الواح هخامنشی چه زمانی رونمایی می شوند؟

به گزارش وبلاگ گل یخ، 30 شهریورماه امسال (1402) بود که رئیس جمهور در بازگشت از سفرش به آمریکا، سوغاتی هایی از جنس فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را به همراه آورد. این محموله حاوی الواح هخامنشی و درواقع پنجمین محموله ای ست که به کشور بازمی شود. الواح مذکور در 9 صندوق به وزن 75 کیلوگرم، شامل 836 قطعه لوح کوچک به خط آرامی و 2670 قطعه لوح بزرگ به خط عیلامی به موزه ملی ایران تحویل داده شد.

الواح هخامنشی چه زمانی رونمایی می شوند؟

قرار بود پس از قرنطینه و آنالیز و مطالعه، بخشی از این الواح به نمایش گذاشته گردد، اما با وجود آنکه مسئولان بارها قول رونمایی آن را در تاریخ های مختلف دادند، اما تا به امروز چنین امری محقق نشده و همچنان مشتاقان دوره هخامنشیان در انتظار ملاقات این الواح هستند.

هادی میرزایی (مدیر اداره کل موزه ها) درخصوص زمان برگزاری نمایشگاه و رونمایی از الواح هخامنشی که به تازگی از آمریکا به ایران بازگردانده شده اند، گفت: همانگونه که مستحضرید بخش دیگری از الواح هخامنشی موجود در موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو شامل 3506 عدد لوح در آخرین سفر رییس محترم جمهور و در بازگشت از مقرر سازمان ملل متحد به ایران مسترد گشت. این محموله پس از ورود به ایران و تحویل به بخش کتیبه های باستانی موزه ملی ایران جهت رونمایی در حال آماده سازی است. متن کتیبه ها پس از دریافت از موسسه شرق شناسی ترجمه شده و در ویترین های مخصوص در سالن ایران باستان آماده رونمایی است.

به گفته او مقرر شده این نمایشگاه در اواخر دی ماه امسال افتتاح و در معرض دید پژوهشگران و علاقمندان و عموم مردم قرار گیرد.

بر اساس اعلام طرف آمریکایی، الواح به جامانده تا سال 2024 تحویل ایران می گردد.

منبع: گردشبان

به "الواح هخامنشی چه زمانی رونمایی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الواح هخامنشی چه زمانی رونمایی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید