علائم کرامپ دست را بشناسید و آن را جدی بگیرید

به گزارش وبلاگ گل یخ، آیا ماهیچه های دست شما گاهی حرکات ناخواسته ای دارند؟ آیا گاهی اوقات انگشتان شما بدون خواست شما صاف یا خم می شوند؟ آیا احساس می کنید انگشتانتان ناهماهنگ هستند؟ اگر چنین است، ممکن است از یک مشکل عصبی بسیار رایج در دست رنج ببرید.

علائم کرامپ دست را بشناسید و آن را جدی بگیرید

به گزارش تابناک، گرفتگی دست. نام پزشکی برای گرفتگی دست، کرامپ دست یا دیستونی کانونی است و گاهی اوقات به عنوان کرامپ نویسندگان یا کرامپ نوازندگان شناخته می گردد، زیرا اغلب در نویسندگان و نوازندگان اتفاق می افتد که بیشتر از عموم مردم با دست های خود کار می نمایند.

گرفتگی دست می تواند به دلایل زیادی رخ دهد و باعث ناراحتی قابل توجهی در بعضی افراد گردد. اغلب، گرفتگی دست به دلیل اسپاسم عضلانی ایجاد می گردد که به عنوان یک انقباض غیرقابل کنترل یا غیرارادی عضلانی توصیف می گردد. این اسپاسم ها یا انقباضات به ماهیچه اجازه شل شدن نمی دهند و در بعضی موارد می توانند آزاردهنده شوند.

گرفتگی دست به خودی خود، خطرناک نیست؛ اما می تواند نشانگر یک مشکل جدی تر و گسترده تر در سلامتی شما باشد.

کرامپ دست (گرفتگی دست) چیست؟

گرفتگی دست، که گاهی اوقات به عنوان کرامپ نویسندگان یا نوازندگان شناخته می گردد، نوعی اختلال عصبی است. حرکات ناخواسته (اسپاسم) یا دردهای عضلانی (گرفتگی) عضلات دست ممکن است هنگام نوشتن یا نواختن یک آلت موسیقی رخ دهد، اگرچه ممکن است در سایر کارهای خاص و سریع دست نیز رخ دهد. از نظر فنی، گرفتگی یا اسپاسم دست، دیستونی کانونی خاص وظیفه نامیده می گردد.

کرامپ دست (گرفتگی دست) و اسپاسم عضلانی در مردان بسیار بیشتر از زنان است. حرفه ای ها ممکن است بیشتر مستعد گرفتگی دست باشند زیرا آن ها با شدت بالاتر، مدت طولانی تر و قطعات پیچیده تر بازی می نمایند. بنابراین، آن ها ممکن است چرخه های حرکتی بیشتری داشته باشند که عصب دست را تحریک می نماید.

کرامپ دست مسئله ای است که به روش های مختلف قابل درمان است. با این حال، آن ها معمولاً با جراحی قابل درمان نیستند. بسته به علائم خاص شما، کرامپ دست شما به طور بالقوه می تواند به وسیله متخصصان مغز و اعصاب، روانشناسان، متخصصان توان بخشی، جراحان دست و یا درمانگران دست، و احتمالاً ترکیبی از دو یا چند نفر از این متخصصان درمان گردد.

به طورکلی چه چیزی باعث اسپاسم یا گرفتگی عضله می گردد؟

در شرایط معمول، انقباض عضلانی نتیجه فرآیندهای طبیعی در بدن ازجمله ارتباط بین مغز، نخاع و عضلات است. بعضی از مواد شیمیایی و پروتئین ها نیز در انقباض طبیعی عضلات نقش دارند و مسئول کوتاه شدن و شل شدن فیبرهای عضلانی هستند.

مغز مسئول سیگنال دادن به ماهیچه برای انقباض به وسیله فرآیند سیگنال های الکتریکی و انتشار مواد شیمیایی است. در طی فرآیند انقباض عضلانی، سیگنال های مغزی به وسیله نخاع و مستقیماً به عضله ارسال می گردد. مواد شیمیایی و پروتئین ها در داخل عضله باهم تعامل دارند و باعث کوتاه شدن و شل شدن عضلات می شوند.

هنگامی که یک وقفه غیرطبیعی در این روند انقباض عضلانی وجود دارد، اسپاسم عضلانی و گرفتگی ممکن است رخ دهد. اغلب، این درد در عرض چند دقیقه خودبه خود رفع می گردد.

انقباض عضلانی بعلاوه ممکن است همراه با اسپاسم یا گرفتگی عضلانی باشد و می تواند در طول دوره های استراحت یا در زمان پس از انقباض عضلانی وجود داشته باشد.

دلیل کرامپ دست چیست؟

عوامل متعددی در کرامپ دست نقش دارند. ازجمله علل شایع عبارت اند از:

افزایش زمان نواختن یک ساز (مثلاً پیانو یا گیتار) یا انجام یک کار خاص

افزایش حرکات پیچیده تر

افزایش حجم نوشتار

افزایش نیروی موردنیاز برای نوشتن (به عنوان مثال، کربن های متعدد)

در هنگام نوشتن، نوع قلم یا مداد را افزایش دهید

تغییر در تکنیک تمرین همان ساز یا کار

تغییر در مقدار همان نوع ابزار یا ابزار

افزایش اضطراب

بعضی عوامل ژنتیکی

به طورکلی، فعالیت های شدید و تکراری منجر به کرامپ (گرفتگی) یا اسپاسم دست می گردد. در بسیاری از موارد، گرفتگی دست (کرامپ دست) پس از سال ها انجام یک فعالیت مشابه رخ می دهد. در این موارد، حرکت ناخواسته ممکن است تنها پس از مثلاً یک جلسه تمرین طولانی و شدید یا نوشتن آغاز گردد. اما با گذشت زمان، گرفتگی دست ممکن است با سرعت بیشتری رخ دهد. هنگامی که شدیدتر باشد، فقط برداشتن اتوماتیک، ابزار یا اشیاء دیگر می تواند باعث ایجاد کرامپ و گرفتگی دست گردد.

درحالی که استفاده از رایانه در حال حاضر در محیط کار و خانه بسیار رایج است، استفاده از رایانه باعث گرفتگی دست نشده است.

علائم و نشانه های کرامپ دست را بشناسید

کرامپ دست معمولاً بدون درد است. گرفتگی دست برای همه افراد یکسان نیست. علائم کرامپ دست ممکن است به اشکال مختلف بروز کند ازجمله:

  • صاف شدن انگشت و از دست دادن قلم یا مداد (شایع در کرامپ عضلات نویسندگان)
  • احساس ناهماهنگی انگشتان (در کرامپ نوازندگان پیانو و گیتار رایج است)
  • انگشتی که در زمان نامناسبی صاف می گردد یا خم می گردد

برای نوازندگان، یکی از علائم گرفتگی دست نیز ممکن است شامل اضطراب باشد. ممکن است باعث ترس آن ها از اجرا گردد. بعضی از نوازندگان مجبورند سبک اجرای خود را با نواختن تنها با دست بی تأثیر محدود نمایند. به عنوان مثال، در خصوص نوازندگان، کسانی که برای نواختن پول می گیرند، بیشتر از افرادی که برای تفریح می نوازند، در معرض خطر هستند.

درمان کرامپ دست را جدی بگیرید

اگر علائم به طور جدی با کارهای مهم تداخل داشته باشد، اغلب برای کرامپ دست در پی درمان هستند. آن ها می توانند به وسیله متخصصان مغز و اعصاب، روانشناسان، متخصصان توان بخشی، جراحان دست و درمانگران دست درمان شوند. بسیاری از اوقات، این متخصصان یک رویکرد ترکیبی برای تشخیص و درمان ارائه می دهند.

درمان کرامپ دست متغیر است و یک درمان ثابت برای آن وجود ندارد. به طور معمول، از آنجا که مشکل در مغز و اعصاب است، معمولاً هیچ جراحی دست برای یاری به این گرفتگی ها وجود ندارد. پیشگیری برترین راه درمان است. این ممکن است به معنای ارزیابی موقعیت دست ها در حین کار یا اجتناب از تمرین شدید یا طولانی مدت یا جلسات نوشتن (یا کار تکراری که باعث گرفتگی عضلات می گردد) باشد. گاهی اوقات استراحت از کارهای تشدیدنماینده و انجام سایر فعالیت ها مفید بوده است. استفاده از حرکات مختلف برای ایجاد تنوع مانند تقاطع تمرینی است.

سایر گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروها: موفقیت با داروها نامشخص است. اغلب عوارض جانبی نامطلوبی وجود دارد، اما نتایج خوبی برای بعضی از افراد به همراه داشته است.
  • تزریق سم بوتولینوم: این ها در کاهش بعضی حرکات ناخواسته مفید بوده اند، اما نتایج همواره طولانی مدت نیستند. تزریق ممکن است منجر به ضعف دست گردد.
  • آتل کردن دست یا انگشت: آتل ها حرکت شما را محدود می نمایند و شما را مجبور می نمایند از سایر ماهیچه ها یا انگشتان برای انجام یک کار بهره ببرید. این می تواند به آموزش مجدد مغز یاری کند.
  • روان درمانی: ارزیابی عوامل استرس زا و کار برای آموزش مجدد عملکرد مغز با عضلات دست.
  • توان بخشی به وسیله تمرینات حرکتی: یکی دیگر از گزینه های درمانی است که علائم را بهبود بخشیده است. حتی لمس بسیاری از اشیا یا بافت های مختلف مفید بوده است. تحریک مغز به تنهایی نتایج قابل پیش بینی نداده است و هنوز تجربی در نظر گرفته می گردد.

در انتهای مطلب، باید این نکته را متذکر شویم که برترین شکل درمان برای گرفتگی دست، اجتناب یا کاهش فعالیت هایی است که به نظر می رسد باعث ایجاد گرفتگی می شوند. برای بعضی، به خصوص کسانی که موسیقی می نوازند یا به صورت حرفه ای می نویسند، این ممکن است سخت باشد. اگر نمی توانید از فعالیت اجتناب کنید، موقعیت دست های خود را در طول کار تغییر دهید، از جلسات طولانی خودداری کنید و در بین فعالیت های ضروری استراحت کافی داشته باشید.

منبع: drrezajabari.com

منبع: فرارو

به "علائم کرامپ دست را بشناسید و آن را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کرامپ دست را بشناسید و آن را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید