قدیمی ترین صندوق امانات ایران کجاست؟

به گزارش وبلاگ گل یخ، خبرنگاران : ایران کهن با یادگاری های باشکوهش همواره مورد فخر و مباهات ما ایرانیان و شگفتی گردشگران و فرهنگ دوستان جهان بوده است. قلعه سریزد به عنوان کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان از همین شاهکاران است.

قدیمی ترین صندوق امانات ایران کجاست؟

به گزارش وبلاگ گل یخ، قدمت این قلعه تاریخی به حکومت ساسانیان (قرن سه تا هفت میلادی) برمی شود. قلعه به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی استفاده می شد که در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بود. علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می شد. گرداگرد بنا را خندقی به عرض تقریبی 6 متر و عمق بین سه تا چهار متر محصور کرده است. همچنین قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند و تسخیر ناپذیر است.

این قلعه تاریخی در روستای سریزد واقع شده است. روستای تاریخی سریزد با قدمتی که به 2500 سال پیش بازمی شود، عنوان پنجمین روستای گردشگری و شاهکار شهرنشینی ایران باستان را از آن خود کرده است. این روستا در دوره های حکومت سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان در بهترین شرایط خود بوده است. با حدود پنج کیلومتر فاصله، سریزد از جاذبه های گردشگری مهریز به شمار می آید و برخی از جاهای دیدنی آن شامل قلعه سریزد، مسجد جامع سریزد، دروازه شهر فرافر و حمام قدیمی سریزد می شود.

درب اصلی قلعه سریزد به صورت متحرک بود و به وسیله طناب و قرقره هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می شد. زمانی که درب اصلی به وسیله دشمن شکسته می شد و دشمن به درون قلعه راه می یافت، درب دوم قلعه بسته می شد. قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن شامل خشت، گل، آجر و گچ می شود. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می شود. در دو طرف راهروها، اتاق های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا بوده اند. این اثر در تاریخ 27 خرداد 1354، با شماره ثبت 1084 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در روستای سریزد برای دوستداران هیجان و تفریح نیز امکاناتی مانند موتورسواری در کویر، شترسواری، رصد ستارگان، آفرود و کالسکه سواری وجود دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "قدیمی ترین صندوق امانات ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین صندوق امانات ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید