان را تامین می نماید. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان به مقابله با تشکیل ترکیبات رادیکال آزاد که با سرطان ارتباط دارند، یاری می نماید.

یک آنالیز از سال 2015 نشان داد یک رابطه کلی بین افزایش مصرف سبزی های آلیوم و کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های معده و دستگاه گوارش وجود دارد. نویسندگان خاطرنشان می نمایند ترکیباتی به نام گوگرد ارگانیک در پیاز وجود دارد که بعضی از آنها جنبه های رشد تومور را سرکوب می نمایند.

با این حال، آنها نتیجه می گیرند که همه گوگردهای ارگانیک خاصیت آنتی اکسیدانی ندارند. برای تایید اینکه کدام ترکیبات در پیاز اثرات محافظتی در برابر سرطان دارند، تحقیقات بیشتری ضروری است، بعلاوه این آنالیز خلا موجود در تحقیقات تا به امروز را برجسته نموده است. نویسندگان پیشنهاد کردند پیاز و سایر سبزی های آلیوم به طور جداگانه از سرطان جلوگیری نمی نمایند بلکه همزمان با سایر عوامل سبک زندگی برای کاهش خطر کار می نمایند. به علاوه، آنها توصیه کردند در حالی که تحقیقات نشان داده است ارتباط بین مصرف سبزی های آلیوم و کاهش خطر ابتلا به سرطان تعیین شده است، اما میزان مورد احتیاج فرد برای دریافت حدبیشتر سود هنوز تعیین نیست.

تاثیر مصرف پیاز بر سلامت پوست و مو

پیاز به عنوان منبع خوبی از ویتامین C از ساخت و نگهداری کلاژن پشتیبانی می نماید یعنی در واقع کلاژن ساختار پوست و مو را فراهم می نماید.

ارتباط مصرف پیاز و تعدیل فشار خون

یک آنالیز در سال 2019 نشان داد کوئرستین، ترکیبی موجود در پوست پیاز هنگامی که محققان آن را استخراج نموده و آن را به عنوان مکمل تجویز می نمایند با کاهش فشار خون ارتباط دارد. با این حال، مطالعه به جای مصرف کوئرستین به صورت مکمل اثرات احتمالی فشار خون ناشی از خوردن پیاز را به عنوان بخشی از رژیم آنالیز نکرد.

ارزش غذایی پیاز

پیاز یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی است به این معنی که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است در حالی که کالری کمی دارد. یک فنجان پیاز خرد شده فراهم می نماید:

64 کالری

14.9 گرم کربوهیدرات

0.16 گرم چربی

0 گرم کلسترول

2.72 گرم فیبر

6.78 گرم قند

1.76 گرم پروتئین

با توجه به میزان مجاز توصیه شده روزانه (RDA) و میزان کافی دریافت (AI) از دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها، پیاز منبع خوبی از مواد مغذی زیر است:

مواد مغذی / درصد احتیاج روزانه در بزرگسالان

میزان مجاز توصیه شده روزانه ویتامین C: 13.11 برای مردان و 15.73 برای زنان

میزان مجاز توصیه شده روزانه ویتامین B6: 11.29 تا 14.77 بسته به سن

میزان کافی دریافت منگنز: 8.96 برای مردان و 11.44 برای زنان

بعلاوه پیاز حاوی مقادیر کمی از موارد زیر است:

کلسیم

آهن

فولات

منیزیم

فسفر

پتاسیم

آنتی اکسیدان های کوئرستین و گوگرد

خطرات و عوارض جانبی مصرف پیاز

پیاز خطرات و عوارض جانبی کمی برای افرادی که آن را می خورند ایجاد می نماید. با این حال، بعضی از افراد ممکن است به پیاز حساسیت یا عدم تحمل داشته باشند. هر فردی که پس از خوردن آن واکنشی را تجربه می نماید حتما باید به پزشک مراجعه کند.

چرا خرد کردن پیاز باعث آبریزش چشم می گردد؟

پیاز معروفیت زیادی در گریه انداختن افراد هنگام برش یا خرد کردن دارد. این پاسخ به علت وجود گازی به نام سین پروپنتیال اس اکسید رخ می دهد. این ماده شیمیایی یک مایع ترکیبی است که به عنوان یک عامل آبریزش چشم و اشک عمل می نماید به این معنی که باعث اشک یا سوزش چشم می گردد. برای کاهش اشک حین خرد کردن انجمن ملی پیاز توصیه می نماید یک عدد پیاز را به مدت 30 دقیقه سرد نموده، سپس قسمت بالای آن را برش دهید.

فرد باید لایه خارجی پیاز را پوست کند و ریشه را دست نخورده باقی بگذارد زیرا این قسمت بیشترین غلظت عوامل ایجاد اشک را دارد. با وجود اشک هایی که می توانند فراوری نمایند پیاز می تواند علاوه بر تامین سلامتی برای هر برنامه غذایی مفید باشد. با این حال، الگوی غذایی کلی افراد در پیشگیری از بیماری و سلامتی بسیار مهم است.

هنگام انتخاب پیاز، افراد باید قبل از پوست کندن در پی آنهایی باشند که خشک و سفت هستند و رایحه کمی دارند یا بدون عطر هستند. قرار دادن پیاز در ظرف راهی عالی برای تقویت عطر و طعم بدون افزودن کالری، چربی یا سدیم است.

پیاز در بسیاری از آشپزخانه ها ماده اصلی محسوب می گردد و مکمل بیشتر غذاها است. مردم می توانند از پیاز خرد شده خام در ساندویچ یا به عنوان بخشی از ترکیب سالاد استفاده نمایند. علاوه براین پیاز بر افزودن طعم لذیذ به سالسا و دیپ ها نیز نقش اساسی را ایفا می نماید،

دستورالعمل های مفید شامل پیاز به عنوان یک ماده اصلی شامل:

پیاز ترشی

املت سیب زمینی و پیاز اسپانیایی

دیپ پیاز بدون لبنیات

بعلاوه وقتی افراد آنها را ساطوری می نمایند و تفت می دهند، کبابی یا کاراملی می نمایند طعم خوبی دارند. اگرچه پیاز در یک رژیم غذایی متعادل و سالم افزودنی خوبی به شمار می آید، اما افراد باید به جای تمرکز روی گزینه های فردی غذاهای متنوعی بخورند.

منبع: فرارو

به "فواید بی نظیر پیاز خوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید بی نظیر پیاز خوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید