آمار هولناک بچه ها کار و بچه ها خیابانی در ایران ، افزایش آمار بچه ها کار در مرکز ، کار کردن بچه ها زیر 6 سال جرم است ؛ دیدید با 123 تماس بگیرید

به گزارش وبلاگ گل یخ، سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، سرانه نگهداری و توانمندسازی هر کودک کار و خیابانی در مراکز بهزیستی را سالانه 15 میلیون تومان گفت.

آمار هولناک بچه ها کار و بچه ها خیابانی در ایران ، افزایش آمار بچه ها کار در مرکز ، کار کردن بچه ها زیر 6 سال جرم است ؛ دیدید با 123 تماس بگیرید

به گزارش وبلاگ گل یخ، محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ساماندهی بچه ها کار گفت: در حال حاضر 500 کودک بدسرپرست و بی سرپرست کار و خیابانی در 20 مرکز نگهداری از بچه ها بهزیستی در سراسر کشور نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور بچه ها کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال 99 موظف است با همکاری دستگاه ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی این بچه ها اقدام کند، گفت: به منظور کاهش آمار بچه ها کار در چهارراه ها و خیابان ها باید خانواده های آنها توانمند شوند که در این راستا سازمان بهزیستی مراکزی را تحت عنوان مراکز آموزشی، حمایتی کودک و خانواده تاسیس کرده است و در حال حاضر 62 مرکز در این زمینه فعالند.

افزایش تعداد بچه ها کار تهران

حیدرهایی ادامه داد: در هر استان از کشور یک مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده تاسیس شده است، اما به دلیل افزایش تعداد بچه ها کار در تهران 21 مرکز از این تعداد، در تهران راه اندازی شده اند و فعالیت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود حضور بیشتر تعداد بچه ها کار و خیابان در تهران، 21 مرکز آموزشی حمایتی برای این بچه ها می تواند جوابگوی نیاز آنها باشد، توضیح داد: با توجه به پهنه بندی که در استان تهران شده، به نظر این تعداد مرکز حمایتی برای شهر تهران کفایت می کند.

حیدرهایی افزود: این 21 مرکز حمایتی آموزشی برای بچه ها کار و خیابان در شهر تهران است و به نظر این تعداد مرکز مشروط بر اینکه تمامی دستورالعمل های حمایتی (شناسایی بچه ها، سرشماری منطقه ها و پهنه بندی منطقه ها) را به درستی انجام دهند، کفایت می کند. به نظر برخی از مراکز این وظایف را به درستی انجام نمی دهند و در جلساتی که از ابتدای سال با آنها برگزار کردیم، از آنها خواسته ایم که اگر توان انجام این اقدامات را ندارند، انصراف دهند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: بچه ها کار و خیابان در محل کار شناسایی می شوند و براساس محل کار به مراکز آموزشی و حمایتی آن منطقه ارجاع می شوند.

پیش بینی وجود 14 هزار کودک کار و خیابانی در کشور

به گفته حیدرهایی، تا به امروز 7000 کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده و از این مراکز خدمت دریافت کرده اند و بر اساس برآوردها 14 هزار کودک کار و کودک خیابانی در کشور وجود دارد.

وی در خصوص 7000 کودک کار و خیابانی که تا به امروز شناسایی نشده اند، گفت: پیش بینی می شود که بسکمک از این بچه ها، کودک کار باشند اما کودک خیابانی نباشند. ممکن است این بچه ها در سرشماری کارگاه هایی که حق بیمه پرداخت می کنند، در نظر گرفته نشوند تا حق بیمه پرداخت نکنند. اگر این بچه ها ایرانی باشند در سرشماری کارگران لحاظ می شوند اما اگر از اتباع باشند، در سرشماری لحاظ نمی شوند تا حق بیمه پرداخت نکنند. اتباع غیرمجاز نمی توانند به دلیل فقدان برگه هویتی در این زمینه شکایت کنند.

85 درصد بچه ها کار ایرانی نیستند

حیدرهایی با اشاره به اینکه 85 درصد بچه ها کار و خیابانی شناسایی شده در کشور اتباع خارجی هستند، گفت: 63 درصد از مجموع بچه ها کار و بچه ها خیابانی شناسایی و جذب شده در شهر تهران اتباع خارجی هستند.

این مسئول گفت: 70 درصد این اتباع خارجی غیرمجازند و اوراق هویتی ندارند و سازمان بهزیستی نمی تواند در حوزه توانمندسازی و تحصیل به این بچه ها خدمات ارائه دهد و صرفا می توانند از حمایت های غیرمادی سازمان برخوردار شوند. در این میان مردم باید بدانند که هر کمک مالی و پرداخت پول به بچه ها کار و خیابانی در جهت آسیب زدن به این بچه ها است و باید از پرداخت پول و کمک مالی به این بچه ها جلوگیری کنند.

کار کردن بچه ها زیر 6 سال جرم است

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به اینکه بر اساس قانون، کار کردن بچه ها 0 تا 6 جرم است، هموطنان در صورت مشاهده بچه ها صفر تا 6 ساله در حال تکدی گری، کار، کار خیابانی و ... با مراکز اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرند تا همکاران اورژانس بر اساس وظیفه مراجعه و کودک را از شرایط مخاطره آمیز دور کنند. همچنین اگر بچه ها کار بیشتر از 6 سال نیز مشاهده کردند، می توانند آن را گزارش کنند و همکاران ما آنها را به مراکز روزانه حمایت از بچه ها ارجاع می دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آمار هولناک بچه ها کار و بچه ها خیابانی در ایران ، افزایش آمار بچه ها کار در مرکز ، کار کردن بچه ها زیر 6 سال جرم است ؛ دیدید با 123 تماس بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار هولناک بچه ها کار و بچه ها خیابانی در ایران ، افزایش آمار بچه ها کار در مرکز ، کار کردن بچه ها زیر 6 سال جرم است ؛ دیدید با 123 تماس بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید