صنعتی که سال ها باعث تعجب و حیرت مردم بود

به گزارش وبلاگ گل یخ، حوالی سال1284 بود که حاج محمدحسین امین الضرب، از تجار معروف قاجار، با مظفرالدین شاه به روسیه رفت. سفری که برای امین الضرب نان چرب و چیلی به همراه داشت و مردم هم از منفعت این سفر بی بهره نماندند و بعد از همین سفر بود که صنعت برق نخستین بار وارد کشور و خیابانی که تصویرش را اینجا می بینید، شد.

صنعتی که سال ها باعث تعجب و حیرت مردم بود

وبلاگ گل یخ- بهاره خسروی :تهرانی ها در سال های نخست ورود برق چندان روی خوشی به اختراع آقای ادیسون نشان ندادند و آن را شیطانی می دانستند و می گفتند با اختراع نو برکت و رونق از زندگی و کسب و کار می رود ،برای همین از فانوس و چراغ های نفتی و پیه سوز استفاده می کردند.حاج محمدحسین امین الضرب در این سفر بیش از 500 تومان هزینه کرد تا دستگاه های فراوری برق را وارد کشور نمایند و خیلی زود جای کارخانه چراغ گاز را در خیابان چراغ برق قدیم امیرکبیر فعلی را گرفت. این کارخانه 400 کیلووات نیرو داشت و خیابان چراغ برق و اطرافش را روشن می کرد. برق این کارخانه برای نخستین بار وارد عمارت شاهی و خانه های اعیان و اشراف تهران شد.استقبال درباریان از این صنعت باعث شدتا امین الضرب از این سفر سود کلانی به جیب بزند.

قصه های خواندنی تهران در اینجا بخوانید

کارخانه عجیب حاج حسین امین الضرب

برق آمد و جمال مرکز و عمارت شاهی روشن شد و دیگر از فانوس به دست گرفتن و رفت و آمد با ترس و تردید از حمله های غافلگیرنماینده دزدان و بدخواهان خبری نبود، اما مردم عادی که زندگی ساده بی حاشیه ای داشتند، به این پدیده نوظهور چه واکنشی نشان دادند؟ مرحوم جعفر شهری در کتاب تهران قدیم نوشته: کارخانه امین الضرب از عجایب بود و تا سال ها موجب حیرت و تماشای مردم شده بود. هر غروب به تماشایش می رفتند و مردم مدت ها به شگفتی اش لب به دندان می گزیدند و لاحول و... می گفتند. تماشای نور لامپ هایش تا ساعت ها وقت مردم را پر می کرد و تنها فایده ای که از آن مترتب می شد نور خیابان اطراف عمارت شاهی بود. در واقع مردم نسبت به برق ذهنیت روشنی نداشتند و برق را قسمتی از قدرت شیطان می دانستند و حاضر نبودند تا پای شیطان به خانه ها و مغازه هایشان باز گردد. بسیاری از مغازه داران برای قطع نشدن رزق و روزی و برکت زندگی شان اصرار به روشن نگهداشتن فانوس در مغازه ها داشتند و معتقد بودند که هیچ چراغی لازم نیست.

منبع: همشهری آنلاین

به "صنعتی که سال ها باعث تعجب و حیرت مردم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعتی که سال ها باعث تعجب و حیرت مردم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید