تاثیرات نظام جدید آموزشی بر کنکور هنر؛ مطالبات دانش آموزان هنرستانی فارس پیگیری گردد

به گزارش وبلاگ گل یخ، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از دغدغه های دانش آموزان هنرستانی و تاثیرات نظام جدید آموزشی بر کنکور هنر سخن گفت.

تاثیرات نظام جدید آموزشی بر کنکور هنر؛ مطالبات دانش آموزان هنرستانی فارس پیگیری گردد

به گزارش وبلاگ گل یخ از شیراز، هادی مشفق دانش آموخته دکتری رشته علوم ارتباطات و گرافیک از تهران و به صورت رسمی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.

وی سرگروه رشته های هنر آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز، کارشناس فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش فارس، مدیر گرافیک و مشاور هنری معاونت خبر صدا و سیمای مرکز فارس، مدیرگروه و مدرس رشته گرافیک و روابط عمومی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و در کنار آن برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی گرافیک از جمله فعالیت های این مدرس جوان است. با وی گفت وگویی در زمینه هنرستان و دغدغه های دانش آموزان این مقطع داشته ایم.

وبلاگ گل یخ: یکی از دغدغه های اصلی هنرستانی های سال یازدهم که سال جاری به سال دوازدهم می فرایند، نگرانی از ناشناخته های نظام آموزشی برای برگزاری نخستین دوره سال دوازدهم در کشور است، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

مشفق: نگرانی از ناشناخته های نظام آموزشی برای برگزاری نخستین دوره سال دوازدهم در کشور و ضوابط و قوانین جدید که همزمان با خود هنرجویان اجرا می گردد و اطلاع رسانی های آنها معمولاً تا از شورای عالی به اداره کل آموزش و پرورش و بعد به آموزش و پرورش مناطق مختلف و در نهایت به هنرستان ها و خانواده ها ابلاغ گردد جهتی آنچنان طولانی طی می نماید که معمولاً خبر تغییر و یا اصلاح همان قانون، نوش دارویی پس از مرگ سهراب به حساب می آید.

طبق قوانین جدید تمامی رشته ها، هنرجویان در سال دوازدهم هنرستان با توجه به نوع رشته باید بین 36 تا40 ساعت را بگذرانند که این به معنی 36 تا 40 ساعت آموزشی در هفته است یعنی هنرجویانی که تا باحال در دوران پیش دانشگاهی فقط 24 واحد درسی را در دو ترم می گذراندند و فقط 3 یا حدبیشتر 4روز مدرسه می رفتند، حال باید از شنبه تا چهارشنبه یعنی 5روز در هفته تا حدود ساعت 14 در هنرستان حضور داشته باشند که این کار آسانی نیست.

به دلیل اینکه تدریس حجم زیادی از کتاب های نظام جدید آموزشی توسط معلمان قبل از موعد امتحانات به انتها نمی رسد و حذف امتحانات نهایی در سال یازدهم و مشکلاتی از قبیل چاپ دیر هنگام کتاب های درسی و رساندن آن به هنرجویان پس از سپری شدن چندین روز از سال تحصیلی هنرجویان و همچنین عدم چاپ به موقع کتاب های روش تدریس و تفهیم کتاب که ویژه معلمان است، معضلات زیادی را برای هنرجویان و هنرستان ها به وجود آورده به طوری که دانش آموزان و خانواده های ایشان در هاله ای از ابهام به پیشواز سال تحصیلی جدید می فرایند.

نکته جالب تر اینکه تمامی امتحانات نهایی و کشوری هنرجویان در سال دوازدهم برگزار می گردد و در سال یازدهم هیچکدام از امتحانات به صورت نهایی و کشوری نیست و معدل آن هیچ تأثیری در نتیجه کنکور نخواهد داشت. پس به دانش آموزان توصیه می گردد که تمرکز کامل خود را بر روی عناوین کنکور بگذارند چون به طرز عجیبی از 160 تستی که در 7 عنوان تخصصی مختلف در کنکور هنر منتظر هنرجویان است، تقریباً هیچکدام برای آن ها آشنا نخواهند بود.

وبلاگ گل یخ: با این اوصاف شرایط کنکور هنر به چه شکل خواهد بود و توصیه شما به دانش آموزان چیست؟

مشفق: دروس تخصصی کنکور هنر شامل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص مواد است که از تمامی کتاب های هنرستان در سال دهم، یازدهم و دوازدهم تنها تعدادی از تست ها طرح می گردد که با تجربه های سال های گذشته می توان به وجود حدود 30 تست از 160 تستی که در عناوین تخصصی کنکور هنر از کتاب های درسی طرح می شوند، اشاره نمود.

باید این را هم در نظر گرفت که حجم واحدهای عملی در نظام جدید آموزشی به حدی شده که سواد هنرجویان در این بخش هیچگونه کاربردی در موفقیت کنکور نداشته و فقط صرفاً وقت با ارزش هنرجویان را در طول سال تحصیلی به خود اختصاص می دهد و احتمال موفقیت برای قبولی در کنکور هنر را کمتر می نماید. به ویژه این بلا بیشتر بر سر هنرجویانی می آید که معدل بالایی داشته و برای بالا نگه داشتن آن کوشش زیادی می نمایند!

این در حالی است که همه می دانیم معدل بالا در نظام جدید آموزشی در سال دوازدهم هنرستان و حتی سال های ماقبل آن، وابستگی زیادی به تمرین کارهای عملی واحدهای مربوطه می نماید و پس از 5 روز حضور در مدرسه، 2روز به جامانده هنرجویان در طول هفته با تمرین و آماده سازی کارهای عملی تلف خواهد شد.

با توجه به اینکه طبق قانون نظام آموزشی جدید در سال دوازدهم رشته های ریاضی، تجربی و انسانی هفته ای 5 روز شرکت در کلاس های مدرسه اجباری است، عملاً پیش بینی می گردد این دانش آموزان زمان کافی برای مطالعه و تسلط بر روی منابع کنکور هنر نخواهند داشت و میدان رقابت را به نفع هنرستانی های سال دوازدهم ترک خواهند کرد.

دانش آموزان دیگر رشته ها که علاقه مند به کنکور هنر هستند، در بهترین حالت فقط می توانند از سال دهم به یازدهم با پُر کردن فرم مربوطه در مدرسه و ثبت درخواست تغییر رشته به هنر در زمان امتحانات خردادماه و کسب نمره قبولی در آزمون بعد از سال دهم، به رشته های هنری مانند گرافیک تغییر رشته داده تا با این نگاه بلند مدت، برای شرکت در کنکور هنر شرایط لازم را برای کسب بهترین رتبه ها داشته باشند، چون در نظام جدید آموزشی، تغییر رشته از رشته های دیگر به هنر از سال یازدهم به دوازدهم غیر قانونی بوده و امکانپذیر نیست.

البته ممکن هست مثل سال های گذشته، مراکز آموزشی از راه دور که با مجوز رسمی آموزش و پرورش فعالیت می نمایند میان بٌر خوبی برای علاقه مندان به شرکت کنکور هنر باشد که می بایست منتظر بخشنامه های جدید وزارت آموزش و پرورش باشیم و با این مراکز هیچ مسئله ای در فرایند آموزشی آنها پیش نمی آید و می توانند سال دوازدهم به رشته های هنر تغییر رشته داده و در کنکور سراسری هنر شرکت نمایند.

وبلاگ گل یخ: با توجه به اینکه دیپلم هنرجویان در سال دوازدهم صادر می گردد، خیلی از هنرجویانی که پایه ضعیف تری داشتند یا بدون پیش دانشگاهی و با هدف جذب سریع تر به بازار کار، دانشگاه های علمی- کاربردی یا دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های مقطع کاردانی را انتخاب می کردند، حالا می توانند در کنار بقیه سال دوازدهمی ها(پیش دانشگاهی قدیم)، در کنکور سراسری هنر شرکت نمایند و محدودیتی نخواهند داشت که این اتفاق، عملاً جمعیت شرکت نماینده در کنکور هنر را بیشتر می نماید، این افزایش جمعیت چه تاثیرات مثبت و منفی دارد؟

مشفق: تأثیر منفی این افزایش جمعیت توسط هنرستانی هایی که حالا مجبور به شرکت در سال دوازدهم برای اخذ مدرک دیپلم هستند، بسیار کمتر از تأثیر مثبت حذف بیشتر سال دوازدهمی های رشته های ریاضی، تجربی و انسانی از میدان رقابت اصلی در کنکور هنر هنرجویان نظام جدید خواهد بود.

این به معنی قبولی بهتر و آسان تر هنرستانی های سال دوازدهم در بهترین رشته ها و دانشگاه های معتبر مانند قبولی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و یا دانشگاه الزهرا و حتی دانشگاه هنر و معماری و دانشگاه هنر شیراز است.

دانش آموزان و هنرجویانی هم که قبل از سال 98، مدرک پیش دانشگاهی خود را در نظام قدیم گرفته اند و فارغ التحصیل شده اند و یا طبق ضوابطی مشمول قوانین نظام جدید آموزشی نیستند، با آزمون و دفترچه ای مجزا و متفاوت از هنرجویان نظام جدید، در کنکور هنر شرکت خواهند کرد.

وبلاگ گل یخ: دفترچه کنکور هنر نظام جدید و نظام قدیم متفاوت است؟

مشفق: براساس اعلام سازمان سنجش، در کنکور سراسری و دانشگاه آزاد سال 98، برای اولین بار برای شرکت نماینده های نظام آموزشی جدید و قدیم کشور، 2سری طراحی مختلف سؤال انجام خواهد شد. البته با وجود آزمون های وابسته به هر نظام آموزشی نباید این نکته را فراموش کرد که کلاً در کنکور هنر تست های زیادی از منابع اعلامی سازمان سنجش طرح نمی گردد و روال آماده سازی هنرجویان نظام جدید و قدیم تفاوت زیادی با هم نخواهند داشت.

مسأله ای که کمی دو نوع آزمون متفاوت را پیچیده می نماید این است که هنوز سازمان سنجش در خصوص روش گزینش هنرجویان نظام قدیم و جدید و نسبت پذیرش آنها در دانشگاه ها اطلاعاتی ارائه نکرده است که با وجود حجم زیادی از ابهامات کلی در خصوص نظام آموزشی جدید و میزان تطبیق سازمان سنجش و کنکور سراسری با آن، خیلی هم جای تعجب ندارد و صرفاً باید منتظر ماند تا در بهمن ماه که معمولاً زمان شروع ثبت نام در کنکور سراسری مقطع کارشناسی توسط سازمان سنجش است، موارد مهم دفترچه راهنمای اولین سال برگزاری کنکور هنر برای اولین نسل سال دوازدهمی ها و سنجش هنرجویان نظام جدید، آنالیز گردد.

وبلاگ گل یخ: آیا صدور مجوز برای تاسیس آکادمی های تقویتی و کنکور هنر نسبت به رشته های ریاضی و تجربی در استان فارس متوازن بوده است؟

مشفق: تنها آکادمی فعال کنکور هنر استان با عنوان کارنامه با مجوز رسمی آموزش و پرورش مشغول فعالیت است که آن هم دخترانه است، دانش آموزانی که در هنرستان های پسرانه استان در رشته های هنر مشغول به تحصیل هستند، با اینکه هر سال در مسابقات فرهنگی و هنری و پرسش مهر ریاست جمهوری می درخشند اما حتی یک آکادمی فعال و با کیفیت برای آموزش دروس تخصصی کنکور هنر ندارند که با توجه به پیچیدگی های کنکور سراسری هنر و اهمیت برنامه ریزی سریع تر از ابتدای سال دوازدهم، امیدوارم مسئولان آموزش و پرورش استان توجه ویژه ای به پسران هنرستانی و علاقه مندان به شرکت در کنکور سراسری هنر داشته باشند.

رقابت در سطح جهانی رو به افزایش است و دولت ها در ازای سرمایه گذاری در ارائه آموزش فنی وحرفه ای در مقایسه با آموزش عمومی درصدد ارائه بازدهی بیشتر از سرمایه گذاری هایی هستند که در بخش آموزش فنی وحرفه ای انجام می گردد. در سراسر جهان با افزایش سطح آموزش و تحصیلات، آرزوها و خواسته ها هم افزایش می یابند. کارگران و کارکنان از شغل یا جهت شغلی خود تقاضاهای بیشتری دارند. از سوی دیگر، کارگران بیشتر در پی مشاغلی هستند که کیفیت زندگی بهتری داشته باشند، نه پول بیشتر. در فرایند توسعه منابع انسانی به استانداردهای مهارت افراد توجه می گردد. در بسیاری از کشورها واحدهای درسی و آموزش مهارت های اصولی در دبیرستان ها ارائه می گردد. دانش آموزانی که به هنرستان های فنی وحرفه ای می فرایند، مهارت هایی را فرا می گیرند که پایان جهت شغلی آن ها را معین می نماید. در واقع، برنامه آموزش حرفه ای بر همان شیوه استاد-شاگردی و آموزش در کارگاه مبتنی است که فرد زیر نظر استاد، فن یا حرفه ای را می آموزد.

این آموزش ها، علاوه بر آموزش عمومی، به جنبه هایی از فرایند آموزشی می پردازند که در برگیرنده مطالعه فناوری ها و علوم وابسته، کسب نگرش ها و مهارت های عملی و فهم دانش مرتبط با حرفه ها در بخش های گوناگون مالی (صنعت، کشاورزی و خدمات) و زندگی اجتماعی است. همچنین افراد را برای احراز شغل یا حرفه و یا ادامه تحصیل در رشته های فنی و مهندسی و علمی و کاربردی آماده می سازند. بنابراین توسعه آکادمی های تقویتی و کنکور هنر با توجه به تعداد زیاد هنرستانی ها و نظام جدید آموزشی احتیاج است و تنها یک آکادمی دخترانه نمی تواند جوابگوی هنرستانی های علاقه مند و با استعداد در سطح استان فارس باشد.

من از مدیر کل و اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش درخواست دارم به صورت جدی تر مطالبات آموزشی دانش آموزان هنرمند و هنرستانی ها را پیگیری نمایند. در هر کشوری که در آستانه گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش محور قرار گرفته است، آموزش و پرورش مؤثرترین ابزار آن کشور برای ورود به چالش های آینده به شمار می آید.

آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش دوره متوسطه، به عنوان یکی از زیرنظام های آموزشی کشور، این توانمندی را خواهند داشت که به مثابه ابزاری قابل اعتماد، پل مستحکمی بین کلاس درس و اجتماع و بین کلاس درس و بازار کار بنا نمایند.

م

منبع: تسنیم

به "تاثیرات نظام جدید آموزشی بر کنکور هنر؛ مطالبات دانش آموزان هنرستانی فارس پیگیری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات نظام جدید آموزشی بر کنکور هنر؛ مطالبات دانش آموزان هنرستانی فارس پیگیری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید