دستگاه تصفیه آب چیست؟ آنالیز و معرفی اجزای آن

به گزارش وبلاگ گل یخ، دستگاه تصفیه آب سیستمی است که با استفاده از مراحل، فیلترها و مواد شیمیایی مختلف باعث تصفیه و خالص سازی آب می گردد. هر کدام از مراحل دستگاه شامل فیلترها یا مواد شیمیایی، وظیفه حذف بخشی از آلاینده های آب را بر عهده دارند.

دستگاه تصفیه آب چیست؟ آنالیز و معرفی اجزای آن

دستگاه تصفیه آب از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است. در دستگاه های تصفیه آب صنعتی قطعات زیر از اجزای اصلی و ثابت همه دستگاه های تصفیه آب هستند:

فیلترهای پیش تصفیه

فیلترهای پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب صنعتی، شامل فیلترهای شنی، کربنی، سختی گیر و میکرونی می گردد. البته بسته به احتیاج و نوع کاربرد می توان از فیلترهای و مواد شیمیایی دیگر نیز استفاده کرد. انتخاب این موضوع به نوع و مقدار آلاینده های آب نیز بستگی دارد. عملکرد هر یک از این فیلترهای پیش تصفیه شامل موارد زیر می گردد:

فیلتر شنی

فیلتر شنی با استفاده از سیلیس باعث کاهش کدورت و حذف ذرات معلق موجود در آب می گردد. این فیلتر معمولا اولین مرحله از فیلتراسیون آب را بر عهده دارد.

فیلتر کربنی

فیلتر کربنی نیز مانند فیلتر شنی است، با این تفاوت که به جای سیلیس داخل مخزن از کربن فعال استفاده می گردد. کربن فعال به علت مساحت سطحی بالایی که ایجاد می نماید، قابلیت جذب بالایی برای آلاینده هایی مانند رنگ، بو و طعم نامطلوب، بعضی فلزات سنگین و کلر آب دارد.

فیلتر سختی گیر

فیلتر سختی گیر رزینی با استفاده از فرایند تبادل یونی که در دانه های رزین انجام می گردد، یون های فرم یونی خود را جایگزین یون های عامل سختی آب مانند منیزیم و کلسیم می نماید. به این ترتیب آب نرم می گردد.

فیلترهای میکرونی

فیلترهای میکرونی یا فیلترهای الیافی 20 میکرون جامبو، برای از بین بردن ذرات معلق به جای مانده ریز از آب استفاده می گردد. این فیلترها در محافظت از رسیدن این ذرات معلق به فیلترهای ممبران و حفاظت از آنها نقش مهمی دارند.

فیلتر ممبران

فیلتر ممبران عنصر اصلی در تصفیه آب است که با دقت بالا باعث حذف اغلب آلاینده های آب می گردد. فیلتر ممبران در برندهای مختلف با سایز های 4 و 8 اینچ برای تصفیه آب صنعتی استفاده می گردد.

فیلترهای پس تصفیه

بسته به احتیاج و نوع کاربرد و در واقع هدف از تصفیه آب، از فیلترهایی مانند فیلتر یو وی می توان بعد از فیلترهای ممبران استفاده کرد که، برای ضد عفونی آب مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر فیلترهای پس تصفیه نیز بسته به احتیاج می توان استفاده کرد.

مدل های مختلف دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب صنعتی در مدل های مختلف که در اصل بر اساس ظرفیت دسته بندی می شوند، قابل فراوری هستند. ظرفیت این دستگاه ها معمولا از 5000 لیتر در شبانه روز آغاز می گردد و تا ظرفیت های بسیار بالاتر طراحی می شوند.

در مدل های مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی از قطعات ثابت استفاده می گردد و با توجه به ظرفیت سیستم تعداد فیلترهای ممبران و پرشروسل ها اضافه می گردد.

مسئله مهم در رابطه با دستگاه های تصفیه آب صنعتی، طراحی آنها مطابق با بررسی دقیق آب ورودی و احتیاج کاربرد است. این دستگاه مراحل و عملکرد پیچیده ای دارد و بدون طراحی درست و اصولی نمی تواند بازدهی و عملکرد مطلوبی داشته باشد.

بنابراین برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی باید به شرکت هایی مراجعه کنید که ساخت این دستگاه ها را با رعایت اصول و احتیاج کاربردتان انجام می دهند.

مهم ترین مواد تصفیه آب

مواد شیمیایی تصفیه آب در کنار فیلترهایی با عملکرد شگفت انگیز مانند فیلتر ممبران باعث فراوری آب با خلوص بالا و با کیفیت می شوند. مواد شیمیایی تصفیه آب مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع آلاینده ها انواع مختلفی دارند. مواد شیمیایی تصفیه آب زیر مهم ترین آنها هستند که در همه دستگاه های تصفیه آب معمولا از آنها استفاده می گردد:

کربن فعال

کربن فعال یا کربن اکتیو با مساحت سطحی زیادی که ایجاد می نماید، قابلیت حذف بالایی برای آلاینده های آب دارد. کربن اکتیو برای حذف رنگ، بو، طعم نامطلوب، بعضی از فلزات سنگین و کلر آب مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید کربن فعال باید یا توجه به نوع و احتیاج کاربرد انجام گردد، زیرا کربن اکتیو انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربرد مشخصی فراوری شده اند.

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر با اجرای فرایند تبادل یونی، یون های فرم یونی خود را با یون های عامل سختی آب مانند منیزیم و کلسیم جایگزین می نمایند و به این ترتیب باعث نرم سازی آب می شوند.

سیلیس

سیلیس با دانه بندی های مختلف برای حذف ذرات معلق درشت و از بین بردن کدورت آب کاربرد دارد. سیلیس در مخزن فیلتر شنی و در بخش پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نصب می گردد.

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت برای تصفیه و حذف آلاینده های آب کاربرد ندارد، اما در محافظت از فیلترهای ممبران که جزء اصلی دستگاه تصفیه آب صنعتی هستند نقش مهمی دارند. آنتی اسکالانت با ساختاری که دارد، باعث چسبیدن آلاینده های آب شده و مانع از ته نشین شدن آنها و گرفتگی فیلترهای ممبران می گردد.

تصفیه آب آبین وب سایت فروش تجهیزات آبی و تصفیه آب است که، در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی سابقه چندین ساله دارد. برای دریافت مشاوره رایگان خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی می توانید با مراجعه به وب سایت abin.ir با کارشناسان مجرب تصفیه آب این سایت در ارتباط داشته باشید.

منبع: همشهری آنلاین

به "دستگاه تصفیه آب چیست؟ آنالیز و معرفی اجزای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه تصفیه آب چیست؟ آنالیز و معرفی اجزای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید