سوپرمن علت فزونی نداشتن DC در رقابت با مارول است

به گزارش وبلاگ گل یخ، سوپرمن با وجود اینکه یکی از نمادین ترین ابرقهرمانان تمام تاریخ است، در واقع علت فزونی نداشتن DC در رقابت با مارول به شمار میرود. سوپرمن برای اولین بار در سال 1938 معرفی گردید و به طور گسترده به عنوان یکی از ابرقهرمانان اصلی شناخته می گردد. ماهیت نمادین او غیرقابل انکار است و وی کاراکتری محبوب در ژانر ابرقهرمانی محسوب می گردد. او حتی تا دهه 80 میلادی پرفروش ترین ابرقهرمان کمیک آمریکایی بود.

سوپرمن علت فزونی نداشتن DC در رقابت با مارول است

با این حال، سوپرمن در دنیای سینما و به عنوان یک شخصیت، سال ها برای رسیدن به پیروزیت کوشش نموده است. سوپرمن در دنیای پیشرفته DC با وجود اینکه هنری کویل او را به خوبی به تصویر کشیده، به دلایل متعددی با انتقاد گسترده روبرو شده است و برای مثال بسیاری او را معمولا به عنوان قهرمانی بسیار تیره تر و با استقامت تر از آنچه همواره لازم بوده، می دانند.

از آنجایی که سوپرمن یک شخصیت اصلی در دنیای گسترده DC است، این مسأله در واقع به کل فرانچایز آسیب رسانده و دنیای پیشرفته DC از زمان معرفی او در فیلم مرد پولادین، با لحن و خصوصیات این شخصیت دست و پنجه نرم نموده است.

با این حال، دنیای سینمایی مارول فرق دارد. رقیب دنیای پیشرفته DC از زمان شروع به کار خود بسیار قوی تر شده است، هر سال که می گذرد بیشتر توسعه می یابد و عملا با هر اکران، پول خوبی از گیشه به جیب می زند. فیلم مرد پولادین، سوپرمن را به شکلی اشتباه معرفی کرد و متعاقبا باعث ایجاد مسائلی برای آثار بعدی فرانچایز شد اما مارول با وجود بازیگران گسترده و قهرمانان خود چنین مسئله ای نداشته است. متأسفانه به نظر می رسد بزرگ ترین شخصیت DC ریشه بزرگ ترین مسائل فرانچایز آن باشد.

سوپرمن بیش از حد نمادین و بیش از حد قدرتمند است

از آنجایی که سوپرمن یکی از نمادین ترین چهره های سینمای امروزه به شمار میرود، درست نمایش دادن شخصیت او سخت است. ماهیت او باعث می گردد تا فیلم نامه نویسان و کارگردانان نتوانند داستان های وی را به شکلی مطلوب به کار ببرند. فیلم مرد پولادین تا حدی در این امر پیروز بود اما داستان آن با لحن تثبیت شده این شخصیت خوب تفاوت داشت. اولین بازی هنری کویل در نقش سوپرمن عموما با استقبال روبرو شد اما لحنی که برای این کاراکتر ایجاد کرد به سختی با دیگر قهرمانان DC در فیلم های بعدی سازگار شد.

گویا سوپرمن کویل مسائل زیادی در دنیای پیشرفته DC ایجاد کرد و در واقع قدرت این شخصیت بیشتر ایجاد دردسر نموده است. DC با داشتن چنین شخصیت فوق العاده قدرتمندی در هسته دنیاش، آن قدر به او متکی است که کوچک ترین تغییر در شخصیت پردازی وی می تواند فاجعه بار باشد. سوپرمن کویل فقط یکی از شخصیت های این دنیا است. با این حال، پیامدهای تغییرات جزئی در لحن کاراکتر او بر کل دنیای پیشرفته DC تأثیر داشت اما این فرانچایز اکنون در حال بهبودی است.

سوپرمن شخصیتی ساده تر از بزرگ ترین قهرمانان مارول است

مشکل سوپرمن در دنیای پیشرفته DC این است که شخصیت پردازی او کمی متفاوت از نسخه های قبلی وی است. بیشتر قهرمانان سینما در صورت بروز چنین تغییری، با چنین مسئله ای روبه رو نمی شوند. در واقع، بازنویسی شخصیت ها برای مخاطبان مدرن به طور کلی پیروزیت آمیز بوده است اما برای سوپرمن این موضوع بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. از آن جایی که سوپرمن یکی از قدرتمندترین قهرمانان دنیای پیشرفته DC است، باید یکی از پیچیده ترین شخصیت های آن باشد اما در واقع به گونه ای نسبتا ساده نوشته شده و به همین خاطر چندان با دیگر ابرقهرمانان تطابق ندارد.

با توجه به اینکه مارول شخصیت هایی با سطوح قدرت مشابه دارد (ثور و کاپیتان مارول دو نمونه از بارزترین مثال ها در این زمینه هستند) مسائل روایی مشابه در داستان آن ها به وجود نمی آید. با این حال، این شخصیت ها بسیار پیچیده تر از سوپرمن دنیای پیشرفته DC نوشته شده اند و هر کدام با مسائل خاص خود روبه رو هستند که مستقیما با توانایی آن ها در زمینه ابرقهرمانی سروکار دارد. سوپرمن دنیای پیشرفته DC هم چالش های مشابهی دارد اما باز هم آن طور که باید و شاید کامل نیست و همین موضوع باعث می گردد تا او نسبت به همتایان قدرتمند خود در دنیای سینمایی مارول کمی کارتونی و تک بعدی به نظر برسد. در واقع، قدرت های سوپرمن مشکل دنیای پیشرفته DC نیست، بلکه معضل اصلی نحوه نوشتن خط داستانی شخصیت اوست.

سوپرمن دنیای پیشرفته DC به عنوان رهبر مجموعه به کار نمی آید؛ اما در عین حال چیز دیگری هم نمی تواند باشد

سوپرمن به عنوان بخشی مهم از یک دنیا مشترک در دنیای پیشرفته وجود دارد. او معمولا هم به عنوان فردی فوق العاده قدرتمند و هم فوق العاده خوب از نظر اخلاقی به تصویر کشیده می گردد و به همین علت، منطقی ترین انتخاب برای رهبری قهرمانان DC است. نسخه DC او هم برای ایفای همین نقش نوشته شده و وی قدرتمندترین قهرمان لیگ عدالت (تا به امروز) است و بنابراین به نوعی رهبر ذاتی این گروه به شمار میرود. متأسفانه او ظرفیت این نقش را ندارد، چرا که فرانچایز به میزان کافی به او توجه ننموده است.

سوپرمن قدرتمندترین فرد در بین نمادین ترین قهرمانان DC است و جایگاه او در رأس لیگ عدالت عملا معین است. البته نسخه ی DC عملا هیچ کاری برای کسب این جایگاه انجام نداد. از سوی دیگر، انتقام جویان در دنیای سینمایی مارول در اصل به وسیله قهرمانان انسانی رهبری می شدند و رهبران گروه تحسین برانگیزترین ویژگی ها و توانایی ها را داشتند و الهام بخش دیگران بودند. سوپرمن کویل هم می تواند به چنین موقعیتی در دنیای پیشرفته DC برسد اما ویژگی های قهرمانانه او چندان در فرانچایز آنالیز نشده و وی هنوز به عنوان یکی از قهرمانان شاخص در نظر گرفته نمی گردد.

به علت نبودن فردی مانند سوپرمن، رمانان مارول نسبت به DC متعادل تر هستند

سهل انگاری دنیای پیشرفته DC نسبت به تثبیت بهتر شخصیت سوپرمن منجر به ایجاد فرانچایزی شده که به نظر نامتعادل می رسد. فیلم مرد پولادین قدرت و تمایل بی نهایت سوپرمن برای کشتن دشمنان در مواقع ضروری را به نمایش گذاشت و به نظر می رسید که فیلم های بعدی پیامدهای عمیق تر را بیشتر آنالیز نمایند. بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت سعی کرد همین کار را انجام دهد اما نتوانست از کاوش روایی سطح قدرت سوپرمن در رابطه با سایر قهرمانان استفاده کند و داستان را به یک نتیجه رضایت بخش برساند.

این مسأله در نهایت یکی از بزرگ ترین اشتباهات دنیای پیشرفته DC است؛ کاوش نکردن کامل نقاط عطف یک طرح داستانی پیچیده و ساده جلوه دادن بیش از حد آن ها. مارول از این خطا اجتناب نموده است. حماسه بی نهایت در سراسر فاز یک ریشه داشت، در فاز دو مورد آنالیز نهاده شد و در فاز سه به خاتمه رسید و سازندگان به طرز ماهرانه ای شخصیت های خود و نحوه تعامل آن ها با یک دیگر را در داستان گسترده تری به تصویر کشیدند. فرانچایز DC با شکست در کاوش عمیق شخصیت سوپرمن، از جهت خود منحرف شده است. او یکی از جالب ترین چهره های DC است که باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

دنیای پیشرفته DC به نوعی کاراکتر سوپرمن خود را هدر داده است که در اصل باید برترین قهرمانش محسوب می شد.

عوامل سازنده DC با تغییر لحن این شخصیت و سپس ناتوانی در کشف کامل آن تغییر، سوپرمن خود را نابود کردند. گزارش هایی مبنی بر اینکه دنیای پیشرفته DC شاید سوپرمن را بازسازی کند، نشان می دهد که وارنر برادرز از این اشتباهات مطلع هستند اما نسخه کویل در واقع غیرقابل جایگزینی است. آن ها این کاراکتر را هدر داده اند. وی باید یکی از برترین قهرمانان فرانچایز باشد.

اگر دنیای پیشرفته DC به طور کامل شخصیت سوپرمن و قدرت خداگونه او را آنالیز می کرد، شاید این فرانچایز امروزه شرایط بهتری داشت. متأسفانه سوپرمن DC بیش از حد حس بیگانه بودن به مخاطب می دهد، زیرا فیلم ها یاری چندانی به کسب جایگاه نمادین و شایسته سوپرمن برای وی انجام نداده اند. دنیای پیشرفته DC همواره در پی تکرار پیروزیت دنیای سینمایی مارول بوده اما شکست یکی از مهم ترین قهرمانان DC، این فرنچایز را از پتانسیل خود دور نگه داشته است و DC برای رقابت واقعی با دنیای سینمایی مارول به یک سوپرمن بهتر احتیاج دارد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "سوپرمن علت فزونی نداشتن DC در رقابت با مارول است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوپرمن علت فزونی نداشتن DC در رقابت با مارول است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید