کف بازار خبری از سیمان 40 هزار تومانی نیست

به گزارش وبلاگ گل یخ، با وجود آنکه مسئولان وزارت صمت گفته اند قیمت سیمان به پاکتی 40 هزار تومان رسیده است، کف بازار خبری از این نرخ ها نیست و در تهران سیمان کمتر از 65 هزار تومان پیدا نمی گردد؛ بورس هم ظاهرا به جولانگاه سرمایه داران عظیم تبدیل شده که به شکل عمده خط های فراوری را خریداری و سپس با رکورد های افزایشی به توزیع کنندگان خرد می فروشند.

کف بازار خبری از سیمان 40 هزار تومانی نیست

به گزارش ایسنا، سازندگان مسکن کماکان در انتظار وعده های مقرون به صرفه سیمان و فولاد با وصل شدن برق کارخانجات هستند. اما قیمت ها در واحد های توزیع کاهش چندانی نداشته و در محدوده 65 تا 70 هزار تومان قرار گرفته است. فروشندگان خرد می گویند که یک پاکت سیمان هم در بورس به آن ها نمی رسد و باید از سرمایه داران عظیم خریداری نمایند.

پس از عرضه سیمان در بورس کالا در روز 9 خردادماه این امیدواری ایجاد شد که بازار به شفافیت برسد و قیمت ها کاهش پیدا کند. اعلام شد که هر فرد با کد بورسی می تواند 10 تن سیمان بخرد. حدود یک ماه بعد در روز 15 تیرماه برق کارخانجات سیمان و فولاد به علت محدودیت های برق کشور و کمک به مصرف خانگی قطع شد. در ادامه فراورینمایندگان با کش و قوس هایی مبنی بر وصل شدن برق شبانه و مجددا ایجاد محدودیت روبرو شدند که کماکان این شرایط کژدار و مریز ادامه دارد.

روز 12 مردادماه هم شرکت توانیر آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت که با توجه به استمرار گرمای هوا، فعالیت واحد های سیمانی و فولادی تا اطلاع ثانوی مطابق توافقات قبلی ادامه داشته باشد. این اطلاعیه پس از آن صادر شد که به علت کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت سیمان و فولاد، مسئولان وزارت صمت خواهان تامین برق صنایع فولادی و سیمانی شده بودند.

در روز های اخیر هم بعضی رسانه ها از جمله رسانه ملی با آب و تاب از زبان اسدالله کشاورز ـ معاون وزیر صمت ـ گفتند که قیمت سیمان در بازار کاهش یافته و به 40 هزار تومان رسیده است. اما سازندگان می گویند خبری از این نرخ ها نیست.

ایرج رهبر ـ نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران ـ با انتقاد از ورود سیمان به بورس کالا گفت: معدودی از افراد در گلوگاه بورس نشسته اند و طی هماهنگی با یکدیگر نرخ سیمان را معین می نمایند. قرار بود با عرضه سیمان در بورس قیمت ها کاهش پیدا کند، اما در حال حاضر کیسه ای 65 تا 70 هزار تومان به دست سازندگان می رسد. همین شرایط را هم زمانی که فولاد در بورس عرضه شد داشتیم. این در حالی است که کارخانجات از برق و گاز مقرون به صرفه قیمت استفاده می نمایند و باید کوشش نمایند تا مستقیما کالا را به دست مصرف نماینده نهایی برسانند. اما هم اکنون دلالان معین نماینده نرخ ها هستند.

با یکی از توزیع نمایندگان سیمان در شهر تهران هم تماس گرفتیم که قیمت هر پاکت را 67 هزار تومان گفت. از او درباره فرآیند بورسی شدن سیمان پرسیدیم که گفت: به هیچ اسم افراد عادی توانایی ورود به بورس را ندارند. از صبح زود در محل بورس حاضر می شویم. سرمایه داران عظیم خط فراوری سیمان را یکجا می خرند و بعد با چند برابر قیمت به ما می فروشند؛ تازه اگر شانس بیاوریم و کالا به ما برسد.

از روز 9 خردادماه تا کنون حدود 3.3 میلیون تن سیمان به وسیله 37 شرکت سیمانی در بورس عرضه شده است. شنبه هفته هم قرار است 616 هزار تن سیمان دیگر از سوی 22 شرکت به تالار شیشه ای بیاید و تعداد شرکت های سیمانی پذیرفته در بورس به عدد 54 می رسد. اما فعالان بخش سازمان می گویند با وجود آنکه بورس سیمان و فولاد می توانست با حذف واسطه ها به کمک فراورینمایندگان این محصولات، سازندگان مسکن و خریداران بیاید، تا کنون این موضوع در حد خیال به جای مانده است.

منبع: فرارو

به "کف بازار خبری از سیمان 40 هزار تومانی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کف بازار خبری از سیمان 40 هزار تومانی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید