جیسون استاتهام و اره همچنان می تازند (باکس آفیس هفته)

به گزارش وبلاگ گل یخ، این هفته هم فیلم مارپیچ، نهمین قسمت از سری فیلم های اره (Saw) و فیلم خشم مردانه با بازی جیسون استاتهام رتبه های اول و دوم جدول پرفروش ترین فیلم های آمریکا را به خود اختصاص داده اند.

جیسون استاتهام و اره همچنان می تازند (باکس آفیس هفته)

مجموعه اره طی سال های اخیر تا حد زیادی محبوبیتش در میان سینمادوستان را از دست داده است، اما با این وجود هرگاه قرار است از فیلم های وحشت روان شناختی و اسلشر پیروز تاریخ صحبت کنیم، نمی توان پیروزیت های بسیار زیاد این سری را نادیده گرفت. فیلم اره محصول 2004 به کارگردانی جیمز وان با بودجه ناچیز 1 تا 1.2 میلیون دلاری و فقط 18 روز اکران گسترده به فروشی بالغ بر 103 میلیون دلار در سراسر دنیا دست یافت. خشونت عریان، پیچش داستانی قابل قبول پایانی و اندازهسن های جالب توجه از نقاط قوت اره بودند. عواملی که باعث شدند علاوه بر عموم فیلم بین ها، سینمادوستان حرفه ای و منتقدان هم به این فیلم روی خوش نشان دهند و لایونزگیت فیلمز خیلی زود ساخت نسخه های دوم و سوم آن را در دستور کار قرار داد.

حالا نهمین قسمت اره با نام مارپیچ (Spiral) از 10 روز قبل روی پرده رفته و نقدها و بازخوردهای آن نشان می دهد با یک فیلم ترسناک میانه روبرو هستیم که بیش از اینکه بتواند عموم فیلم بین ها را راضی کند، در صدد جلب رضایت دوست داران فیلم های قبلی اره است. مارپیچ پس از 10 روز نمایش در سینماهای آمریکا و بازارهای بین المللی به ترتیب 15.8 و 6.7 میلیون دلار فروخته تا مجموع عایدی خود را به 22.5 میلیون دلار برساند.

در خلاصه داستان رسمی فیلم مارپیچ آمده است: یک مغز متفکر سادیسمی شکلی پیچیده از عدالت را در مارپیچ، فصل نو وحشتناک کتاب اره، به راه می اندازد. همچون نسخه های مؤخر سری اره منتقدان مارپیچ را هم دوست نداشته اند و تا به این ساعت در راتن تومیتوز و متاکریتیک بر اساس 163 و 30 آنالیز به ترتیب امتیازهای 38 از 100 و 39 از 100 به ثبت رسیده است. کریس اوانجفهرستا از اسلش فیلم در بخشی از یادداشت خود برای نوترین ساخته لین بوسمن نوشته است: مارپیچ رمز و راز اصلی خود را بدون هیچ پیچش یا مجذوب نمایندهیتی ارائه می نماید تا جایی که فیلم نامه سرسری به نظر می رسد. بعلاوه تله های مرگ حاضر در فیلم هم مرموز و مجذوب نماینده نیستند. کارگردانی مارپیچ را دارن لین بوسمن بر عهده دارد و کریس راک، ماریسول نیکولز و ساموئل ال. جکسون بازیگران اصلی آن هستند.

فیلم خشم مردانه با بازی جیسون استاتهام در سومین هفته اکرانش با 2.9 میلیون دلار فروش دوباره در رتبه دوم جدول قرار گرفته است. خشم مردانه بازسازی فیلم فرانسوی کامیون حمل پول محصول 2004 است و داستان مرد مرموزی را به تصویر می کشد که در یک شرکت حمل پول کار می نماید و هر هفته وظیفه دارد صدها میلیون دلار را با یک کامیون حمل پول، در سطح لس آنجلس جابه جا کند. از میان بازیگران این فیلم می توان به جیسون استاتهام، هولت مک کالانی، اسکات ایستوود و جفری داناوان اشاره نمود. فیلم خشم مردانه پس از 17 روز نمایش در سینماهای آمریکا و سایر کشورهای دنیا به ترتیب 18.8 و 52.2 میلیون دلار فروخته و انتظار داریم این فروش خوب در هفته های آینده هم ادامه پیدا کند.

امتیاز نوترین ساخته گای ریچی که او را بیشتر به خاطر قاپ زنی و شرلوک هولمز به خاطر می آوریم در راتن تومیتوز، متاکریتیک و IMDB به ترتیب 66 از 100، 57 از 100 و 75 از 100 است. پری نمیرف، در بخشی از نقد خود برای این فیلم آورده: شروع امیدوار نماینده خشم مردانه به یک خشونت توخالی تبدیل می گردد که این بیشتر به خاطر ساختار پیچیده داستان است که چندان هوشمندانه نیست.

با وجود اینکه تعداد سالن های نمایش دهنده کسانی که آرزو دارند من بمیرم (Those Who Wish Me Dead) با نقش آفرینی آنجلینا جولی افزایش یافته، اما اندازه فروش این فیلم اکشن و نئو وسترن در قیاس با هفته گذشته 32 درصد کاهش داشته است و کسانی که آرزو دارند من بمیرم با فروشی 1.9 میلیون دلاری به صندلی سوم باکس آفیس این هفته بسنده نموده است.

در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده: یک نوجوان وقوع قتلی را مشاهده می نماید و پس از آن دو قاتل داستان در صحرای مونتانا برای کشتن او کوشش می نمایند و در این بین یک آتش سوزی جان همه را تهدید می نماید. آنجلینا جولی جولی در کسانی که آرزو دارند من بمیرم نقش یک آتش نشان را بازی می نماید.

تا به این ساعت در وبگاه های راتن تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس 183 و 38 آنالیز امتیاز 61 از 100 و 58 از 100 برای این فیلم به ثبت رسیده است. دیوید رونی، متنقد هالیوود ریپورتر که نگاهی مثبت به فیلم داشته در بخشی از یادداشت خود برای آن آورده است: چرخش ها و پیچش های داستانی تا حد زیادی قابل پیش بینی هستند، اما تجربه یک ساعته احساسی و گیرایی در این فیلم وجود دارد که مخاطب را راضی می نماید.

رایا و آخرین اژدها، انیمیشن نو دیزنی این هفته با 1.7 میلیون دلار فروش و یک پله تنزل نسبت به هفته گذشته به رتبه پنجم جدول هفتگی پرفروش ترین فیلم های آمریکا رضایت داده است. این انیمشین پس از 80 روز اکران در سینماهای آمریکا و بازارهای بین المللی به ترتیب 48.3 و 63.3 میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو رقم کلی فروش ماجراجویی های رایا و اژدهایش را تا آخر هفته گذشته 111.6 میلیون دلار اعلام نموده است.

انیمیشن رایا و آخرین اژدها داستان دختری به نام رایا (با صداپیشگی کلی مری ترن) را روایت می نماید که میخواهد آخرین اژدها که اژدهایی آبی به نام سیسو (با صداپیشگی آکوافینا) است را پیدا کند و پدرش رییس بنجا (با صدا پیشگی دنیل داعه کیم) را از دست دروون نجات دهد. رایا در این سفر از سرزمین­ های مختلفی که در اختیار گروه ها و قوم های گوناگونی ست می گذرد و در این سفر اودیسه وار می بیند که چگونه جنگ میان دروون و انسان ها همه چیز را ویران نموده است. او بعلاوه با گروهی از بازماندگان که خانواده خود را در جنگ از دست داده اند، از جمله یانگ بون، بیبی نوئی و جنگجو تانگ دیدار می­ کند. رایا با دوستان نوش و تاک تاک، حشره محبوب و دوست داشتنی اش، باید با ناماری (با صدا پیشگی جما چان)، کسی از گذشته اش که کلید نجات کوماندرا است، روبه رو شوند.

فیلم گودزیلا در برابر کونگ با 1.4 میلیون دلار فروش با یک پله صعود در قیاس با هفته گذشته در صندلی پنجم باکس آفیس قرار گرفته است. گودزیلا در برابر کونگ پس از 54 روز اکران در آمریکا و بازارهای بین المللی به ترتیب 96.8 و 336 میلیون دلار فروخته است.

تا به این ساعت در پایگاه IMDB بر اساس 120 هزار رأی امتیاز گودزیلا در برابر کونگ 6.4 از 10 است که نشان می دهد عموم فیلم بین ها از تماشای فیلم تا حدودی راضی بوده اند. در متاکریتیک هم 55 نقد و میانگین امتیاز 60 از 100 برای گودزیلا در برابر کونگ به ثبت رسیده که این امتیاز هم نشان از میانه بودن فیلم دارد. ای. او. اسکات از نیویورک تایمز در بخشی از نقد خود برای این فیلم آورده است: گودزیلا در برابر کونگ یک فیلم مجلل و با عظمت است که ادعای چندانی ندارد و خیلی هم با اصالت نیست.

طی آخر هفته گذشته فروش دیو کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن کاهش قابل توجه ای داشته و این انیمه با نمایش در 1800 سالن 1.3 میلیون دلار فروش در رتبه ششم جدول باکس آفیس قرار گرفته است. نوترین ساخته هارو سوتوزاکی و استودیوی انیمیشن یوفُوتبل پس از 31 روز نمایش در آمریکا 44.9 میلیون دلار فروخته است. این انیمه که بر اساس مانگایی به نام دیو کش: کیمتسو نو یائیبا ساخته شده است طی ماه های گذشته در بازارهای بین المللی بیش از 394.4 میلیون دلار فروخته که 368 میلیون دلار آن مربوط به سینماهای ژاپن است.

در خلاصه داستان رسمی فیلم دیو کش آمده است: تانجیرو کامادو و دوستانش از سپاه دیو کش، کیوجورو رنگوکو، هاشیرای شعله را برای تحقیق پیرامون یک سری اتفاق مرموز درباره ناپدید شدن افرادی در داخل قطاری با بی نهایت واگن همراهی می نمایند. اما آن ها از این قضیه بی خبر هستند که اِنمو، آخرین لاور مون در بین دوازده کیزوکی هم سوار قطار است و تله ای برای آن ها آماده نموده است.

برای دیو کش: کیمتسو نو یائیبا در پایگاه های IMDB، راتن تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب امتیاز 84 از 100، 100 از 100 و 82 از 100 به ثبت رسیده است. مایکل اردونا از نیویورک پست در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: تماشای دیو کش برای هواداران این مانگا لازم است؛ اثری که دیدنش برای انیمه دوستان با حوصله بسیار لذت بخش خواهد بود، اما گاهی گیج نماینده هم می گردد.

مورتال کامبت نو توانسته طی آخر هفته گذشته با نمایش در 2386 سالن در آمریکا 950 هزار دلار بفروشد و مجموع عایدی خود را به 41.2 میلیون دلار برساند. تا به این ساعت برای مورتال کامبت در پایگاه متاکریتیک بر اساس 36 آنالیز میانگین امتیاز 44 از 100 به ثبت رسیده و امتیاز این فیلم در راتن تومیتوز و IMDB به ترتیب 55 از 100 و 62 از 100 است.

ک. آستین کالینز از رولینگ استون در بخشی از نقد خود برای مورتال کامبت نو نوشته است: این فیلم یک دوره کلاس آموزشی برای ساخت صحنه های مبارزه نیست [منظور منتقد این است که صحنه های اکشن بی ایراد نیستند]، اما در قیاس با بعضی از صحنه های اکشن استودیویی در سایر فیلم ها درجه یک به نظر می رسند. مورتال کامبت یک تفریح محض است و حتی برای القای حس های آشنا [از بازی های قدیمی] راه های تازه ای پیدا نموده است. این در حالی است که بعضی منتقدان صحنه های اکشن فیلم نو سایمون مک کوید را حوصله سربر و ضعیف خوانده اند و از میان آن ها به اسم نمونه می توان به اندرو کراپ از پلی فهرست اشاره نمود که درباره مورتال کامبت نوشته است: با وجود صرف 200 میلیون دلار بودجه، فیلم بیشتر شبیه به کازپلی است. 20 سال طول کشید تا یک مورتال کامبت نو ساخته گردد و فکر می کنم آن ها باید چند سال بیشتر صبر می کردند!

کمپانی برادران وارنر دوباره انیمیشن اسکوب (Scoob ) را روی پرده آورده تا این سگ بازیگوش در اکران دوباره اش فرصتی برای سودآوری داشته باشد. اسکوب نخستین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته اکران محدودی را تجربه کرد و به صورت آنلاین پخش شد. این انیمیشن طی آخر هفته گذشته 850 هزار دلار فروخته و صندلی هشتم را از آن خود نموده است.

داستان اسکوب بر تحسین دوستی های پایدار، خودباوری و کوشش تأکید دارد و طی آن اسکوبی و گروهش با چالش برانگیزترین معمای عمر خود روبرو می شوند. این فیلم نشان می دهد که او و برترین دوستش، شگی چگونه با هم آشنا شده و به محبوب ترین کارآگاهان دنیا تبدیل می شوند. در ادامه شگی و اسکوبی به وسیله گروهی دزدیده می گردد و این سرشروع ماجراجویی ها و اتفاقات مجذوب نماینده انیمیشن است.

فیلم اسب رویایی (Dream Horse) به کارگردانی ایوروس لین که برای نخستین بار در جشنواره ساندنس سال گذشته نمایش داده شده بود، بالاخره در آمریکا روی پرده رفته و توانسته در نخستین هفته اکرانش 844 هزار دلار بفروشد. این فیلم درباره جوانی ولزی به نام جان وکس است که در دهکده ای کوچک نژاد خاصی از اسب ها را پرورش می دهد. وکس همیشه رویای مسابقه دادن با برترین اسب سواران دنیا را در سر دارد و اسب رویایی در چنین بستری به تکریم بلندپروازی و رویابافی درکنار کوشش و پشتکار می پردازد.

فیلم کمدی رومانتیک در جست وجوی تو با موضوع مسأله بلوغ این هفته هم توانسته خود را در جمع پرفروش ها حفظ کند و با 672 هزار فروش در صندلی دهم باکس آفیس قرار گرفته است. اکران در جست وجوی تو در استرالیا و نیوزلند هم شروع شده و این فیلم در آمریکا و بازارهای بین المللی پس از 10 روز نمایش به ترتیب 1.9 میلیون دلار و 171 هزار دلار فروخته است. امتیاز در جست وجوی تو در راتن تومیتوز و متاکریتیک 61 از 100 و 42 از 100 است که نشان می دهد با اثری میانه روبرو هستیم و پیش بینی می کنیم هفته آینده از جمع پرفروش ها کنار برود.

نام فیلمهفته اکرانفروش آخر هفتهفروش کلی
مارپیچ

Spiral

24.515.8
خشم مردانه

Wrath of Man

32.918.8
کسانی که آرزو دارند من بمیرم

Those Who Wish Me Dead

21.95.6
رایا و آخرین اژدها

Raya and the Last Dragon

121.648.3
گودزیلا در برابر کونگ

Godzilla vs. Kong

81.496.8
دیو کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن

Demon Slayer: Mugen Train

51.343.9
مورتال کامبت

Mortal Kombat

50.941.2
اسکوب!

!Scoob

10.80.8
اسب رویایی

Dream Horse

10.80.8
در جست وجوی تو

Finding You

20.61.9

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: Box Office Mojo

منبع: دیجیکالا مگ

به "جیسون استاتهام و اره همچنان می تازند (باکس آفیس هفته)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیسون استاتهام و اره همچنان می تازند (باکس آفیس هفته)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید