برای فروش نفت باید قواعد بازار بین المللی را بدانیم

به گزارش وبلاگ گل یخ، بیژن زنگنه وزیر نفت معتقد است اگر ما بتوانیم 6.5 میلیون بشکه نفت در روز فراوری کنیم 3.8 میلیون بشکه را همچون شرایط فعلی مورد استفاده قرار می دهیم و مابقی نفت فراوریی را هم پس از کسر هزینه های شرکت نفت برای در راه توسعه کشور مصرف می کنیم. با این کار کشور زیر و رو می گردد اما آیا بر فرض فراوری این تعداد بشکه نفت توان فروش آن در بازارهای بین المللی هم وجود دارد یا خیر؟ مرتضی بهروزی فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی در مورد توان فراوری 6.5 میلیون بشکه نفت، به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: از نظر تئوری با توجه به حجم ذخایری که ایران دارد این امر امکان پذیر است ولی به شرطی که تمام تحریم های ایران برداشته گردد و کشور به آخرین تکنولوژی های روز جهان دسترسی داشته باشد، بعلاوه بتواند سرمایه جذب کند و تکنیک های مدیریت بین المللی را در اختیار بگیرد.

برای فروش نفت باید قواعد بازار بین المللی را بدانیم

او در خصوص شرایطی که برای این حجم از فراوری احتیاج است، اضافه کرد: ایران باید بتواند علاوه بر افزایش فراوری در خصوص نگهداشت و حفظ ظرفیت فراوری هم اقدامات لازم را انجام دهد. با دارا بودن چنین پیش شرط هایی از نظر تئوری می توان امید داشت چنین حجم فراوریی را روزانه داشته باشیم.

بهروزی فر در خصوص فروش این حجم از فراوری گفت: اگر ایران بتواند در صورت داشتن ایده آل ترین شرایط به فراوری 6.5 میلیون بشکه در روز هم برسد باید توان صادرات 4.5 میلیون بشکه در سال را داشته باشد در حالی که بعد از انقلاب حجم صادرات ایران بیش از 2.5 میلیون بشکه نبوده است. صادرات 4.5 میلیون بشکه یعنی چیزی حدود 2 برابر بالاترین سطح صادراتی که تا کنون جمهوری اسلامی توانسته تجربه کند؛ مسلما رسیدن به این صندلی مستلزم استفاده از آخرین روش های بازاریابی در جهانست. اما اینکه ما بنشینیم و منتظر باشیم کشوری از ما نفت بخرد، هرگز چنین موقعیتی فراهم نخواهد شد.

این کارشناس نفت ادامه داد: ما باید روش هایی را به کار ببریم که تا الان به کار نبردیم به اسم مثال باید برای تضمین صادرات و تضمین تقاضایمان روش های دیگری غیر از روش موجود را به کار ببریم. احداث پالایشگاه ها و حتی سیستم عرضه فرآورده در کشورهای پیشرفته باید در دستور کار باشد که باید این روش ها در دو کشور چین و هند که بیشترین تقاضا را در دهه آینده خواهند داشت یا حتی کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی می تواند پیاده سازی گردد.

بهروزی فر گفت: استفاده تمام قد از توان دیپلماسی برای توسعه بازارهای ما هم بسیار اهمیت دارد. تا به امروز متاسفانه صنعت نفت و فراوریات آن کاملا در اختیار سیستم سیاسی بوده و سیستم دیپلماسی ما هیچ وقت برای اقتصاد راهگشا نبوده در حالی که در تمام جهان سیاست ها در جهت دست یابی به بازاریابی و رشد مالی کشورهاست. صادرات غیر مستقیم هم می تواند برای نیل به فروش نفت بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. می توانیم از نفت و گاز در فراوری کالای انرژی بر استفاده و آنها را صادر کنیم. اما صادرات نفت با حجم بالا با روش های موجود تقریبا دور از فکر است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "برای فروش نفت باید قواعد بازار بین المللی را بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای فروش نفت باید قواعد بازار بین المللی را بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید